Eetu Kallioinen 12:s Vuoden urheilija -äänestyksessä, Aleksi Leppä 19:s
11.1.2024 klo 21:57

Eetu Kallioinen nautti Urheilugaalan tunnelmasta Helsingin Jäähallissa. (Kuva: Lassi Palo)

Eetu Kallioinen oli 12:s Vuoden urheilija -äänestyksessä. Aleksi Leppä oli 19:s. Lauri Markkanen valittiin Vuoden urheilijaksi torstaina Helsingissä järjestetyssä Urheilugaalassa.

Suomalainen urheiluyhteisö juhlisti torstaina 17. Urheilugaalaa ja menneen urheiluvuoden sykähdyttävimpiä hetkiä Helsingin Jäähallissa.

Urheilutoimittajain liiton (UL) jäsenet ovat äänestäneet Vuoden urheilijan jo vuodesta 1947 lähtien. UL:n kaikki palkinnot jaettiin Urheilugaalassa: Vuoden urheilija, Vuoden joukkue, Vuoden valmentaja ja Vuoden nuori urheilija.

Tänä vuonna palkittiin järjestyksessään 77. Vuoden urheilija. Vuoden urheilijaksi valittiin koripalloilija Lauri Markkanen. Hän sai äänestyksessä 1998 pistettä (126 ykkössijaa).

Skeet-ampuja Eetu Kallioinen sai urheilutoimittajien äänestyksessä 346 pistettä (0 ykkössijaa) ja sijoittui 12:nneksi. Kivääriampuja Aleksi Leppä oli äänestyksessä 19:s. Hän sai 78 pistettä (0 ykkössijaa). Ääniä sai kaikkiaan 28 urheilijaa tai paria.

Urheilutoimittajain liitto valitsi Kallioisen maanantaina lajinsa parhaaksi eli viime vuoden parhaaksi ampumaurheilijaksi.

– Hyvä näin! On aina hienoa, kun tällainen valinta osuu omalle kohdalle, Kallioinen kommentoi valintansa jälkeen.

Ala-Hämeen Ampujia (A-HA) edustava ampumaurheilija saavutti viime vuonna MM-hopeaa, Euroopan kisojen pronssia, maailmancupin hopea- ja pronssimitalit sekä maapaikan ensi kesänä järjestettäviin Pariisin olympialaisiin.

Kallioinen nousi Bakussa saavutetun MM-hopeamitalin jälkeen Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) rankinglistalla skeetin ykköseksi.  Lisäksi hän kuului Suomen joukkueeseen, joka voitti Euroopan kisojen joukkuekilpailun ME-tuloksella ja sijoittui maailmancupin finaalissa neljänneksi.

Millaista on olla Urheilugaalassa mukana?

– On hienoa olla täällä. Olin korona-aikana mukana tilaisuudessa, joka oli tätä huomattavasti pienempi. Nyt olen ensimmäisen kerran mukana tällaisessa isossa gaalassa, Kallioinen sanoi Urheilugaalan punaisella matolla hetki ennen illallisen alkua.

Kallioinen oli myöhemmin illalla haastateltavana Ylen suorassa tv-lähetyksessä.

Entä miltä tuntui olla ehdokkaana Vuoden urheilijaksi?

– Se on kunnia-asia.

Kuka oli suosikkisi Vuoden urheilijaksi?

– En ollut asiaa miettinyt. Itsekkäästi voisin sanoa, että minä. En kuitenkaan veikannut itseäni voittajaksi.

Kommenttisi siitä, ettei Suomen Euroopan kisojen skeetin ME-joukkue ollut ehdolla Vuoden joukkueeksi?

– Se on harmi, sillä meidän olisi kuulunut olla ehdolla.

Millainen olympiavuosi on tulossa?

– Toivottavasti hyvä!

Lepän parhaita saavutuksia olivat 300 metrin kiväärin (makuu) MM-hopea sekä 50m pienoiskiväärin kuudes sija MM-kilpailuissa ja maapaikka Pariisin olympialaisiin.

Kallioinen ja Leppä nimettiin joulukuussa Suomen olympiajoukkueeseen Pariisiin.

Kallioinen oli ehdokkaana myös Vuoden sykähdyttävin urheiluhetki -äänestyksen niin sanotulla pitkällä listalla, mutta ei päässyt viimeiseen vaiheeseen eli kymmenen parhaan joukkoon. Sykähdyttävin urheiluhetki valittiin yleisöäänestyksen perusteella. Suomalaisia sykähdytti eniten, kun seiväshyppääjä Wilma Murto palautti Suomen yleisurheilun MM-mitalikantaan kahdeksan vuoden tauon jälkeen voittamalla pronssia. Murto voitti palkinnon nyt toisen kerran peräkkäin.

Vuoden joukkue -äänestyksessä voiton vei Davis cupin miesten tennismaajoukkue. Kanadansuomalainen Gordon Herbert (koripallo) valittiin Vuoden valmentajaksi. Vuoden nuori urheilija -palkinto ojennettiin kolmannen kerran peräkkäin Saga Vanniselle (yleisurheilu).

Vuoden paras urheilija 2023: 1) Lauri Markkanen, koripallo 1998 (126 ykkössijaa), 2) Wilma Murto, yleisurheilu 1879 (48), 3) Kalle Rovanperä, autourheilu 1645 (29), 4) Lukas Hradecky, jalkapallo 1236 (17), 5) Marftti Puumalainen, judo 977 (6), 6) Sami Välimäki, golf 673 (4), 7) Mikko Rantanen, jääkiekko 615 (1), 8) Reetta Hurske, yleisurheilu 587 (0), 9) Kerttu Niskanen, maastohiihto 491 (1), 10) Harri Heliövaara, tennis 484 (0), 11) Aleksander Barkov, jääkiekko 456 (0), 12) Eetu Kallioinen, ampumaurheilu 346 (0), … 19) Aleksi Leppä, ampumaurheilu 78 (0). Ääniä sai kaikkiaan 28 urheilijaa/paria.

Lisää tietoa UL:n verkkosivuilla.