Pohjoismaiden ampumaurheiluliitto haluaa Euroopan liiton yleiskokouksen koolle Ukrainan takia
8.3.2022 klo 15:27

Pohjoismaiden ampumaurheiluliitto on lähettänyt Euroopan ampumaurheiluliitolle kirjeen, jossa se vaatii yleiskokousta koolle Venäjän sotatoimien takia.

Pohjoismaiden ampumaurheiluliitto (NSR) piti myöhään maanantai-iltana videokokouksen, jossa käsiteltiin Venäjän sotatoimia Ukrainassa. NSR lähetti tiistaina Euroopan ampumaurheiluliitolle (ESC) kirjeen, jonka ovat allekirjoittaneet NSR:n puheenjohtajamaan tehtäviä hoitavan Suomen Ampumaurheiluliiton puheenjohtaja Vesa Nissinen ja toiminnanjohtaja Anne Laurila.

NSR toteaa olevansa järkyttynyt viime aikojen tapahtumista. Se ilmoittaa kirjeessään tukevansa Ukrainaa ja vaatii ESC:tä tuomitsemaan Valko-Venäjän tukemat Venäjän sotatoimet Ukrainassa. NSR vetoaa myös Kansainvälisen olympiakomitean (KOK) vaatimuksiin toimimaan olympiahengessä ja tukee päätöksiä, joiden mukaan Venäjän ja Valko-Venäjän urheilijat ja toimitsijat on suljettu kansainvälisestä urheilutoiminnasta.

NSR vaatii, että ESC:n puheenjohtajisto kokoontuu mahdollisimman pian ennen Norjan Hamarissa 18. maaliskuuta alkavia ilma-aseiden EM-kilpailuja ja kutsuu koolle ESC:n yleiskokouksen.

– Ylimääräinen yleiskokous tarkoittaa sitä, että jäsenmaat harkitsisivat hyväksyvätkö ne sen, että ESC:n nykyinen johto jatkaa tehtävissään, Laurila täsmentää.

ESC:n puheenjohtajana toimii Alexander Ratner. Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) puheenjohtaja on Vladimir Lisin. Ratner ja Lisin ovat venäläisiä.

NSR:n mukaan kyseessä on ampumaurheilun uskottavuus sekä sen asema olympiaohjelmassa ja tulevaisuus.