Nuorten trap-leiri alkoi Orimattilassa
11.6.2021 klo 13:08

Vuoden ajan trapia ampunut kokkolalainen Sandra Hagström osallistuu leirille Virpi-äitinsä kanssa (takana). (Kuvat: Lassi Palo)

Nuorten trap-leiri alkoi aurinkoisissa olosuhteissa perjantaina Orimattilassa. Leirille osallistuu parikymmentä nuorta ampumaurheilijaa huoltajineen.

Orimattilan haulikkoradalla järjestetään viikonloppuna avoin valtakunnallinen nuorten trap-leiri. Mukana on parikymmentä ampumaurheilijaa aloittelijoista nuorten EM-mitalisteihin. Valmentajina toimivat Maija Hoppu, Pekka Maunula ja Kari Kopra.

– Kehotan teitä kaikki olemaan uteliaita. Kysykää paljon ja nauttikaa, Ampumaurheiluliiton nuoriso- ja koulutuspäällikkö Timo Rautio sanoi tervehdyspuheessaan perjantaina.

– Kun se oma motivaatio pääsee kunnolla vauhtiin, sitä ei pysäytä kukaan – emme ainakaan me, Rautio sanoi ja viittasi leirin valmentajiin.

Juho (vas.) ja Jaakko Suppula innostuivat trapista vuosi sitten.

Leirillä ovat muun muassa mukana äskettäin poikien EM-joukkuepronssia Kroatian Osijekissa saavuttaneet Kaarlo Hoppu (Pohjois-Hämeen Ampujat) ja Juho Montonen (Siilinjärven Urheiluampujat) sekä Ampumaurheiluliiton trapin tehoryhmään kuuluvat Samuel Ruusunen ja Mikko Vehnämaa Orimattilan Seudun Urheiluampujista sekä Kim Vapola (Kaustisen Pohjan-Veikot).

Leirin aikana käydään läpi tekniikan teoriaa, alkuverryttelyä sekä aseen säädöt ja kohdistukset. Ohjelmassa on totta kai myös runsaasti ammuntaa valmentajien tarkkojen silmien alla. Omista urheilijanpoluistaan kertovat sunnuntaina trapin maajoukkueampujat Matias Koivu ja Vili Kopra OSU:sta.

Mukana leirllä ovat Kokkolassa asuvat äiti ja tytär eli Virpi ja Sandra Hagström, joka täyttää ensi kuussa 17 vuotta. Virpi-äiti on ampunut pistoolilla seitsemän vuoden ajan, mutta trapin parissa kaksikko on ollut vasta noin vuoden ajan. Perheessä on myös metsästystaustaa. He edustavat Ruotsalon Metsästysyhdistystä (RMY).

– Haluamme oppia uutta ja saada uutta tietoa. Tämä on mielenkiintoista! Ja tämä on ihan parasta äiti-tytär -aikaa, he sanoivat.

Aiheesta lisää heinäkuussa ilmestyvässä Urheiluampuja-lehdessä!