Kivääripracticalin MM-kilpailut Suomessa 2024
13.12.2021 klo 14:08

Hienot esittelyt tuottivat toivotun tuloksen: kivääripracticalin MM-kisat Suomeen 2024!

Suomi on saanut järjestettäväkseen vuoden 2024 kivääripracticalin MM-kilpailut. Ne järjestetään Ruutikankaan ampumaurheilukeskuksessa Limingalla.

International Practical Shooting Confederation (IPSC) on myöntänyt Suomelle practical-kiväärin MM-kilpailut 2024. Suomi kilpaili järjestelyoikeuksista Venäjän kanssa. IPSC:n kokouksessa esiteltiin Ampumaurheiluliiton practical-jaoston Limingan kunnan kanssa tekemä esitys.

– Näin isoja practicalin kisoja ei ole Suomessa aiemmin järjestetty. MM-kisoihin osallistuu noin 600 urheilijaa. Kun määrään lasketaan vielä tuomarit ja kaikki taustajoukot, Ruutikankaan alueella on parin viikon ajan tuhat ihmistä, Ampumaurheiluliiton practical-jaoston puheenjohtaja Mikael Ekberg sanoo.

Kivääripracticalin MM-kisat pidetään heinä-elokuun vaihteessa 2024. Ruutikankaan ampumaurheilukeskuksen on arvioitu valmistuvan vuonna 2025, mutta ratoja otetaan käyttöön välittömästi niiden valmistuttua.

– Tämän hetken tietojen mukaan radat ovat valmiina 2023 ja ”infra” seuraavana vuonna. Hommat on sovittu, Ekberg sanoo.

Ruutikankaan ampumaurheilukeskuksen verkkosivuilla MM-kisauutista pidetään ”erinomaisena”. Lisäksi siellä todetaan, että nämä ovat ”ensimmäiset monista arvokisoista, jotka alueella tullaan järjestämään”.

Kun Ruutikankaalla on kaikki valmista, siellä on yli 300 ampumapaikkaa 35 radalla, 400-paikkainen ravintola, 2500 autopaikan pysäköintialue ja helikopterikenttä. Alue on yksi Euroopan suurimmista ampumaurheilukeskuksista. Se on lisäksi tapahtumakeskus, jossa on mahdollista toteuttaa myös muita harrastemahdollisuuksia.

– Uskon, että saamme vietyä homman ”kotiin” myös taloudellisesti. Jos ja kun näin tapahtuu eli järjestämme hyvät MM-kisat, meidän on mahdollista saada järjestettäväksi tulevaisuudessa myös pistoolin ja haulikon kisoja, joissa osanottajamäärät ovat kivääriä isommat, Ekberg sanoo.