Grande Finale -viikonloppu alkoi Kisakalliossa
29.10.2022 klo 10:25

Valmennuksen johtaja Ville Häyrinen esittäytyi ja kertoi syksyn kuulumiset etäyhteyden välityksellä. (Kuva: Lassi Palo)

Ampumaurheiluliiton perinteinen Grande Finale -viikonloppu alkoi lauantaina Lohjalla sijaitsevassa Kisakallion urheiluopistossa. Toiminnanjohtaja Anne Laurila ja valmennuksen johtaja Ville Häyrinen korostivat yhteistyön merkitystä kaikessa liiton toiminnassa.

Lajiparlamentit ja Grande Finale -tapahtuma järjestetään Kisakallion urheiluopistossa nyt kahdeksannen kerran. Viikonlopun aikana opistolla liikkuu aiempien vuosien tavoin – pois lukien koronavuodet – runsaat sata ampumaurheilusta innostunutta henkilöä.

Ampumaurheiluliiton toiminnanjohtaja Anne Laurila kävi avauspuheenvuorossaan lyhyesti läpi liiton vuoteen 2024 ulottuvaa strategiaa ja sen painopistealueita: elinvoimainen ja kasvava seura sekä mahdollistavat olosuhteet.

– Jotta koko homma voisi onnistua, strategiassa on neljä onnistumisen edellytystä. Ne ovat tiivis vuorovaikutus ja yhteistyö liiton ja seurojen välillä, menestyvä huippu-urheilu, tehokas ja monipuolinen viestintä sekä nykyteknologian ja digitalisaation hyödyntäminen, Laurila selvitti.

Laurila nosti esiin myös ensi vuoden poimintoja. Panostus seurojen tukemiseen oman toiminnan kehittämisessä jatkuu. Myös ympäristölupahanke jatkuu, ja jatkohankkeen rahoitushaku on käynnissä. Laurila mainitsi myös ohjaaja- ja valmentajakoulutuksen ja valmennuskulttuurin kehittämishankkeen, josta kuullaan sunnuntaina lisää. Hallituksen ensi vuoden kehityshankkeita ovat valmennusosaamisen hanke, johtamisen kehittämisen hanke ja tiedolla johtamisen hanke.

Ensi vuonna painopistettä siirretään myös kilpailutoiminnan kehittämiseen.

– Kaikkea ei voida kuitenkaan tehdä kerralla, vaan tiettyjä asioita kerrallaan. Tavoitteena on laadukas kilpailutoiminta, mutta myös se, että kynnys tulla kilpailutoimintaan mukaan olisi nykyistä matalampi, Laurila sanoi.

Laurila kertoi myös, että lajihaku ensi vuoden elokuussa Lahdessa järjestettävälle SM-viikolle on päättynyt. Määräaikaan mennessä ampumaurheilusta ei tullut ilmoitusta kiinnostuksesta.

– Pitäkää nyt mielessä SM-viikko Jyväskylässä talvella 2024. Viime kesänä Action air sai Salossa järjestetyllä SM-viikolla hyvin huomiota ja näkyvyyttä, Laurila sanoi.

Laurila korosti puheenvuoronsa lopuksi yhteistyön merkitystä – niin SM-kisojen viestinnässä kuin seurojen ja lajien välisessä yhteistyössäkin.

– Me kaikki olemme liitto – vain yhteistyöllä voimme onnistua. Jokainen meistä, jokainen yksittäinen harrastaja on liitto. Yhteistyö on korvaamattoman tärkeää, jotta saamme vietyä tavoitteita eteenpäin entistä positiivisemmassa hengessä, Laurila painotti.

Samaa korosti myös Ampumaurheiluliiton valmennuksen johtaja Ville Häyrinen omassa puheenvuorossaan.

– Yhteistyötä ei ole koskaan liikaa. Nyt olemme liikaa ”siiloutuneet” omiin lajeihimme. Toivoisin enemmän lajien välistä yhteistyötä. Kaikessa on kuitenkin kyse ammunnasta. Lajien keskeiset toimijat voisivat keskustella nykyistä enemmän keskenään, jotta huippu-urheilu voisi kehittyä, Häyrinen sanoi.

Häyrinen toi esiin myös sen, että ampumaurheilun kansainvälinen kilpailutilanne vain kovenee. Miten me voimme ottaa kilpailutilanteen sitten vastaan? Häyrisen mukaan tärkeimpiä asioita ovat osaavat valmentajat, motivoituneet urheilijat ja liiton tuki.

– Valmentajatilanteemme on hyvä, ja meillä on maajoukkueissa todellisia huippu-urheilijoita. Viimeaikainen menestys on osoittanut, että uusia huippuja on tulossa. Nyt on pystyttävä tukemaan nuorten esiinmarssia, Häyrinen viittasi Suomen nuorten arvokisamenestykseen syksyn EM- ja MM-kilpailuissa.

Iltapäivällä ovat vuorossa lajiparlamentit, ja Ampumaurheiluliiton vuoden parhaat palkitaan kello 18.30 alkavassa Grande Finale -gaalassa.