Naiset tarkkoja Loviisan ilma-asekisoissa
1.11.2021 klo 13:03

Emmi Hyrkäs haluaa edustustehtäviin. Tulos Loviisassa ei tyydyttänyt, mutta hymy silti irtosi!

Simpeleen Hahlon Emmi Hyrkäs liipaisi ilmakiväärillä Loviisan kaksipäiväisen kilvan kovimman tuloksen (625,9).

Teksti ja kuva: Matti Erkkilä

Yhtä mainiossa vireessä oli N20-vuotiaiden naisten sarjassa Pieksämäen Seudun Ampujien Essi Heiskanen, joka kohensi sunnuntaina ennätystään parilla pisteellä tulokseen 623,6. Se olisi oikeuttanut naisten sarjassa toiseen sijaan. Heiskanen oli iloinen tuloksestaan, mutta Hyrkäs odotti vielä parempaa tulosta.

– Alkaneen kauden tavoitteenani on päästä edustamaan Suomea tuleviin arvokisoihin. Ensi sunnuntaina kilpailen Kuusankoskella, ja seuraava kilpailuni on Unkarissa. 25-vuotias rautjärveläinen liiketaloutta opiskeleva Hyrkäs kertoi.

Hän on mainio myös pienoiskiväärin lajeissa. Siitä todisteena ovat kesän SM-kilpailut Salossa. Tuloksena oli kolmen lajin voitto SE-tuloksin.

Kummankin naisen paras sarja oli peräti 105,7 pistettä, siis kovaa kansainvälistä tasoa.

Naisten sarjassa kolme tarkinta oli ”hahlolaisia”. Inka Havukainen lähenteli ennätystään tuloksella 618,1 ja Sonja Siitosen oli kolmantena tuloksella 605,0. Seuran joukkue liipaisee aseitaan SM-kisassa varmasti mitali mielessä.

Kannustaviin tuloksiin yltivät myös muun muassa Roni Aro, K-UAS (sarja M18, tulos 613,4, Tuulevi Suomus, VihA (N20, 614,9), Pinja Tapio, KuusA (N18, 611,0) ja Kaapo Jäppinen KuusA (M16, 379,2). 12HT-sarjassa käytiin tiukin kilpailu voitosta. KuusA:n Eetu Peltonen oli vain reilun pisteen tarkempi kuin AsAs:n Jade Ala-Marttia tuloksin 204,9 ja 203,6.

Ilmapistoolilla ei pystytty kiväärin tasoisiin tuloksiin. Poliisien Ampumaseuran Rauno Hartikainen tähtäsi 558 pistettä, vaikka aloitussarja jäi 90 pinnan arvoiseksi. Naisten sarjassa SAL:n hallituksen jäsenen, Etelä-Saimaan Ampujien Satu Luodon kärkitulos oli 525. Kaksi sarjaa ylitti jo komeasti 90:n vauhdin. Hän harmitteli sarjojensa epätasaisuutta ja sanoi, että huomattavasti parempaa on tulossa. Parin vuoden harjoittelulla 92:n ja 93:n sarjat lupaavat yhdeksikön keskivauhdin löytyvän kisoissa ehkä jo tällä kaudella.

Haapsalusta vieraili Loviisassa seitsemän nuorta pistooliampujaa. 16-vuotiaiden sarjassa Mikkelin Ampujien Joona Krivetz huolehti hyvällä tuloksellaan 355, että voitto jäi Suomeen.

Loviisan Ampumaseura selviytyi hyvin kisajärjestelyistä. Kovempi koitos on kuukauden kuluttua, kun seura järjestää Etelä-Suomen alueen ilma-aseiden aluemestaruuskilpailut. Silloin ilmakiväärin ja ilmapistoolin kaikkien sarjojen kilpailut järjestetään yhden päivän aikana.

Kaikki tulokset Loviisan Ampumaseuran verkkosivuilla.