Skeetin EM-näyttökilpailu Italiassa: Timo Laitinen paras suomalainen ensimmäisen päivän jälkeen
24.4.2021 klo 20:00

Timo Laitinen kuvattuna viime vuoden skeetin SM-kilpailuissa. (Kuva: Lassi Palo)

Suomen skeetin miesten A-maajoukkue on kilpailemassa Italian Arezzossa. Kyseessä on EM-näyttökilpailu, ja ensimmäisen päivän jälkeen paras suomalainen on Timo Laitinen tuloksellaan 74.

Ampumaurheiluliiton hallitus nimesi huhtikuun 20. päivänä pitämässään kokouksessa Suomen joukkueen Kroatiassa touko-kesäkuussa järjestettäviin kiväärin, pistoolin ja haulikon EM-kilpailuihin kaikkiin muihin lajeihin paitsi miesten ja naisten skeetiin.

Miesten ja naisten skeetiin ei nimetty vielä ketään, koska valintaprosessia päivitettiin aiemmin keväällä ja EM-valinnat tehdään Italian Arezzon (24.-25.4.) kilpailun ja Lonaton maailmancupin (9.-10.5.) jälkeen.

Arezzossa ammuttiin lauantaina skeetin ensimmäisen kilpailupäivän 75/125 kiekkoa. Sunnuntaina ammutaan viimeiset 50/125 kiekkoa.

Kilpailussa on mukana Suomen miesten A-maajoukkue: Eetu Kallioinen (Ala-Hämeen Ampujat), Oskari Kössi (Sibbo Skyttegille), Timo Laitinen (Sibbo Skyttegille), Lari Pesonen (Ilomantsin Erämiehet), Tommi Takanen (Lahden Ampumaseura) ja Timi Vallioniemi (Ala-Hämeen Ampujat).

Laitinen oli avauspäivän paras suomalainen tuloksellaan 74 (25+25+24). Pesonen on suomalaisista toisena rikottuaan 72 kiekkoa (24+25+23). Kallioinen teki kolmanneksi parhaan suomalaistuloksen 71 (24+24+23).

Kroatian Osijekissa järjestetään 20.5.-6.6. ampumaurheilun EM-kilpailut, joissa kilpaillaan ilma-aseiden lisäksi 25/50/300m kivääri- ja pistoolilajeissa sekä haulikkolajeissa. EM-Osijekissa on jaossa kaikkiaan kuusitoista olympiamaapaikkaa Tokioon – skeetissä jaetaan kaksi maapaikkaa sekä miesten että naisten skeetissä.

Pesonen on ampunut Suomelle miesten skeetin maapaikan Tokion olympialaisiin.

Kansainvälinen ampumaurheiluliitto (ISSF) järjestää haulikkolajien maailmancupin Italian Lonatossa 7.-17. toukokuuta. Lonatoon on ilmoittautunut runsaat 400 urheilijaa 57 maasta. Maailmancupissa kilpailee neljätoista suomalaista – seitsemän skeetissä ja seitsemän trapissa.

Kansainvälinen skeet-kilpailu
24.-25.4. Arezzo, Italia

Suomalaisten tilanne la 24.4.

Miesten skeet, 1. kilpailupäivän 75/125 kiekkoa: Timo Laitinen 74 (25+25+24), Lari Pesonen 72 (24+25+23), Eetu Kallioinen 71 (24+24+23), Tommi Takanen 70 (23+23+24), Oskari Kössi 69 (21+23+25). Timi Vallioniemi 68 (24+22+22).