Joonas Kallio pistoolin nuorten maajoukkuevalmentajaksi
18.12.2023 klo 10:00

Joonas Kallio kuvattuna ilma-aseiden EM-kilpailuissa Hamarissa 2022. (Kuva: Lassi Palo)

Ampumaurheiluliiton hallitus on nimennyt Joonas Kallion pistoolin nuorten maajoukkuevalmentajaksi.

Suomen Ampumaurheiluliiton (SAL) hallitus on valinnut Joonas Kallion pistoolin nuorten maajoukkuevalmentajaksi. Kallio aloittaa tehtävässään tammikuun 1. päivänä. Osan leireistä hän pitää yhdessä pistoolin päävalmentajan John Leighton-Dysonin kanssa ja osan itse.

Kallio on edustanut Suomea useissa kansainvälisissä arvokilpailuissa ja saavuttanut muun muassa neljätoista henkilökohtaista Suomen mestaruutta eri pistoolilajeissa. Kallion seura on Suomussalmen Urheiluampujat (SUA). Hän täyttää 36 vuotta tammikuun 5. päivänä. Synttäripäivänään Kallio on kisamatkalla Ruotsin Sävsjössä järjestettävässä perinteisessä Swedish cupissa – valmentajana ja urheilijana.

Kallio on työssään toiminut Puolustusvoimien eri tehtävissä varusmiesten, reserviläisten ja henkilökunnan kouluttajana kolmentoista vuoden ajan. Hän asuu ja tekee töitä Helsingin Santahaminassa.

– Olen innoissani päästessäni mukaan Ampumaurheiluliiton valmennustiimiin, Kallio sanoo.

Sopimukseen on kirjattu 26 valmennuspäivää, jotka Kallion mukaan tarkoittavat käytännössä seitsemää leiriä.

– Tehtävä kiinnosti, ja uskon, että minulla on paljon annettavaa kokemukseni ja osaamiseni ansiosta. Valmentajatutkintoja minulla ei ole. Uskon olevani helposti lähestyttävä ja positiivinen valmentaja, joka on läsnä urheilijoiden tekemisessä – sellainen valmentaja, johon urheilija voi luottaa.

Kallio jättäytyi pois Ampumaurheiluliiton pistoolimaajoukkueesta täksi vuodeksi. Paluu on kuitenkin mahdollinen:

– Minulla on motivaatiota, ja paluu on koko ajan mielessä. ”Konetta” käynnistellään, ja paluu saattaa tulla aika korkeallekin tasolle eli pyrin saavuttamaan Ampumaurheiluliiton kansainvälisiin kisoihin asettamat tulosrajat. Pistooli tottelee paremmin ja paremmin.

Kallion kalenteri on täynnä, sillä siviilityönsä lisäksi hän siis treenaa itsekin tavoitteellisesti ampumaurheilua ja aloittaa nuorten pistooliampujien valmentajan työt. Kallio opiskelee työnsä ohessa Hämeen ammattikorkeakoulussa sähkö- ja automaatiotekniikan insinööriksi ja on ilmoittautunut neljään maratonkilpailuun ensi vuonna. Kalliolla on monipuolinen urheilutausta, mutta maratoneja hän ei ole aiemmin juossut.

– Painoni on pudonnut parin vuoden takaisesta noin viisitoista kiloa. Kunnon kohenemisesta on vain hyötyä ampumaurheilussa.

Kallio ei ole huolissaan ajankäytöstään, sillä huolellinen suunnittelu auttaa eteenpäin:

– Ja hyvä motivaatio, joka minulla on! Haluan omalta osaltani olla kehittämässä suomalaista pistooliammuntaa. Suomessa on hyviä ampumaurheilijoita, joita haluan aidosti olla nostamassa kärkitasolle.

// Artikkelia muokattu kauttaaltaan 21.12. klo 7.30. //