Eetu Kallioinen 22:s Vuoden urheilija -äänestyksessä
13.1.2022 klo 22:13

Urheilugaala järjestettiin torstaina Helsingissä. (Kuva: UG21 / Petri Saarelainen)

Eetu Kallioinen oli 22:s Vuoden urheilija -äänestyksessä. Uimari Matti Mattsson valittiin Vuoden urheilijaksi torstaina Helsingissä järjestetyssä Urheilugaalassa.

Juhlavaan Urheilugaalaan valmistauduttiin olympiahengessä, sillä tänä vuonna tulee kuluneeksi 70 vuotta Helsingin olympialaisista. Tuttuun tapaan gaalailta huipentui Vuoden urheilijan valintaan, mutta jo sitä ennen tapahtui paljon.

Gaalajärjestelyt olivat koronaepidemian takia viime vuoden tavoin taas poikkeukselliset. Järjestäjät tiedostivat koko ajan, että koronan takia suunnitelmat voivat muuttua missä vaiheessa tahansa. Vuodenvaihteen yleisörajoituspäätösten jälkeen järjestäjillä oli noin kymmenen arkipäivää muuttaa yleisötapahtuma tv-lähetykseksi, kun korona-ajan erityisratkaisut otettiin käyttöön.

Urheilutoimittajain liiton (UL) kaikki palkinnot jaettiin Urheilugaalassa: Vuoden urheilija, Vuoden joukkue, Vuoden valmentaja ja Vuoden nuori urheilija.

Uimari Matti Mattsson valittiin Vuoden urheilijaksi 2021. Vuoden urheilija valittiin nyt 75. kerran. Mattsson on kolmas uimari, joka palkittiin Vuoden urheilijana.

Skeet-ampuja Eetu Kallioinen sai urheilutoimittajien äänestyksessä 196 ääntä (0 ykkössijaa) ja sijoittui 22:nneksi. (Sijoitus on päivittynyt Vuoden urheilija -verkkosivuilla perjantaina 13.1.)

Kallioinen oli Urheilugaalassa ehdolla myös vuoden läpimurron tekijäksi. Läpimurto tarkoittaa nousua viimeksi kuluneen vuoden aikana lajinsa ehdottomalle huipulle. Kallioisen kanssa läpimurto-kategoriassa kilpailivat juoksija Sara Kuivisto, golf-pelaaja Matilda Castren ja jalkapalloilija Natalia Kuikka. Palkinnon sai lopulta Kuivisto, jolle Uno-pokaali oli ensimmäinen laatuaan.

Urheilutoimittajain liitto valitsi Kallioisen, 23, maanantaina vuoden 2021 parhaaksi ampumaurheilijaksi. Ala-Hämeen Ampujien (A-HA) ampumaurheilija sijoittui neljänneksi Tokion olympialaisissa ja kolmanneksi Osijekin EM-kilpailuissa.

Puolustusvoimat nimesi Kallioinen keskiviikkona Vuoden sotilasurheilijaksi. Menestyksekkään kauden jälkeen Kallioisen ensimmäinen palkinto tuli lokakuussa, kun Ampumaurheiluliitto nimesi hänet Vuoden ampumaurheilijaksi Grande Finalessa.

Vuoden joukkue -äänestyksessä voiton vei Suomen miesten jääkiekkomaajoukkue, joka sijoittui hopealle MM-kilpailuissa. Tuomas Sammelvuo (lentopallo) valittiin Vuoden valmentajaksi nyt toisen kerran. Ensimmäinen kerta oli vuonna 2014.

Vuoden nuori urheilija -palkinto ojennettiin yleisurheilija Saga Vanniselle (7-ottelu).

Sykähdyttävimmän urheiluhetken päätti Suomen kansa. Se oli ”Huuhkajat järkytyksen jälkeen voittoon” eli Suomen miesten jalkapallomaajoukkueen historiallinen EM-debyyttiottelu 12. kesäkuuta. Tunteita oli äärilaidasta toiseen: sydänkohtauksen saanut Tanskan Christian Eriksen elvytetään kentällä, ja ottelun jatkuessa Joel Pohjanpalo puskee maalin, Lukas Hradecky torjuu rangaistuspotkun ja Suomi vie voiton 1–0.

Tämän vuoden Urheilugaalaa voi seurata niin Yle Areenan välityksellä kuin suorassa tv-lähetyksessäkin. Uutuuksiin kuului se, että illan voittajahaastattelut nähtiin suorassa Facebook-striimissä. Gaalan somekanavat seurasivat reaaliajassa palkittavien nimeämisiä.

Vuoden urheilija 2021 -äänestys: 1) Matti Mattsson, uinti 2104 (ykkössijat 139), 2) Mira Potkonen, nyrkkeily 1157 (6), 3) Matilda Castren, golf 1026 (26), 4) Emil Soravuo, voimistelu 1004 (2), 5) Ilkka Herola, yhdistetty 898 (7), 6) Lukas Hradecky, jalkapallo 834 (21), 7) Aleksander Barkov, jääkiekko 629 (10), 8) Ristomatti Hakola – Joni Mäki, maastohiihto 619 (3), 9) Toni Piispanen, yleisurheilu 543 (13), 10) Teemu Pukki, jalkapallo 477 (5), … 21) Kalle Rovanperä, autourheilu 196 (1), Eetu Kallioinen, ampumaurheilu 196. Ääniä sai kaikkiaan 40 urheilijaa/paria.

Kaikki äänestyksen tulokset Vuoden urheilija –verkkosivuilla. (// Artikkelia muokattu pe 13.1.: Eetu Kallioisen sijoitus on päivittynyt (21. > 22. Vuoden urheilija -verkkosivuilla perjantaina 13.1. //