Dohan maailmancup: Timi Vallioniemellä ja Eetu Kallioisella hyvä avauspäivä
6.3.2023 klo 17:03

Timi Vallioniemi ja Eetu Kallioinen aloittivat hyvin skeetin maailmancupin, jonka ensimmäinen kilpailupäivä ammuttiin maanantaina Qatarin Dohassa. He rikkoivat 74/75 kiekkoa ja ovat sijoilla 10 ja 13. Kuusi miestä rikkoi kaikki avauspäivän kiekot.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) kauden toinen haulikkolajien maailmancup alkoi maanantaina Qatarin Dohassa. Suomesta kilpailuun osallistuu kymmenen ampumaurheilijaa – neljä skeetiin ja kuusi trapiin.

Maanantaina ammuttiin miesten ja naisten skeetin ensimmäisen kilpailupäivän 75/125 kiekkoa. Miesten kilpailun kärjessä ovat kaikki 75 kiekkoa rikkoneet italialaiset Luigi Lodde, Gabriele Rossetti ja Elia Sdruccioli sekä Tanskan Jesper Hansen, Yhdysvaltain Vincent Hancock ja Egyptin Azmy Mehelba.

Yksitoista miestä teki tuloksen 74 – heidän joukossaan Ala-Hämeen Ampujia edustavat Timi Vallioniemi ja Eetu Kallioinen. He ovat sijoilla 10 ja 13. Vallioniemen sarjat olivat 25+24+25 ja Kallioisen 25+25+24. Vallioniemi on kilpailussa RPO-ampuja (ranking points only), kuten Italian Sdrucciolikin.

Peruskilpailun kahdeksan parasta etenee semifinaaliin (RPO-ampujat eivät pääse semifinaaliin).

Lari Pesonen (Ilomantsin Erämiehet) ja Tommi Takanen (Lahden Ampumaseura) tekivät avauspäivän tuloksekseen 72. Pesosen sarjat olivat 25+23+24 ja Takasen 25+25+22. He jatkavat kilpailua 42. ja 49. sijoilta.

Skeetin peruskilpailun viimeiset 50/125 kiekkoa ja finaalit ammutaan tiistaina.

Dohan maailmancupin trapin ensimmäinen kilpailupäivä on vuorossa perjantaina.

Kauden ensimmäinen haulikkolajien maailmancup oli tammikuussa Marokon Rabatissa. Parhaat suomalaissuoritukset olivat Satu Mäkelä-Nummelan viides sija naisten trapissa ja Eetu Kallioisen 13. sija miesten skeetissä.

– Kilpailu Euroopan kisojen paikoista kovenee koko ajan sekä kansainvälisesti että kansallisesti. Tilanne näyttää Suomen kannalta hyvältä, Ampumaurheiluliiton valmennuksen johtaja Ville Häyrinen sanoo.

Euroopan kisojen ampumaurheilu järjestetään Puolan Wroclawissa kesä-heinäkuussa (21.6.–2.7.).

ISSF:n haulikkolajien maailmancup (skeet ja trap)
4.–13.3. Doha, Qatar

Tilanteita ma 6.3.

Miesten skeet, 1. kilpailupäivä (75/125 kiekkoa): 1) Vincent Hancock Yhdysvallat, Jesper Hansen Tanska, Luigi Lodde Italia, Gabriele Rossetti Italia, Azmy Mehelba Egypti, Elia Sdruccioli Italia (RPO) 75, … 10) Timi Vallioniemi 74 (RPO), … 13) Eetu Kallioinen 74, … 42) Lari Pesonen 72, … 49) Tommi Takanen 72. (RPO = ranking points only). 114 osanottajaa.

Kaikki tulokset ISSF:n verkkosivuilla.