#WeThe15-kampanja alkaa juuri ennen paralympialaisia
19.8.2021 klo 06:29

WeThe15 on Kansainvälisen Paralympiakomitean IPC:n koordinoima maailmanlaajuinen kampanja, jonka tarkoituksena on – urheilun välityksellä – tuoda esiin vammaisten henkilöiden yhteiskunnalliseen asemaan liittyviä kysymyksiä, puheenaiheita ja epäkohtia.

Kampanjan tavoitteena on tehdä maailmasta entistä yhdenvertaisempi ja inklusiivisempi paikka elää.

Luku 15 viittaa laskennalliseen prosenttiosuuteen maailman väestöstä, jolla on jokin vamma. Se on noin 1,2 miljardia ihmistä, joka seitsemäs meistä. Kampanjan johtoajatuksena on, että tuo lukema on aivan liian suuri sivuutettavaksi.

WeThe15-kampanja ei rajoitu ajallisesti pelkästään Tokion paralympialaisten aikaan (25.8.-5.9.), vaan sen on tarkoitus olla monivuotinen, IPC:n mukaan jopa kymmenvuotinen kampanja, joka kehittyy ja muotoutuu ajan myötä. Parhaimmillaan häshtägistä #WeThe15 voikin tulla yleinen, maailmanlaajuisesti käytettävä tunnus silloin kun puhutaan vammaisten henkilöiden oikeuksista ja yhteiskunnallisesta asemasta, Paralympiakomitean tiedotteessa todetaan.