Ilmakiväärin ja -pistoolin SM-kilpailut: Suomen mestareiksi Aleksi Leppä, Emmi Hyrkäs, Kai Jahnsson ja Sonja Aaltonen
10.12.2021 klo 13:21
Lassi Palo

Joni Virkkula (vas.), Kai Jahnsson ja Rauno Hartikainen juhlivat ilmapistoolin SM-mitalejaan. (Kuvat: Lassi Palo)

Kai Jahnsson ja Sonja Aaltonen voittivat ilmapistoolin kultamitalit, kun ilmakiväärin ja -pistoolin SM-kilpailut järjestettiin perjantaina Kisakallion urheiluopistossa. Ilmakiväärin SM-kultamitalit menivät Aleksi Lepälle ja Emmi Hyrkkäälle.

Naisten ilmapistoolin mitalistit: Reetta Lustig (vas.), Sonja Aaltonen ja Susanna Saksa)

Haminan Ampumaseura (HAS) järjestää perjantaina miesten ja naisten ilmakiväärin ja -pistoolin SM-kilpailut. Mitaleista ammuttiin Kisakallion urheiluopistossa Lohjalla – komeassa ja paremmin koripalloilusta tunnetussa Susi-centerissä. Ampumaurheilun SM-kilpailut järjestettiin samassa paikassa vuonna 2017.

SM-kilpailuja jouduttiin kuluneen vuoden aikana siirtämään koronavirusepidemian takia. Ampumaurheiluliiton hallitus hyväksyi lokakuun lopussa HAS:n kisahakemuksen. Koska kilpailuun osallistui myös kansainvälisiä kilpailijoita, hallitus päätti myöntää kisoille poikkeuksen sääntöihin, jolloin SM-arvo myönnettiin peruskilpailun perusteella. Finaalit ammuttiin, mutta niillä ei ollut vaikutusta SM-tuloksiin.

Miesten ilmapistooli

Miesten ilmapistoolin Suomen mestaruuden voitti kokenut Kai Jahnsson (Poliisien Ampumaseura), jonka tulos oli 564. Kilpailu oli erittäin tiukka, sillä toiseksi sijoittunut Joni Virkkula (Oulun Metsästys- ja Ampumaseura) ampui saman tuloksen. Kun sisäkympit ja viimeinen sarja olivat myös samat (11x, 94), mestaruus ratkesi toiseksi viimeisen sarjan perusteella (94-93).

SM-pronssin sai PAS:n Rauno Hartikainen (563). Viron Raul Erk oli peruskilpailun tarkin 567 pisteellään.

Kun Jahnssonia onniteltiin heti kisan päätyttyä mestaruudesta, hän sanoi:

– En usko!

Kai Jahnsson.

Vasta kuuluttajan sanat saivat Jahnssonin uskomaan, että SM-kulta oli hänen:

– No, nyt uskon. En edes muista kuinka monta SM-kultamitalia minulla on, hän hymyili.

– Tämä oli minulle mollivoittoinen kilpailu, mutta tänään meni näin. En ole tyytyväinen, sillä odotin yli 570:n tulosta.

Jahnsson edusti Suomea Lontoon olympialaisissa (2012), joissa hän sijoittui ilmapistoolin finaalissa upeasti kahdeksanneksi. Hänellä ei ole enää huippu-urheilullisia tavoitteita – paitsi:

– Saada Joonas (Kallio) maailmalle, Jahnsson sanoi valmennettavastaan, joka on edustanut Suomea useissa kansainvälisissä arvokisoissa.

Naisten ilmapistooli

Sonja Aaltonen.

Naisten ilmapistoolin SM-kultamitalin sai Sonja Aaltonen (Turun Seudun Ampujat). 25-vuotias urheiluampuja sai nyt ensimmäisen SM-mitalinsa. Hän sijoittui neljänneksi vuoden 2019 SM-kisoissa.

Aaltosen voittotulos oli 563. Hän voitti hopealle sijoittuneen PAS:n Reetta Lustigin yhdellä pisteellä. Susanna Saksa (Härmän Seudun Ampujat) sai pronssia tuloksellaan 553. Viron Alina Kovaljova teki peruskisan kolmanneksi parhaan tuloksen 556.

– Tulos oli minulle ihan perustulos. Ei mennyt oikein hyvin. Tuntui siltä, ettei pitoa oikein ollut, Aaltonen sanoi. Hänen ennätyksensä on 568.

– Olen toivonut yli 570 pisteen tulosta. Haluan kehittyä ampujana ja katsoa mihin asti pääsen. Osallistuin nyt toisen kerran SM-kisoihin, turkulaisen Juhani Forsmanin valmennettava kertoi.

Miesten ilmakivääri

Miesten ilmakiväärin SM-mitalikolmikko: Sebastian Långström (vas.), Aleksi Leppä ja Riku Koskela.

Aleksi Leppä (Haminan Ampumaseura) voitti miesten ilmakiväärin Suomen mestaruuden tuloksellaan 624,2. SM-hopeaa sai Sebastian Långström (Kyrkslätt Skytteförening), jonka tulos oli 622,2. Satakunnan Ampujien Riku Koskela sai pronssia 620,2 pisteellään.

– Se oli juuri sellainen kisa kuin kaikki muutkin kauden kilpailuni: ei huono muttei hyväkään. Sellaista keskivertoa, kun en saa ampumiseen tarvittavaa rentoutta. Se syö sitten itseluottamusta ja rohkeutta, Leppä sanoi.

Miten tilanteen saisi korjattua?

– Se on h-tin hyvä kysymys, Leppä tokaisi.

– Taito on siellä, mutta olen muuttanut ampuma-asentoani ja yrittänyt saada sitä koko syksyn ajan toimimaan. Se ei ole täydellinen. Toivon, että kiväärin uusi päävalmentaja (norjalainen Leif Steinar Rolland) saa homman taas toimimaan. Olen ampunut tasaisesti, mutten tee mitään juuri EM-rajan tuloksilla. Minun pitäisi ampua koko ajan sellaisia 627-628 pisteen tuloksia.

– Ongelma on siis asennossa, ja se on jatkunut niin pitkään, että se alkaa mennä korvien väliin. Harjoituksissakaan ei ole kulkenut niin kuin olisin toivonut. Hyvää kyllä on se, että olen ampunut tasaisesti 624-626 pisteen tuloksia.

Naisten ilmakivääri

Naisten iloiset mitalituuletukset: Henna Viljanen (vas.), Emmi Hyrkäs ja Marianne Palo.

Emmi Hyrkäs (Simpeleen Hahlo) ja Henna Viljanen (KSF) kävivät tiukan kamppailun naisten ilmakiväärin Suomen mestaruudesta. Viimeiset laukaukset ratkaisivat, ja voiton vei lopulta Hyrkäs 0,3 pisteen turvin. Hyrkkään pisteet olivat 624,7 ja Viljasen 624,4.

– Tiesin tilanteen, ja minua jännitti tosi paljon. Onneksi pisteeni riittivät voittoon. Muuten ammuntani oli tosi huonoa. Tasapaino oli ainoa hyvä asia tänään, Hyrkäs kertoi kilpailustaan.

Hyrkäs ei ollut tyytyväinen koripalloparkettiin:

– Se ei ole optimaalinen lattia ammuntaan. Mutta oli tänään muutakin vikaa. Neljäs sarja oli hyvä (105,3). Huomenna pitäisi parantaa tulosta EM-näyttöjä ajatellen. En kuitenkaan ole huolissani, sillä tämä oli vasta toinen näyttökisani.

Hyrkäs ampui viime perjantaina Turussa 2,7 pistettä Kisakalliota paremman tuloksen (627,4).

SM-kilpailut 2021

Ilmakiväärin ja -pistoolin SM-kilpailut on nimetty Teemu Anttilan muistokilpailuksi. Haminalainen Anttila oli yksi olympiapistoolin takavuosien kärkiampujistamme, joka kuului vuonna 1978 MM-joukkuekultaa voittaneeseen Suomen joukkueeseen. Hän menehtyi lokakuussa syöpään 73-vuotiaana.

SM-kilpailut korvaavat perjantaille aiemmin suunnitellut Ampumaurheiluliiton EM-näyttökilpailut. Lauantain EM-näyttökilpailut ammutaan ilmakiväärin ja -pistoolin sarjoissa M, N, M20 ja N20. Ilma-aseiden EM-kilpailut järjestetään Norjan Hamarissa 18.-27. maaliskuuta.

Vilkas ampumaurheiluviikonloppu Kisakalliossa jatkuu lauantain EM-näyttöjen jälkeen alkavalla kansainvälisellä GP Leppä -kilpailulla.

Ilmakiväärin ja -pistoolin SM-kilpailut ja EM-näyttökilpailut
10.-11.12. Kisakallion urheiluopisto, Lohja

SM-tuloksia pe 10.12.

Miesten 10m ilmapistooli 60 ls: 1) Kai Jahnsson PAS 564/11x, 2) Joni Virkkula OMAS 564/11x, 3) Rauno Hartikainen PAS 563, 4) Oskari Tuominen SA 562, 5) Jani Tuulaniemi LA 560, 6) Juha Valjus KAS 553. 17 osanottajaa.

Naisten 10m ilmapistooli 60 ls: 1) Sonja Aaltonen TSA 563, 2) Reetta Lustig PAS 562, 3) Susanna Saksa HSA 553, 4) Elina Silver TSA 549, 5) Paula Viitasaari PAS 537, 6) Saara Laiho SA 515. 8 osanottajaa.

Miesten 10m ilmakivääri 60 ls: 1) Aleksi Leppä HAS 624,2, 2) Sebastian Långström KSF 622,2, 3) Riku Koskela SA 620,2, 4) Lauri Syrjä AsAs 619,7, 5) Roni Airo K-UAS 618,0, 6) Juha Rutonen HAS 613,5. 7) Rasmus Ritari K-UAS 607,3, 8) Mika Piipponen KuusA 606,3. 13 osanottajaa.

Naisten 10m ilmakivääri 60 ls: 1) Emmi Hyrkäs Hahlo 624,7, 2) Henna Viljanen KSF 624,4, 3) Marianne Palo IMAS 622,8, 4) Essi Heiskanen PiekSA 620,9, 5) Mira Mäkelä LappjA 619,8, 6) Tuulevi Suomus VihA 617,3, 7) Saana Peltonen KeuSA 616,6, 8) Jenna Kuisma KSF 616,1. 28 osanottajaa.

Kaikki tulokset löytyvät Siuksen sivuilta.

// Artikkelia päivitetty klo 14.25: Lisätty miesten ilmakiväärin kommentit ja tulokset.//
// Artikkelia päivitetty klo 16.00: Lisätty naisten ilmakiväärin kommentit ja tulokset. //