Marko Keskitalo seurakehittäjäksi Ampumaurheiluliittoon
13.10.2021 klo 16:52

Marko Keskitalo.

Marko Keskitalo on valittu Ampumaurheiluliittoon seurakehittäjäksi. Valinnan teki liiton hallitus tiistain kokouksessaan.

Ampumaurheiluliiton hallitus valitsi tiistain kokouksessaan Marko Keskitalon seurakehittäjäksi. Kokoaikaiseen ja määräaikaiseen tehtävään tuli yhdeksän ilahduttavan kovatasoista hakemusta. Määräaika päättyy strategiakauden lopussa eli 31.12.2024.

– Aloitan uudessa tehtävässäni ensi vuoden alussa. Olo on nyt onnellinen ja mukavan kihelmöivä, kun on uuden ja jännittävän tehtävän edessä. Hoidan loppuun nykyiset tehtäväni, ja pari kuukautta menee yhdessä hujauksessa, hän sanoi keskiviikkona.

Keskitalo, 40, on koulutukseltaan liikuntatieteiden maisteri Jyväskylän yliopistosta. Hänen pääaineensa oli valmennus- ja testausoppi. Tämän lisäksi hän on opiskellut yliopistossa muun muassa liikuntafysiologiaa, urheilupsykologiaa ja biomekaniikkaa. Hän on opiskellut töiden ohella myös tuotekehitystyön erikoisammattitutkinnon, ja tuon tutkinnon innoittamana hän on toiminut myös start-up -yrittäjänä.

Keskitalo on valmistunut ammatilliseksi opettajaksi Oulun AMK:sta ja opettajaopintojensa aikana on muun muassa laatinut Olympiakomitealle valmentajien ja ohjaajien ensimmäisen koulutustason verkkokurssin.

Keskitalo on työskennellyt ison seuran eli Oulun Pyrinnön toiminnanjohtajana, jonka jälkeen hän on toiminut liikunnan aluejärjestön Pohjos-Pohjanmaan seurakehittäjänä auttaen ja kehittäen seuroja esimerkiksi kehitysprosessien avulla. Hän on ollut laatimassa nykyisiä Tähtiseurojen auditointiprosesseja yhteistyössä muiden liikunnan aluejärjestöjen, lajiliittojen ja Olympiakomitean kanssa. Työkokemusta löytyy myös painonnoston parista, sillä hän toimi lokakuun alussa päättyneiden nuorten EM-kilpailujen pääsihteerinä.

Keskitalo toimii nyt tuntiopettajana Rovaniemellä Lapin AMK:ssa.

Keskitalo sanoo, että hän kokee tuntevansa toimintakentän, monipuolisesti sen toimijat ja seurakehittämisessä käytettävät työkalut erittäin hyvin.

– Kaikista tärkeintä seuratyössä ja seurojen kehittämisessä on kuitenkin aina kohtaaminen, joten olen valmis myös liikkumaan sinne missä seurat ja seurojen ihmiset ovat, tekniikan mahdollistamia etäyhteyksiä unohtamatta. Aion siis vierailla seurojen luona ja tavata alueiden ihmisiä. Arvostan äärettömän paljon seuroissa tehtävää työtä, ja tiedän mitä se on – niin talkootyö kuin palkallinenkin.

Keskitalo näkee ampumaurheilussa ”erittäin paljon potentiaalia” ja haluaa olla auttamassa myös itselleen tärkeää lajia ja sen toimijoita saavuttamaan tulevaisuuden tavoitteitaan.

– Varsinaista ampumaurheilutaustaa minulla ei ole, mutta olen harrastanut pitkään metsästystä, ja minulla on pari kivääriä ja haulikko. Olen käynyt 11-vuotiaan tyttäreni kanssa piekkariradalla.

Keskitalo asuu perheineen Oulussa. Hän on kilpaillut maantiepyöräilyssä junioreiden maailmancupissa, mutta huippu-urheilu-ura päättyi loukkaantumisiin ja motivaatio-ongelmiin. Nykyään hän käy 1-2 tunnin pyörälenkeillä ja pitää lihaskuntoaan yllä painonnostolla.