Rabatin maailmancup: Eetu Kallioinen skeetin 13:s
15.1.2023 klo 14:31
Lassi Palo

Eetu Kallioinen sijoittui vuoden ensimmäisessä skeetin maailmancupissa 13:nneksi. Hänen tuloksensa oli 121/125, kun kahdeksan parhaan semifinaaliuusintaan pääsi kiekkoa paremmalla tuloksella.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) vuoden ensimmäisessä maailmancupissa Marokon Rabatissa ammuttiin sunnuntaina skeetin henkilökohtaisten kilpailujen kolmas ja viimeinen kilpailupäivä eli viimeinen 25 kiekon sarja ja finaalit.

Eetu Kallioinen (Ala-Hämeen Ampujat) sijoittui parhaana suomalaisena 13:nneksi. Hänen tuloksensa oli 121 (23+25+25+24+24). Kilpailu oli tasainen, sillä kiekkoa paremmalla tuloksella pääsi kahdeksan parhaan semifinaaliuusintaan. Kreikan Nikolaos Mavrommatis ja Egyptin Azmy Mehelba tekivät peruskilpailun parhaan tuloksen 124.

Kallioiselle jäi kilpailusta ”vähän kaksijakoiset tunteet”:

– Tulos on ihan ok, mutta ei riittävä, kun ei olla finaalissa. Kilpailussa oli paljon hyviä asioita, ja niistä jäi hyvä fiilis. Huonoja asioita tietenkin oli, mutta niitä harjoitellaan, ettei niitä tulevaisuudessa enää ole, hän sanoi.

Kallioinen piti kolmipäiväistä kilpailua turhana näin vähällä ampujamäärällä (70).

– Päivät ovat lyhyitä, ja kisa venyy turhaan. Mutta niillä mennään mitä annetaan.

Tommi Takanen (Lahden Ampumaseura) oli 29:s tuloksellaan 117 (24+22+23+24+25). Timi Vallioniemen (Ala-Hämeen Ampujat) ja Lari Pesosen (Ilomantsin Erämiehet) tulos oli 116, jolla he sijoittuivat 34:nneksi ja 36:nneksi. Vallioniemen sarjat olivat 23+23+22+23+25 ja Pesosen 20+23+25+24+24. Pesonen ampui Rabatissa niin sanottuna RPO-ampujana (ranking points only).

– Huono ammunta harmittaa. Hyvät kelit ja hyvät radat. Seuraavaa kisaa kohti treenien kautta, Takanen totesi.

Pesonen puolestaan sanoi, ettei kilpailusta jäänyt paljonkaan kerrottavaa: ”Kaksi hyvää päivää ja yksi todella huono.” Vallioniemi kutsui suoritustaan huonoksi.

Skeetin maailmancupin voiton vei kreikkalainen Nikolaos Mavrommatis, joka oli mitaliottelussa Egyptin Azmy Mehelbaa parempi pistein 38–37. Italian Valerio Palmucci sai pronssia.

Rabatissa ammutaan maanantaina skeetin parikilpailu, jossa Suomella ei ole joukkuetta mukana. Trap alkaa ensi viikon torstaina eli 19. tammikuuta.

Rabatin maailmancupiin on ilmoittautunut 224 ampumaurheilijaa, jotka edustavat 45 maata. Mukana on kymmenen suomalaista – kuusi trapissa ja neljä skeetissä.

Rabatin maailmancup on suomalaisten haulikkoampujien ensimmäinen näyttökilpailu kesän arvokisoihin. Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) kaikkien lajien MM-kilpailut järjestetään Azerbaidzhanin Bakussa 14.8.–3.9. Haulikkolajien EM-kilpailut on 4.–20. syyskuuta Itävallan Leobersdorfissa.

ISSF:n maailmancup (skeet, trap)
11.–24.1. Rabat, Marokko

Tuloksia su 15.1.

Miesten skeet, peruskilpailu (125 kiekkoa): 1) Azmy Mehelba Egypti 124/uusinta 2, 2) Nikolaos Mavrommatis Kreikka 124/1, 3) Ben Llewellin Iso-Britannia 123, 4) Emil Petersen Tanska 122/8, 5) Mohammad Aldaihani Kuwait 122/7, 6) Peeter Juerisson Viro 122/5+2, 7) Valerio Palmucci Italia 122/1+2+4, 8) Shotaro Toguchi Japani 122/1+2+2, 9) Efthimios Mitas Kreikka 122/1+1, 10) Marcello Attaro Malta 122 (RPO), … 13) Eetu Kallioinen 121, … 29) Tommi Takanen 117, … 34) Timi Vallioniemi 116, … 36) Lari Pesonen 116 (RPO). 70 osanottajaa.

Semifinaali 1: 1) Azmy Mehelba Egypti 29, 2) Valerio Palmucci Italia 28, 3) Ben Llewellin Iso-Britannia 27, 4) Mohammad Aldaihani Kuwait 17.
Semifinaali 2: 1) Peeter Juerisson Viro 30, 2) Nikolaos Mavrommatis Kreikka 28, 3) Emil Petersen Tanska, 4) Shotaro Toguchi Japani 17.

Mitaliottelu: 1) Nikolaos Mavrommatis Kreikka 38/40, 2) Azmy Mehelba Egypti 37/40, 3) Valerio Palmucci Italia 27/30, 4) Peeter Juerisson Viro 17/20.

Kaikki tulokset ISSF:n verkkosivuilla.

// Artikkelia muokattu klo 17.25: päivitetty semifinaalien tulokset. Klo 18.05: päivitetty mitaliottelun tulokset. //