SAL: ”Bakussa odotettavissa myrskyisä ESC:n kokous”
19.10.2023 klo 13:56

Suomen Ampumaurheiluliitto (SAL) sai keskiviikkona tiedon, jota se oli odottanut muutaman viikon ajan. Se oli kysynyt urheilun kansainväliseltä vetoomustuomioistuimelta CAS:lta kysymyksen, joka liittyy lauantaina järjestettävään Euroopan ampumaurheiluliiton yleiskokoukseen. Vastaus oli pettymys.

Euroopan ampumaurheiluliiton (ESC) yleiskokous järjestetään tulevana lauantaina (21.10.) Azerbaidzhanin Bakussa. Suomen Ampumaurheiluliittoa (SAL) kokouksessa edustavat puheenjohtaja Vesa Nissinen ja toiminnanjohtaja Anne Laurila.

Nissinen ja Laurila lähestyivät muutama viikko sitten SAL:n puolesta Euroopan maiden liittoja sähköpostilla, jossa he kertoivat SAL:n vedonneen urheilun kansainväliseen vetoomustuomioistuimeen (CAS), koska ESC:n nykyinen puheenjohtajisto oli hylännyt kokoukseen liittyvän aloitteen, vaikka jäsenliittojen enemmistö oli kannattanut sitä.

– Haluamme, että yleiskokouksen esityslistalla on vain yksi kohta: puheenjohtajiston luottamuksesta äänestäminen, ESC:n jäsenliitoille lähetetyssä viestissä todettiin.

Nissinen ja Laurila kertoivat tuolloin odottavansa ”edelleen” CAS:n päätöstä.

– Korostamme, että taistelemme myös suuremman syyn takia eli lakien ja demokratian periaatteiden kunnioittamisen puolesta. Muistakaa: kaikki valta ESC:ssä kuuluu yleiskokoukselle – eli meille. Puheenjohtajisto on valittu noudattamaan tahtoamme eikä päinvastoin.

Viestissä kerrottiin tiivistetysti myös se, mitä sveitsiläinen asianajaja oli viimeisimmissä kirjeessään CAS:lle todennut: ”[ESC:n] hallituksen yritys estää mahdollisesti ei-toivottu äänestystulos estämällä asianmukaisesti pyydetty äänestys on räikeä ja vakava demokratian perusperiaatteiden loukkaus ja jäsenten demokraattisten oikeuksien suora heikennys.”

Ja edelleen: ”Sitä ei siis voida hyväksyä jo lain ja yleiskokouksen aseman perusteella ylimpänä päättävänä elimenä ja johtokunnan valvontaelimenä.”

SAL lähestyi ESC:n jäsenliittoja myös syyskuussa. Se viittasi tuolloin ESC:n elokuussa julkaisemaan Bakun yleiskokouksen esityslistaan ​​ja samana päivänä lähetettyyn kirjeeseen, jossa oli päätös olla sisällyttämättä esityslistalle edellä mainittua luottamusäänestystä. Sitä esitti siis ESC:n jäsenliittojen enemmistö.

Sen jälkeen SAL keskusteli sveitsiläisen urheilu- ja yhdistyslakiin erikoistuneen asianajajan kanssa. Tutkittuaan tapauksen tämä ilmoitti näkemyksenään, että ESC:n puheenjohtajisto olisi ollut Sveitsin lain mukaan velvollinen sisällyttämään pyynnön yleiskokouksen esityslistalle ja että ESC:n puheenjohtajiston päinvastainen toiminta oli ESC:n jäsenliittojen perusoikeuksien ”räikeä loukkaus”.

SAL teki tämän takia CAS:iin valituksen ESC:n päätöksestä. Asianajaja ehdotti ESC:lle nopeutettua menettelyä, joka olisi mahdollistanut lopullisen päätöksen saamisen CAS:lta ennen tämän vuoden yleiskokousta. ESC kuitenkin kieltäytyi tarjouksesta SAL;n mukaan ”ilman ymmärrettävää perustetta”. SAL pyysi siksi CAS:a määräämään ESC:n väliaikaisena toimenpiteenä sisällyttämään pyynnön yleiskokouksen esityslistalle.

SAL sai odottamansa CAS:n vastauksen myöhään keskiviikkona: CAS hylkäsi vaatimuksen ”väliaikaisesta toimenpiteestä”.  Nissisen mukaan CAS:n päätös ei ole varsinainen, vaan aikatauluun sidottu.

– CAS ei pystynyt päättämään asiaa näin nopeasti, joten siltä ei tule ohjausta kokouksen kulkuun. Yritämme paikan päällä [Bakussa] hakea uutta kokousta, Nissinen selvensi asioiden kulkua.

SAL:n tavoitteena on nyt kerätä sääntöjen vaatima määrä eli vähintään puolet jäsenistä ja vaatia ylimääräistä ESC:n kokousta koolle. Laurilan mukaan siis ”hyvin pitkälti samat maat”, jotka allekirjoittivat jo pyynnön esityslistalle. Laurilan arvion mukaan Bakussa on odotettavissa myrskyisä kokous.

– Todennäköisesti kokouksia tarvitaan kaksi, sillä ensin pitää selvittää, saako nykyjohto luottamuksen vai ei, ehdokkaita mahdolliseen uuteen hallitukseen ja puheenjohtajaksi ei oikein pääse värväämään ennen sitä.

ESC:n puheenjohtaja Alexander Ratner on asianajajansa välityksellä uhannut haastaa SAL:n oikeuteen kunnianloukkaustyyppisillä perusteilla sen jälkeen, kun SAL oli toimittanut pyynnön luottamusäänestyksen lisäämisestä yleiskokouksen asialistalle.

Laurilan mukaan tämän prosessin aikana on käynyt selväksi, että ESC:n nykyjohtoa ei ole mahdollista arvostella. Hän on huomannut huolestuttavia piirteitä ESC:n toiminnassa hyvän hallinnon kannalta.

ESC:n kokouksessa käsitellään myös sääntömuutosesitystä, jossa muun muassa esitetään, että jatkossa ESC:n alaisissa kisoissa voitaisiin ampua eri säännöillä kuin Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) kisoissa poislukien olympiakarsintoina toimivat kilpailut.