Hämäläinen ja Mäkinen skeetin mestarit Lopella
6.8.2023 klo 21:17
Heidi Lehikoinen

SSG:n Heidi Hämäläinen ja TorSA:n Ukko-Pekka Mäkinen veivät SM-kultaa skeetissä Lopella. Muut mitalistit naisissa olivat Marjut Heinonen ja Nea Vallioniemi, miehissä Eetu Kallioinen ja Santeri Syrjätie. Järjestävä seura Ala-Hämeen Ampujat voitti molemmat joukkuekilpailut.

Miesten kilpailu oli kansallisesti kovatasoinen, sillä peruskilpailussa Ukko-Pekka Mäkinen ampui viiden muun ampujan tavoin 122. Peruskilpailun kärkimies oli Timi Vallioniemi, joka sijoittui lopulta viidenneksi.

– Onhan sitä (mestaruutta) aina tavoitellut ja mielessä se on käynyt. Olen tosi tyytyväinen, että nyt onnistui. Alkukilpailussa tuli oma ennätys. Hyvät päivät oli molemmat, ampuminen onnistui. Hyvät kelit oli ampua, Mäkinen sanoi.

Kallioinen oli toinen ja Santeri Syrjätie pronssilla.

– Harmittaa, finaali kaatui omaan hölmöilyyn. Oli vähän liikaa virtaa jossain vaiheessa. Jos jotain hyvää, niin mukavaa, että nuori kaveri voitti. Nuoria kovia ampujia on tulossa ja niitä tarvitaan, Kallioinen sanoi.

Syrjätie lähti kisoihin ampumaan ennen kaikkea joukkueelle hyvää tulosta. Hänellä on ollut rajallisesti aikaa ampumiseen, sillä uusi työpaikka ja koiranpentu ovat pitäneet kiireisenä.

– Se vähä mitä olen ehtinyt treenaamaan, on kulkenut kyllä tosi hyvin. Mutta en kyllä ajatellut, että se näin pitkälle kantaa kuin tänään, Syrjätie sanoo.

SSG:n Heidi Hämäläinen ampui peruskilpailussa 109 ja käänsi finaalin edukseen tuloksella 52.

– Tänään oli parempaa kuin eilen. En olisi uskonut, että noin hyvin menee tuo finaali, Hämäläinen sanoo.

Peruskilpailun voitti OSH:n Marjut Heinonen, joka ampui 121. Nea Vallioniemi oli kolmas ammuttuaan ensin peruskilpailussa 117 ja finaalissa 41.

– Toiseksi paras tulokseni (121) ja olen erittäin tyytyväinen siihen. Tämä oli tämmöinen kenraali, Heinonen viittasi tuleviin MM-kisoihin.

Ala-Hämeen Ampujat otti naisten joukkuekultaa uudella SE:llä 335. Miehissä Ala-Hämeen Ampujien ykkösjoukkue sivusi SE:tä 364.

Tulokset: Result (a-ha.fi)

Hämäläisen ja Mäkisen videohaastattelut Ampumaurheiluliiton Instagram-tilillä

Kisakuvia Ampumaurheiluliiton kuvapankissa

Ukko-Pekka Mäkinen, Eetu Kallioinen ja Santeri Syrjätie olivat miesten skeetin mitalistit.