Heikki Pääkkönen on poissa
21.1.2023 klo 16:14
Lassi Palo

Heikki Pääkkönen.

Suomalaisessa ampumaurheilussa merkittävässä roolissa ollut Heikki Pääkkönen on poissa. Hän menehtyi eilen kuopiolaisessa sairaalassa.

Maaninkalainen Heikki Pääkkönen kuoli perjantaina. Hän oli syntynyt 2. kesäkuuta 1962. Pääkkönen oli monessa mukana suomalaisessa ampumaurheilussa. Hän oli Kuopion Ampuma- ja Metsästysseuran (KAMS) jäsen vuodesta 1977 lähtien. Lisäksi hän oli jäsenenä Maaningan Metsästys- ja Ampumaseurassa vuodesta 2009 lähtien sekä Siilinjärven Luotiampujissa vuodesta 2005.

Pääkkönen oli ampumaurheilun ohjaustoiminnassa lähes 40 vuoden ajan. Hän toimi ampumaurheilukoulujen ohjaajana KAMS:n ensimmäisestä ampumakoulusta marraskuusta 1985 lähtien ja teki usean vuoden ajan pyyteettömästi ampumaurheilukoulutoimintaa. Hän oli myös useina vuosina Pohjois-Savon Liikunnan järjestämillä Sporttileireillä ampumaurheilun vastuuohjaajana.

Pääkkönen ohjasi myös useita menestyneitä nuoria kivääriampujia ja toimi monelle henkilökohtaisena valmentajana lähes heidän uriensa alkuajoista lähtien maajoukkueurheilijoiksi asti. Pääkkönen toimi myös aikaisemmin usean vuoden ajan vammaisurheilun puolella niin liikuntavammaisten kuin myös näkövammaistenkin ampumaurheilijoiden joukkueenjohtajana, apuvalmentajana, huoltajana ja avustajana.

Pääkkönen toimi ampumaurheilukoulun ohjaajien kouluttajana Ampumaurheiluliitossa vuodesta 2014 lähtien. Hän oli mukana työryhmässä, jonka tehtävänä oli kehittää Ampumaurheiluliiton ohjaajakoulutuksen materiaalia ja toimintatapoja.

Aikaisemmin mainittujen tehtävien lisäksi Pääkkönen oli Ampumaurheiluliiton Itä-Suomen kiväärin tehoryhmän vastuuvalmentajana vuosina 2014–19. Hän kuului liiton nuorisovaliokuntaan vuodesta 2014 alkaen.

Pääkkönen suoritti kiväärilajeissa kansallisen ylituomarin pätevyyden. Hänellä oli myös pistoolilajeissa 1. tason sekä kasa-ammunnassa 2. tason kilpailutuomaripätevyys. Valmentajakoulutuksesta hänellä oli 2. tason kiväärin valmentajakoulutus vuodelta 2010.

Pääkkönen oli Ampumaurheiluliiton liittovaltuuston varsinainen jäsen. Lisäksi hän toimi liiton Itä-Suomen aluejaoston nuorisopäällikkönä, kilpailupäällikkönä, alueen valmentajana kiväärilajeissa sekä alueen kilpailutuomareiden kouluttajana.

Nuorten ampumaurheilun harrastamisen edistämisessä Pääkkönen oli merkittävässä roolissa kehittämässä ja päivittämässä voimassa olevia lasten ja nuorten tukiammunnan sääntöjä nykyiseen muotoonsa.

Pääkkönen oli erittäin pidetty ampumaurheiluväen keskuudessa. Hän oli huumorintajuinen, todellinen asiantuntija, tarkka ja aina auttavainen.

Ampumaurheiluliitto ottaa osaa Pääkkösen läheisten suureen suruun.