Noora Antikainen 28:s Vuoden urheilija -äänestyksessä
12.1.2023 klo 22:06

Noora Antikainen kuvattuna Orimattilassa viime elokuussa järjestetyissä PM-kilpailuissa. (Kuva: Lassi Palo)

Noora Antikainen oli 28:s Vuoden urheilija -äänestyksessä. Iivo Niskanen valittiin Vuoden urheilijaksi torstaina Helsingissä järjestetyssä Urheilugaalassa.

Suomalainen urheiluyhteisö juhlisti 16. Urheilugaalaa ja menneen urheiluvuoden sykähdyttävimpiä hetkiä Helsingin Jäähallissa kahden vuoden erikoisjärjestelyjen jälkeen.

Urheilutoimittajain liiton (UL) jäsenet ovat äänestäneet Vuoden urheilijan jo vuodesta 1947 lähtien. UL:n kaikki palkinnot jaettiin Urheilugaalassa: Vuoden urheilija, Vuoden joukkue, Vuoden valmentaja ja Vuoden nuori urheilija.

Tänä vuonna palkittiin järjestyksessään 76. Vuoden urheilija. Voittaja sai ensimmäistä kertaa palkinnokseen täysin uuden Vuoden urheilija -palkinnon. Vuoden urheilijaksi valittiin jo neljännen kerran maastohiihdon olympiavoittaja Iivo Niskanen. Hän sai äänestyksessä 2563 pistettä ja 166 ykkössijaa.

Trap-ampuja Noora Antikainen sai urheilutoimittajien äänestyksessä 11 pistettä (0 ykkössijaa) ja sijoittui 28:nneksi. Ääniä sai kaikkiaan 38 urheilija tai paria.

Urheilutoimittajain liitto valitsi Antikaisen, 41, maanantaina viime vuoden parhaaksi ampumaurheilijaksi. Orimattilan Seudun Urheiluampujien (OSU) ampumaurheilija voitti toukokuussa Bakun maailmancupin sekä saavutti lisäksi joukkuekilpailuissa EM- ja MM-hopeaa. Bakussa tuli myös joukkuepronssia.

Vuoden joukkue -äänestyksessä voiton vei Suomen miesten jääkiekkomaajoukkue, joka voitti Pekingissä olympiakultaa ja maailmanmestaruuden kotikisoissa Tampereella. Kiekkoleijonien päävalmentaja Jukka Jalonen valittiin Vuoden valmentajaksi nyt jo kolmannen kerran. Aiemmat kerrat olivat vuosina 2011 ja 2016.

Vuoden nuori urheilija -palkinto ojennettiin Saga Vanniselle (yleisurheilu/7-ottelu).

Sykähdyttävimmän urheiluhetken päätti Suomen kansa. Eniten suomalaisia sykähdytti, kun Wilma Murto voitti naisten seiväshypyn Euroopan mestaruuden.

Vuoden paras urheilija 2022: 1) Iivo Niskanen, maastohiihto 2563 (166 ykkössijaa), 2) Wilma Murto, yleisurheilu 2305  (40), 3) Topi Raitanen, yleisurheilu 1818 (7), 4) Lauri Markkanen, koripallo 1775 (42), 5) Kalle Rovanperä, autourheilu 1715 (28), 6) Kerttu Niskanen, maastohiihto 1457 (1), 7) Mikko Rantanen, jääkiekko 1191 (5), 8) Valtteri Filppula, jääkiekko 489 (7), 9) Kristiina Mäkelä, yleisurheilu 487 (0), 10) Krista Pärmäkoski, maastohiihto 329 (0), … 28) Noora Antikainen, ampumaurheilu 11 (0). Ääniä sai kaikkiaan 38 urheilijaa/paria.

Aiheesta lisää Vuoden urheilija –verkkosivuilla.