Marko Leppä lopettaa ESC:n tehtävänsä
26.9.2022 klo 09:39

Marko Leppä kiersi kansainvälisiä arvokisoja tuomaritehtävissä parinkymmenen vuoden ajan. Kuvassa hän on EM-Osijekissa 2019. (Kuva: Lassi Palo)

Marko Leppä on kertonut avoimessa kirjeessään lopettavansa tehtävänsä ESC:n jurynä ja teknisen komitean jäsenenä.

Haminalainen Marko Leppä on lähettänyt noin 150 henkilölle avoimen kirjeen, jonka hän on julkaissut myös omalla leppa.fi-sivustollaan. Hän on otsikoinut sen: ”Time to say goodbye.” Eli on aika sanoa hyvästit.

Leppä toimi kansainvälisissä tuomaritehtävissä noin 20 vuoden ajan ja kaikkiaan eri tuomaristoissa kansainvälisissä kilpailuissa 70 kertaa. Hän kiittää Ampumaurheiluliittoa ja Euroopan ampumaurheiluliittoa (ESC) kokemistaan upeista hetkistä. Erityiskiitoksen saa ranskalainen Ghislaine Briez, joka on ESC:n teknisen komitean puheenjohtaja. ”Hän luotti minuun monissa vaikeissa tapauksissa”, Leppä kirjoittaa.

Leppä kirjoittaa aina yrittäneensä muistaa tuomariston kultaisen ohjeen: ”Olemme täällä auttamassa urheilijoita ja valmentajia ja katsomassa, ettei kukaan huijaa.” Hän sanoo tehneensä paljon virheitä ja vääriä päätöksiä, mutta kun hän on sen itse tajunnut tai viisaampi on sen hänelle sanonut, hän on nostanut kätensä ja myöntänyt virheensä urheilijalle ja tämän valmentajalle. ”Kukaan ei ole täydellinen, ja olen aika kaukana siitä.”

Leppä kertoo lopettamisensa pääsyyn olleen Puolan Wroclawissa äskettäin järjestetyt 25/50m kivääri- ja pistoolilajien EM-kilpailut ja niissä koetut tapahtumat: ”- – kuinka kiväärin tuomaristo kohteli minua ja poikaani. Kultainen ohje oli kadonnut.”

Leppä kertaa kirjeessään poikansa ja valmennettavansa Aleksi Lepän kiväärin hihna-asian. Hyvässä vireessä ollut kivääriampuja lähti suurin odotuksin EM-Wroclawiin. Hän pääsi 50m pienoiskiväärin 3×20 ls kilpailun karsinnasta peruskilpailuun, mutta ei ampunut siinä laukaustakaan. Leppä poistui ampumapaikaltaan juuri ennen kisalaukauksia, koska tuomariston mielestä hänen käyttämänsä hihna oli sääntöjen vastainen. Leppä olisi hylätty, jos hän olisi ampunut kilpailussa.

Aleksi Leppä ei ollut uskoa, mitä oikein tapahtui, sillä hän oli käynyt varustetarkastuksessa ja ampunut edellisenä päivänä samalla hihnalla karsinnan. ”Ei näin voi toimia kesken kilpailun”, hän ihmetteli ja kertoi voittaneensa samalla hihnalla kaksi maailmanmestaruutta vuonna 2018.

Aleksi Lepältä meni valtava työ hukkaan. EM-kilpailussa oli kovat panokset, sillä Wroclawissa oli EM-mitalien lisäksi jaossa olympiamaapaikkoja Pariisiin 2024. Lisäksi henkilökohtaisten lajien kaksitoista parasta sai maapaikan Puolassa ensi vuonna järjestettäviin Euroopan kisoihin.

Marko Leppä kertoo kirjeessään myös keskusteluistaan EM-kisojen tuomariston kanssa. Varoitukseen perustuvia sääntökohtia kun ei tuntunut löytyvän. Lopuksi he sanoivat, että Suomen joukkue voisi käyttää samaa hihnaa muissa EM-kilpailuissa, Leppä kirjoittaa.

– Tällainen huono käytös ja epäammattimainen tuomaristotyö on uskomatonta Euroopan tärkeimmässä kilpailussa. En enää työskentele tuomaristossa ja ESC:n teknisessä komiteassa, ja toivon, että ESC:llä on riittävästi rohkeutta korvata epäammattimaiset tuomariston jäsenet selvitysten jälkeen.

Ampumaurheiluliitto on lähettänyt hihna-asiasta selvityspyynnön ESC:lle. (Päivitys klo 15.40.)