Erkki Matilainen paraluotilajien valmentajaksi
16.12.2022 klo 17:22

Erkki Matilainen asuu noin 15 kilometrin päässä Joensuun keskustasta.

Ampumaurheiluliitto on nimennyt paraluotilajien lajivalmentajaksi Erkki Matilaisen.

Ampumaurheiluliitto nimesi torstain kokouksessaan paraluotilajien lajivalmentajaksi Erkki Matilaisen, joka aloittaa työt tammikuun alussa. Matilaisen sopimus kattaa ensi vuoden.

Erkki Matilainen, 59, on kilpaillut ilma- ja pienoiskiväärissä sekä 300m kiväärilajeissa vuosina 1985–98. Hän saavutti muun muassa vakiokiväärin MM-joukkuepronssia ja henkilökohtaisen neljännen sijan Espanjassa 1998. Saavutuksiin kuuluvat myös vakiokivääriin sotilaiden PM- ja SM-kulta 1997. Matilainen voitti vapaakiväärin Eurooppa cupin Ranskassa 1997.

– Oma ”sadonkorjuuaikani” urheilijana jäi melko lyhyeksi, koska olin polunhaarassa, missä minun piti valita alkaneen työurani ja ampumaurheilun välillä. Totesin, että pitkäjänteisesti ajateltuna ammatti olisi viisas valinta, Joensuun lähellä asuva Matilainen sanoi perjantaina.

Matilainen on suorittanut ampumaurheilun valmentajatutkinnon.

Paraluotilajien lajivalmentaja vastaa Ampumaurheiluliiton kivääri- ja tarvittaessa pistoolilajien para-ammunnan kansainvälisestä menestyksestä. Menestymisen tärkein kriteeri on käynnissä olevan paralympiadin aikana saavutettu arvokisamenestys ja siihen liittyvänä paralympialaisiin saavutettujen paikkojen lukumäärä. Seuraavat paralympialaiset järjestetään Pariisissa 2024.

Matilainen on neljä vuotta sitten reserviin siirtynyt rajaupseeri, ja nyt hänellä on aikaa ja mahdollisuus sitoutua ”uusiin, motivoiviin haasteisiin”. Hän on tyytyväinen, että voi nyt palata harrastuksensa pariin tukemaan nykyisiä huippuampujia.

– Uskon työ-, koulutus- ja ampumaurheilutaustani antavan hyvät eväät vastuunkantoon valmentajatehtävässä, hän sanoi.

Matilainen toimi ennen reserviin siirtymistään Rajavartiolaitoksen esikunnassa yksikön päällikkönä (2013–15) ja sisäministeriössä erityistehtävissä (2015–18).

Uudessa valmennustehtävässään Matilainen pitää tärkeänä, että urheilijat ja heidän tarpeensa ovat keskiössä: he keskittyvät kuntoonsa, taitoonsa ja suoritukseensa ja kaikki muu palvelee sitä.

– Koko tiimin tulee olla yhdenvertainen ja hyvähenkinen. Olen valmis tuomaan oman ampuja- ja valmennuskokemukseni pöytään. Olen ”lillinyt samoissa liemissä” kuin nykyisetkin edustusampujat ja siten voin tuoda apua ja näkökulmia para-ampujien kehittymistarpeisiin, perehtyen itse tarkemmin lajikehitykseen ja para-ammunnan yksityiskohtiin.