Viimeinen EM-näyttökilpailu: Aleksi Leppä hyvässä vireessä
20.1.2024 klo 15:39

Aleksi Leppä teki hyvän tuloksen lauantain EM-näyttökilpailussa. (Kuvat: Lassi Palo)

Suomalaiset ampumaurheilijat ovat nyt antaneet EM-näyttönsä, kun viimeinen näyttökilpailu ammuttiin lauantaina Kisakalliossa. Parhaasta tuloksesta vastasi Aleksi Leppä, joka tähtäsi miesten ilmakiväärissä tuloksen 628,5.

Lohjalla sijaitsevassa Kisakallion urheiluopistossa jatkui lauantaina tiivis ampumaurheilun kisaviikonloppu. Tänään ammuttiin viimeinen 10m ilmakiväärin ja -pistoolin EM-näyttökilpailu, jonka jälkeen alkoi kansainvälinen Leppä GP -kilpailu.

Suomalaiset kivääri- ja pistooliampujat ovat nyt antaneet EM-näyttönsä ilmakiväärin ja -pistoolin EM-kilpailuja varten. Ne järjestetään Unkarin Györissä 24.2.–3.3. ja ovat vuoden ensimmäiset kansainväliset arvokilpailut. Györissä on jaossa EM-mitalien lisäksi kahdeksan maapaikkaa Pariisissa järjestettäviin olympialaisiin. Paikkoja jaetaan kaksi kussakin olympialajissa eli miesten ja naisten 10m ilmakiväärissä sekä miesten ja naisten 10m ilmapistoolissa.

Suomen EM-joukkue julkistetaan tammikuun 29. päivänä.

Kivääriampuja Aleksi Leppä (Haminan Ampumaseura) jatkoi hyviä suorituksiaan tekemällä miesten ilmakiväärissä tuloksen 628,5 pistettä. Se oli peruskilpailun paras tulos, ja taakse jäi muun muassa Yhdysvaltain olympiahopeamitalisti Lucas Kozeniesky (627,2). Leppä on jo nimetty Suomen olympiajoukkueeseen Pariisiin.

Riku Koskelan (Pohjois-Hämeen Ampujat) tulos oli 626,9 ja Sebastian Långströmin (Kyrkslätt Skytteförening) 626,8.

Marianne Palo.

Marianne Palo (Isonkyrön Metsästys- ja Ampumaseura) teki naisten ilmakiväärissä tuloksen 627,6. EM-tulosrajan vaadittavat kaksi kertaa aiemmin tehnyt Viivi Kemppi (Etelä-Saimaan Ampujat) kirjasi nyt tuloksen 621,6.

Tyttöjen ilmakiväärissä Alexandra Rosenlew (Esbo Skytteförening) teki tuloksen 625,3 ja oli peruskilpailun ykkönen. Hän on myös rikkonut Ampumaurheiluliiton tulosrajan vaadittavat kaksi kertaa. Niko Antila (Härmän Seudun Ampujat) teki eilen poikien ilmakiväärin peruskilpailussa tuloksen 615,2, tänään hänen tuloksensa oli 621,7.

Esa Savola (Lappajärven Ampujat) teki miesten ilmapistoolissa tuloksen 565 ja oli tänään paras suomalainen. Naisten ilmapistoolin parhaasta suomalaistuloksesta 559 vastasi eilisen tavoin Ritva Karri (Kokkolan Metsästys- ja Ampumaseura).

Alexandra Rosenlew.

Vilja-Alina Ahokangas (KokMAS) teki tyttöjen ilmapistoolissa tuloksen 548 pistettä. Poikien ilmapistoolissa 6Otso-Aadolf Ahokankaan (KokMAS) tulos oli 557 pistettä ja Leevi Intosen (Vammalan Seudun Ampujat) 553 pistettä.

Ampumaurheiluliiton tulosrajat

Kivääri (MCS / MQS)
10m ilmakivääri, miehet: 627 / 628,5
10m ilmakivääri, naiset: 627,8 / 629