Kairon maailmancup: Suomalaiset vatsataudin kourissa
28.4.2023 klo 16:52

Ukko-Pekka Mäkinen Kairon maailmancupissa perjantaina. (Kuvat: Jorma Korhonen)

Suomalaisilla skeet-ampujilla Ukko-Pekka Mäkisellä ja Oskari Lehtimäellä oli harmillinen päivä Kairon maailmancupissa. He hädin tuskin jaksoivat ampua kaksi kierrosta, koska olivat vatsataudin kourissa.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) vuoden neljäs haulikkolajien maailmancup jatkui perjantaina Egyptin Kairossa. Maailmancupissa on mukana kaksi suomalaista, jotka kilpailevat miesten skeetissä.

Täksi kaudeksi miesten sarjaan nousseiden Ukko-Pekka Mäkisen (Tornionseudun Ampujat) ja Oskari Lehtimäen (Honkajoen Seudun Ampujat) kisapäivä alkoi huonoissa merkeissä, kun molemmilla ilmeni terveydellisiä ongelmia.

– Ne sitten näkyivät suorituksissa ja edelleen tuloksissa. Oskarin 36/50 ja Ukko-Pekan 43/50 kielivät kyllä siitä, että kaikki ei todellakaan ollut kunnossa, Ampumaurheiluliiton skeetin nuorten valmentaja Jorma Korhonen kertoi Kairosta.

– Onneksi tilannetta saatiin hiukan rauhoitettua lääkkeillä, mutta ihan kunnossa pojat eivät ole vieläkään. Huomenna on viimeinen kilpailukierros, joten toivotaan, että siihen mennessä he paranevat. Saatiin aika kovaa oppia oikein kantapään – tai tässä tapauksessa vatsan – kautta, Korhonen sanoi.

Oskari Lehtimäki hyytyi kolmannessa sarjassaan.

Mäkinen on tuloksellaan 87 (21+23+22+21) sijalla 88. Lehtimäki on rikkonut 82 kiekkoa (24+22+14+22) ja jatkaa kilpailua 100. sijalta. Kilpailun kärjessä on kaikki sata kiekkoa rikkonut Italian Erik Pittini. Seitsemän miestä on tuloksessa 98.

ISSF:n maailmancup (skeet, trap)
25.4.–5.5. Kairo, Egypti

Tilanteita pe 28.4.

Miesten skeet, 2/3 kilpailupäivä (100/125 kiekkoa): 1) Erik Pittini Italia 100, 2) Elia Sdruccioli Italia 98, 3) Gabriele Rossetti Italia 98, 4) Jesper Hansen Tanska 98, 5) Mikola Milchev Ukraina 98, 6) Erik Watndal Norja 98, 7) Jaroslav Startsev Georgia 98, 8) Nikolaos Mavrommatis Kreikka, … 88) Ukko-Pekka Mäkinen 87, … 100) Oskari Lehtimäki 82. 108 osanottajaa.

Kaikki tulokset ISSF:n verkkosivuilla.