ESC:n Alexander Ratner on haastanut Ampumaurheiluliiton oikeuteen
29.2.2024 klo 15:00
Lassi Palo

Euroopan ampumaurheiluliiton puheenjohtaja Alexander Ratner on haastanut Suomen Ampumaurheiluliiton oikeuteen.

Euroopan ampumaurheiluliiton (ESC) puheenjohtajana toimiva venäläissyntyinen Alexander Ratner uhkasi viime syksynä asianajajansa välityksellä haastaa Suomen Ampumaurheiluliiton (SAL) oikeuteen kunnianloukkaustyyppisillä perusteilla sen jälkeen, kun SAL oli toimittanut pyynnön luottamusäänestyksen lisäämisestä ESC:n yleiskokouksen asialistalle.

Näin on nyt tapahtunut, ja Ratner on haastanut SAL:n lisäksi oikeuteen myös Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) puheenjohtajan Luciano Rossin ja Italian ampumaurheiluliiton.

Ratner hakee 100 000 euron vahingonkorvauksia. Oikeutta käydään Saksassa.

Ampumaurheiluliiton toiminnanjohtaja Anne Laurila ihmetteli jo viime syksyn tapahtumien jälkeen sitä, että prosessin aikana on käynyt selväksi, että ESC:n nykyjohtoa ei ole mahdollista arvostella. Hän oli myös huomannut huolestuttavia piirteitä ESC:n toiminnassa hyvän hallinnon kannalta.

– Normaalissa demokratiassa johtoa pitää voida kritisoida ja luottamusta kyseenalaistaa. Epäkohta edelleen on se, että toimielin kieltäytyi lisäämästä yleiskokouksen asialistalle omaa luottamustaan koskevan äänestyksen, Laurila sanoo nyt.

Laurilan mukaan on myös erikoista, että Ratner paheksui CAS-käsittelyn (urheilun kansainvälinen vetoomustuomioistuin) yhteydessä urheilusta pois oikeustoimien takia valuvia rahoja ja silti aloittaa nyt itse kalliin oikeusprosessin käännöskuluineen – kun hän on pahoittanut mielensä niiden seikkojen takia, joita esitettiin perusteluna pyynnölle lisätä luottamusäänestys yleiskokouksen asialistalle.

Laurilan mukaan todennäköinen syy lienee kuitenkin jokin muu, kuten huomion kääntäminen pois tai ylimääräisen ESC:n kokouksen koolle kutsumisen estäminen.

Italialainen Luciano Rossi valittiin ISSF:n puheenjohtajaksi puolitoista vuotta sitten. Hän voitti äänestyksessä venäläisen Vladimir Lisinin. Ratner toimi Lisinin aikana myös ISSF:n pääsihteerinä.

Ratner viittaa haastehakemuksessaan muun muassa siihen, että hänen väitetään vaikeuttaneen ISSF:n päivittäisten toimintojen siirtämistä uuden puheenjohtajan alaisuuteen. Ratner ei myöskään katso loukanneen uskollisuuttaan ISSF:lle ”esitellessään puheenjohtajaehdokkaita” ESC:n verkkosivuilla marraskuussa 2022.

Lisinistä Ratner kirjoitti muun muassa näin: ”Mikä tärkeintä liittomme tulevaisuuden kannalta: Lisinin johdolla ampumaurheilun olympiatulevaisuus on taattu moniksi vuosiksi eteenpäin. KOK:n kanssa on luotu luotettava suhde. ISSF on avoin kaikille jäsenliitoille. Yksikään viesti, yksikään pyyntö ei jää vastaamatta. – – Voit tavata ja keskustella puheenjohtajan kanssa kilpailujen aikana.”

Ratner kirjoitti Rossista muun muassa näin: ”Rossi asettaa holtittomasti henkilökohtaisia ​​tavoitteitaan kansainvälisen ampumaurheiluperheen tärkeimpien arvojen yläpuolelle, jotka on kirjattu ISSF:n sääntöihin ja olympiaperuskirjaan. – – Tulevat vaalit ovat Luciano Rossin viimeinen mahdollisuus muistuttaa itsestään. Vuoden 2024 jälkeen hän lakkaa olemasta jopa FITAV-presidentti. Lopulta hän poistuu lavalta lopullisesti.”