Urheilun oikeusturvalautakunta hylkäsi urheilijoiden valituksen
25.8.2021 klo 14:04

Urheilun oikeusturvalautakunta on hylännyt neljän urheilijan valituksen, joka koski Ampumaurheiluliiton valintoja haulikon nuorten MM-kilpailuihin Perussa syys-lokakuussa.

Ampumaurheiluliiton hallitus päätti heinäkuun 1. päivänä, ettei haulikon nuorten MM-kilpailuihin lähetetä yhtään urheilijaa Perun vaikean koronatilanteen takia. Päätös vastasi valmennuksen johtoryhmän esitystä. Kisat järjestetään Perun pääkaupungissa Limassa 27.9.–10.10.

Valituksen mukaan valintakriteerit täyttäneet urheilijat olisi tullut valita nuorten MM-kilpailuihin. Kolme urheilijaa on ampunut näyttökilpailuissa tulosvaatimusten mukaiset tulokset, ja neljäs urheilija olisi tullut valita MM-kilpailuihin sillä perusteella, että joukkueella on mitalimahdollisuus.

Valituksen mukaan hallituksen päätös ei ole vastannut Ampumaurheiluliiton itsensä asettamia tulosvaatimuksia ja valintakriteereitä. Valintapäätös on perustunut muihin kuin urheilullisiin kriteereihin.

– Nuoria urheilijoita syrjitään perusteettomasti, jos juuri nuorten ampujien valinta jätetään koronatilanteen takia tekemättä. Para-ampujat olivat olleet kilpailemassa Perussa tällä kaudella, vaikka koronatilanne oli ollut silloin huonompi kuin nyt. Aikuisampujat olivat leireilleet ja kilpailleet ulkomailla ja maissa, joissa oli ollut huonompi koronatilanne kuin Perussa tällä hetkellä. Valittajat ovat saaneet kaksi koronarokotetta viimeistään silloin, kun MM-kilpailut järjestetään.

Ampumaurheiluliitto sanoi vastauksessaan, että valitus on hylättävä: ”Liittohallituksen päätös olla lähettämättä lainkaan urheilijoita nuorten MM-kilpailuihin Peruun on perustunut Perun vaikeaan koronavirustilanteeseen ja siitä johtuneeseen tarpeeseen suojella nuorten urheilijoiden terveysturvallisuutta. Valittajat ovat siis oikeassa todetessaan, että päätös on perustunut muihin syihin kuin urheilullisiin kriteereihin, sillä valintakriteereitä ei ole voitu terveysturvallisuuskysymysten vuoksi käyttää tässä päätöksessä.”

– Liittohallitus ei tehnyt urheilijavalintoja, vaan päätti olla osallistumatta koko tapahtumaan, liitto sanoi ja totesi myös, ettei valittajia ole syrjitty iän eikä minkään muunkaan perusteella.

Urheilun oikeusturvalautakunnan mukaan päätös siitä, lähetetäänkö urheilijoita kansainvälisiin kilpailuihin, kuuluu liiton yhdistysautonomian piiriin. Lisäksi lautakunta toteaa, että hallituksen kokouksen pöytäkirjasta ja liiton vastauksesta ilmenee myös, että liittohallitus on pitänyt erityisen tärkeänä turvata nuorten urheilijoiden terveysturvallisuutta.

Urheilun oikeusturvalautakunta katsoo, että näissä oloissa päätös olla lähettämättä urheilijoita nuorten MM-kilpailuihin Peruun ei ole perustunut epäasiallisiin syihin eikä päätöksellä ole pyritty estämään tietyn tai tiettyjen urheilijoiden valintaa arvokilpailuihin. Se, että päätös on kohdistunut kaikkiin nuoriin urheilijoihin, ei tee päätöksestä syrjivää iän perusteella. ”Päätöksenteossa on kohdeltu kaikkia samassa tilanteessa olleita samalla tavoin.”

Urheilun oikeusturvalautakunnan päätöksen voi lukea täältä.