Aleksi Lepän huippuvire jatkuu: ilmakiväärissä nyt tulos 630,1
21.1.2023 klo 14:43
Lassi Palo

Aleksi Leppä oli huippuvireessä Kisakallion EM-näyttökisoissa. (Kuvat: Lassi Palo)

Aleksi Lepän huippuvire jatkuu. Hän teki eilen 10m ilmakiväärin uuden Suomen ennätyksen 630,7, ja tänään hän tähtäsi jo kolmannen kerran tänä vuonna yli 630 pistettä.

Haminan Ampumaseuran (HAS) kivääriampuja Aleksi Leppä on huippuvireessä. Hän kohensi eilen nimissään ollutta miesten ilmakiväärin Suomen ennätystä Kisakallion urheiluopistossa järjestetyssä EM-näyttökilpailussa lukemiin 630,7. Entinen ennätys (630,4) ehti vanheta vain pari viikkoa, sillä hän teki sen Ruotsin Sävsjössä tammikuun 5. päivänä.

Ampumaurheiluliiton EM-näytöt jatkuivat tänään Kisakalliossa, ja Leppä teki nyt tuloksen 630,1 (105,1+105,0+104,7+ 105,3+105,5+104,5).

Leppä on siis erinomaisessa kunnossa ja vireessä. Hän viittasikin eilen luottavaisin mielin tuleviin kisoihinsa eli Jakartan ja Kairon maailmancupeihin sekä juuri ennen EM-kilpailuja Espoossa ammuttaviin SM-kisoihin.

Ilmakiväärin ja -pistoolin EM-kilpailut järjestetään Viron Tallinnassa 5.–13. maaliskuuta. Tallinnassa on jaossa olympiamaapaikkoja Pariisiin (2024). Jaossa on kaikkiaan kahdeksan maapaikkaa eli kaksi kussakin olympialajissa (miesten ja naisten ilmakivääri ja -pistooli).

Kisakalliossa kilpailtiin näyttävissä olosuhteissa.

Suomalaiset kivääri- ja pistooliampujat antoivat perjantaina ja lauantaina EM-näyttöjä Lohjalla sijaitsevassa Kisakallion urheiluopistossa. Kisakalliossa ammuttiin sarjoissa M, N, M20 ja N20.  Ampumaurheiluliiton valmennuksen johtaja Ville Häyrinen oli erittäin tyytyväinen Kisakallion Susi Training Centeriin rakennettujen ratojen kansainvälisen tyylin näyttävyyteen.

– Onhan tuo kotimaan kisaksi aika mahtava poikkeus. Rata vastaa aikalailla arvokisoissakin käytettävää ”set upia”. Suunta on sellainen, mihin toivomme kotimaan kisoja vietävän, Häyrinen sanoi.

Suomalaisilla on jäljellä vielä kaksi EM-näyttökilpailua – Saksassa ja Itävallassa. Suomen EM-joukkue Tallinnaan nimetään tammi-helmikuun vaihteessa.

Vilkas ampumaurheiluviikonloppu jatkuu Kisakalliossa lauantaina ja sunnuntaina järjestettävällä Leppä GP-kilpailulla.

EM-näyttökilpailu (ilmakivääri- ja pistooli)
21.1. Kisakallion urheiluopisto, Lohja

Tuloksia

Miesten 10m ilmakivääri, peruskilpailu (60 ls): 1) Aleksi Leppä HAS 630,1, 2) Sebastian Långström KSF 623,8, 3) Riku Koskela P-HA 623,7.

Naisten 10m ilmakivääri, peruskilpailu (60 ls): 1) Henna Viljanen KSF 627,2, 2) Emmi Hyrkäs Hahlo 626,9, 3) Essi Heiskanen PiekSA 623,9.

M20-sarjan 10m ilmakivääri, peruskilpailu (60 ls): 1) Aleksi Kasi IMAS 623,2, 2) Niko Antila HSA 612,9, 3) Kasper Kemppainen KSA 602,0.

N20-sarjan 10m ilmakivääri, peruskilpailu (60 ls): 1) Tuulevi Suomus VihAs 623,6, 2) Minea Terkola SaSA 621,6, 3) Sonja Myllys Hahlo 619,6.

Miesten 10m ilmapistooli, peruskilpailu (60 ls): 1) Jose Marracho Portugali 565/15x, 2) Arttu Laulainen KeAms 565/14x, 3) Joonas Kallio SUA 565/13x.

Naisten 10m ilmapistooli, peruskilpailu (60 ls): 1) Filippa Marracho Portugali 570, 2) Ella Hakala IMAS 551, 3) Elina Silver TSA 545.

M20-sarjan 10m ilmapistooli, peruskilpailu (60 ls): 1) Lasse Kurkela RS 557, 2) Leevi Intonen VamSA 550, 3) Konsta Intonen VamSA 542.

N20-sarjan 10m ilmapistooli, peruskilpailu (60 ls): 1) Lumi Saikkonen RS 539, 2) Minka-Maria Puumala KP-V 527.

Kaikki tulokset Siuksen verkkosivuilla. Ampumaurheiluliiton EM-näyttökilpailujen seuranta.