Eetu Kallioinen valittiin Vuoden ampumaurheilijaksi
30.10.2021 klo 22:06
Lassi Palo

Vuoden ampumaurheilija ja Vuoden valmentaja: Eetu Kallioinen ja Timo Laitinen. (Kuvat: Juha Saarinen)

Ampumaurheiluliitto on valinnut Eetu Kallioisen Vuoden ampumaurheilijaksi. Valinta julkistettiin lauantaina järjestetyssä liiton vuoden parhaiden palkitsemistilaisuudessa Grande Finalessa.

Suomen Ampumaurheiluliiton vuoden parhaiden palkitsemistilaisuus Grande Finale järjestettiin lauantaina Lohjalla sijaitsevassa Kisakallion urheiluopistossa. Palkitsemistilaisuutta ei viime vuonna järjestetty koronaepidemian takia. Mukana olikin palkittavia myös vuodelta 2020, ja juhlatunnelma oli huipussaan kahden vuoden tauon jälkeen. Gaalaan osallistui 110 juhlavierasta, ja päivän aikana järjestettyihin kokouksiin osallistui runsaasti ampumaurheilun harrastajia.

Ilta huipentui Eetu Kallioisen odotettuun valintaan Vuoden ampumaurheilijaksi. 23-vuotiaan skeet-ampujan pitkän kauden aikana tapahtui paljon – huippuina Kroatian Osijekissa toukokuussa saavutettu EM-pronssi ja samalla Tokion olympiapaikka sekä kaksi kuukautta myöhemmin hieno neljäs sija olympialaisissa Asakan olympiaradalla. Kallioinen sijoittui lokakuussa järjestetyssä kansainvälisessä kutsukilpailussa President´s cupissa 10:nneksi.

– Kausi oli melkoista tunteiden vuoristorataa. Oli hyviä hetkiä ja oli vähemmän hyviä hetkiä. Jo EM-pronssi harmitti, koska se ei ollut sitä, mitä kisoista haettiin. Olympialaisten neljäs sija harmitti vielä enemmän. Siinä oli niin sanotusti suru puserossa, Ala-Hämeen Ampujia edustava Kallioinen sanoi illan juontajan Mika Poutalan haastattelussa.

– Mutta joskus pitää hävitä, että voi joskus voittaa. Tykkään treenata kovaa ja ampua paljon. Päämäärää ei koskaan tarvitse miettiä.

Tämä oli toinen kerta, kun Ampumaurheiluliitto palkitsi Kallioisen Grande Finalessa. Hänet valittiin Ampumaurheiluliiton Vuoden yllättäjäksi vuonna 2015, jolloin hän teki Italian Lonatossa järjestetyissä MM-kilpailuissa poikien ME:n (124) ja sijoittui finaalissa viidenneksi.

Vuoden nuori ampuja: Ella Hakala.

Kallioisen valmentaja Timo Laitinen valittiin Vuoden valmentajaksi. Kaksikon yhteistyö alkoi vuonna 2012. Se alkoi, kun Laitista pyydettiin tähän tehtävään. Laitinen kertoi vuonna 2015, että heillä ei ole koskaan ristiriitoja eikä erimielisyyksiä siitä, mitä pitäisi tehdä: ”Linjat ovat hyvin selkeät.”

Laitinen luonnehti tuolloin Kallioista urheilulliseksi ja että tämä ajattelee ammuntaa urheiluna. Hän kertoi tuolloin, että Kallioiselle tulee koko ajan ikää ja järkeäkin lisää, joten ”nykyään ohilaukaus ei ole enää maailmanloppu eivätkä hylsyt enää lentele”.

– Kaikesta myös näkee, että Eetu tykkää ampua kansainvälisissä kisoissa ja ulkomailla. Hän on kuin kala vedessä, Laitinen sanoi jo kuusi vuotta sitten.

Vuoden valmentajana nyt palkittu Laitinen sanoi Grande Finalessa, että Kallioinen on kasvanut ihmisenä ja ampujana paljon:

– Harjoitusmäärät alkavat olla sellaisia kuin niiden pitääkin olla. Eetu on kovapäinen kaveri. Kaikenlaista harjoitusta voidaan vielä lisätä. Laadukasta treeniä, siitä se lähtee.

Laitinen on tehnyt itsekin pitkän ja menestyksekkään uran ampujana. Hänet on myös valittu Vuoden yllättäjäksi. Tämä tapahtui vuonna 2005.

Vuoden nuori ampuja on Isonkyrön Metsästys- ja Ampumaseuran (IMAS) pistooliampuja Ella Hakala, 16. Hän osallistui ensimmäisen kerran kansainvälisiin arvokilpailuihin, kun hän kilpaili tyttöjen EM-ilmapistoolissa toukokuussa Kroatian Osijekissa.

Hakala sijoittui peruskilpailussa neljänneksi tuloksellaan 570 ja pääsi finaaliin. Tulos oli uusi N20-sarjan Suomen ennätys. Hakala johti finaalia viiden laukauksen jälkeen ja oli kymmenen laukauksen jälkeen toisena. Hän sijoittui lopulta viidenneksi.

Hakala voitti kauden aikana N20-sarjan urheilupistoolin ja vakiopistoolin Suomen mestaruudet. Lisäksi hän uusi ilmaolympiapistoolin naisten sarjan ja N20-sarjan mestaruuden.

Hakala on kertonut, että hänen tavoitteenaan on päästä Pariisin olympialaisiin (2024): ”Sinne tähdätään, kyllä.” Hän sanoi Grande Finalessa, että kausi oli jännittävä ja palkinto oli yllätys.

– En ollut varautunut puheeseen, hän sanoi hivenen hämillään.

– Menestys on tuonut lisää motivaatiota. Tykkään kilpailla ja matkustaa.

Vuoden yllättäjä: Oliver Ojansuu.

Vuoden yllättäjä on Oliver Ojansuu. Sibbo Skyttegilleä (SSG) edustava Ojansuu saavutti compak sportingin juniorisarjan MM-pronssia syyskuussa Kyproksen Larnakassa ja oli juniorisarjan SM-ykkönen FITASC sportingissa.

Ojansuun henkilökohtaisen mitalin lisäksi Suomi sai Kyproksella junioreiden MM-joukkuehopeaa. Ojansuun lisäksi joukkueessa ampuivat Rasmus Kumpuvaara ja Roope Hanni. ”Kokonaisuutena hieno kisa. Olen tyytyväinen suoritukseeni, ja on mahtavaa, että saatiin myös joukkuehopeaa”, Ojansuu sanoi MM-kilpailun jälkeen.

Grande Finalessa hän sanoi tyytyväisenä, että MM-mitali on ”aina kiva voittaa”.

– Odotin, että se olisi tullut vähän myöhemmin. Olen harjoituksissa yrittänyt keskittyä laatuun.

Vuoden kultahippuampujana palkittiin Helmi Pietinalho (Salon Seudun Ampujat). Hän on kilpaillut erittäin aktiivisesti jo istumatukisarjoissa ja on niiden jälkeen siirtynyt ennakkoluulottomasti huomattavasti vanhempien sarjoihin ja ”kovempiin” kisoihin, heti kun se vain on ollut fyysisten ominaisuuksien puolesta mahdollista. Ilmakiväärissä hän siirtyi istumatulelta suoraan vapaaseen pystyasentoon 9-vuotiaana ja ensimmäiseen 60 laukauksen ilmakiväärikisaan hän osallistui 10-vuotiaana keväällä 2019.

Pietinalho, 12, on toiminut nuoresta iästään huolimatta innokkaasti toimitsijana kilpailuissa ja tehnyt aktiivisesti tuttavuutta kaikkien ampumaurheilijoiden kanssa. Hän osallistuu yläkoululeiritykseen ja pyrkii tehoryhmään sekä haaveilee maajoukkueesta ja arvokisoista.

Vuosien 2020 ja 2021 Kultahippupalkittuja ryhmäkuvassa.

Pietinalho saavutti viime kesänä 50m kiväärin N16-sarjan SM-hopeaa Rovaniemeltä. Samassa kilpailussa hän ampui ensimmäisen täysottelunsa.

– Valinta tuntuu hyvältä. En osannut sitä odottaa, mutta olen valintaa silti toivonut, hän sanoi.

Millaisin fiiliksin menit ottamaan palkinnon vastaan?

– Tosi hyvillä mutta jännittyneillä fiiliksillä. Viime kausi oli kisojen osalta todella hiljainen, mutta treenasin kyllä. Viime piekkarikausi meni hyvin. Odotan ensi vuodelta kivoja kisareissuja ja hyviä tuloksia.

Vuoden kultahippuohjaaja on Tauno Lindström, joka edustaa Asikkalan Ampumaseuraa (AsAs). Hän on ollut ampumaurheilussa mukana jo 1950-luvulta lähtien. Valmentajaura alkoi 1970-luvun lopussa Puolustusvoimissa, jatkui Lahden Ampumaseurassa ja jatkuu nyt yhdeksättä vuotta Asikkalassa.

Vääksyssä asuva eläkeläinen nauttii lasten ja nuorten kanssa toimimisesta:

– Minua motivoi lapsilta saamani vilpitön palaute: kun he osuvat kymppiin, heidän riemunsa on käsinkosketeltavaa. Sitä ei pidätellä. Onnistumisen elämykset ovat lapsille tärkeitä.

– Valinta Vuoden kultahippuohjaajaksi yllätti! Tämä oli hyvä synttärilahja etukäteen, hän sanoi tyytyväisenä. 80-vuotissynttärit odottavat marraskuun lopussa.

Lindströmin oma ampumaura ei ole suinkaan päättynyt, vaan jatkuu edelleen. Hän saavutti elokuussa neljä mitalia 300m kiväärin ikämiesten SM-kilpailuissa – kolme hopeaa ja yhden pronssin.

Pielisen Ampujat valittiin Vuoden Kultahippuseuraksi. Valintaperustelujen mukaan PA on pieni mutta toimiva seura, jonka ulkoradat ovat kunnossa, ilma-aserata ahkerassa käytössä ja ilma-aseet päivitetty nykyaikaisiin paineilma-aseisiin – niin kiväärit kuin pistoolitkin. Valitsijoiden mukaan tähän ei moni isompikaan seura ole kyennyt.

– PA:n ilma-aseradan ratalaitteet ovat myös nykytrendin mukaiset, joten harrastaminen on mielekästä. Seuralla onkin lahjakkaita nuoria kasvamassa tukiampujista ylöspäin, ja seuran aikuiset tekevät laadukasta ja pyyteetöntä työtä ampumaurheilun eteen.

PA:n puheenjohtaja Rauno Vornanen yllättyi seuran saamasta palkinnosta:

– Kyllä se näin oli. Olemme niin pieni seura ja syrjässä kaikesta, hän naurahti.

Niillä ei kuitenkaan ollut mitään merkitystä, sillä PA:n näytöt ovat vahvat. Edellisten perustelujen lisäksi toiminta on kehittynyt rutkasti: kahdeksan vuotta sitten seurassa oli yksi alle 18-vuotias ampumaurheilija, nyt heitä on viitisenkymmentä.

– Melkein nollasta lähdimme siis liikkeelle. Tätä taustaa vasten palkinto on mukava tunnustus pitkäjänteisestä työstä. Olemme hyvillä mielin, Vornanen sanoi tyytyväisenä.

SUOMEN AMPUMAURHEILULIITON PALKINNOT 2021

Vuoden ampumaurheilija: Eetu Kallioinen (Ala-Hämeen Ampujat)
Vuoden nuori ampuja: Ella Hakala (Isonkyrön Metsästys- ja Ampumaseura)
Vuoden valmentaja: Timo Laitinen, Eetu Kallioisen valmentaja
Vuoden yllättäjä: Oliver Ojansuu (Sibbo Skyttegille)
Huippuampujien cup-kilpailun voittaja: Eetu Kallioinen (Ala-Hämeen Ampujat)

Nuorisovaliokunnan palkittavat:

Kultahippuampuja: Helmi Pietinalho (Salon Seudun Ampujat)
Kultahippuohjaaja: Tauno Lindström (Asikkalan Ampumaseura)
Kultahippuseura: Pielisen Ampujat

STIPENDIT
Stipendit saivat: Eetu Kallioinen, Oliver Ojansuu, Vesa Järvinen.

KOKKOVUORI-SÄÄTIÖN STIPENDI
Saaja: Eetu Kallioinen

ERIKOISMAININNAT
– Trapin poikien EM-pronssijoukkue: Kaarlo Hoppu, Juho Montonen, Juho Mäkelä
– Compak sportingin poikien MM-hopeajoukkue: Oliver Ojansuu, Rasmus Kumpuvaara, Roope Hanni
– 300m kiväärin EM-pronssijoukkue, parikilpailu: Aleksi Leppä, Henna Viljanen
– Tero Kallioinen, Eetu Kallioisen vahva taustavaikuttaja
– Elämäntyöpalkinto: Jouko Kinnunen, joka on ollut pitkän linjan erittäin menestynyt kasa-ampuja niin kansallisella kuin kansainväliselläkin tasolla (lukuisat Suomen mestaruudet, Pohjoismaiden mestaruuksia ja Euroopan mestaruuskilpailujen mitalisijoja). Lisäksi Kinnunen on asesuunnittelija ja aseiden valmistaja, jonka suunnittelemia ja valmistamia aseita käytetään niin kilpa-ammunnassa kuin metsästyksessäkin.

URHEILIJOIDEN ANSIOMERKIT
Kultainen ansiomerkki: Oliver Ojansuu.
Hopeinen ansiomerkki: Juhani Moilanen, Juha Myllymäki.

YMPÄRISTÖPALKINTO
Ympäristöpalkinto myönnettiin kolmikolle Jussi Partanen (SML), Pekka Lintula (Nammo Lapua) ja Lotta Laitinen (SAL). Valintaperustelujen mukaan he ovat tehneet merkittävää työtä sen eteen, että tieto lyijyn todellisista, tieteellisesti tutkittuun tietoon perustuvista ympäristövaikutuksista saavuttaa lyijyrajoituksista päättävät ja niitä valmistelevat tahot.

KULTAVIIRIT
Kultaviiri numerolla 40: Upseerien Ampumayhdistys (UAY), joka täytti viime vuonna 100 vuotta.
Kultaviiri numerolla 41: Risto Aarrekivi, joka toimi Ampumaurheiluliiton toiminnanjohtajana lähes 18 vuoden ajan. Hän jäi eläkkeelle neljä vuotta sitten. Viime viikonloppuna hän päätti 12-vuotisen rupeaman Euroopan liiton ESC:n töissä Press and Promotion -komitean puheenjohtajana.
Kultaviiri numerolla 42: Curt Sjöblom, joka on ollut vuosikymmenien ajan mukana ampumaurheilun luottamustehtävissä, tuomari- ja jurytehtävissä, tuomarikouluttajana, arvokisajärjestelyissä, ampuma-aselautakunnassa sekä seuransa SSG:n hallituksessa. Liittohallituksen jäsenenä ja varapuheenjohtajana Sjöblom oli yhteensä 11 vuotta, ESC:n silloisessa haulikkokomiteassa seitsemän vuotta ja jatkaa edelleen ESC:n teknisessä komiteassa.

LAJIJAOSTOJEN PALKINNOT

HAULIKKO
Ranking-voittajat

Skeet