Jännittävät joukkuekilpailut päättivät Kultahippufinaalit
7.4.2024 klo 15:21

Keski-Suomen Ampujien Akseli Törmänen (vas.), Luka Bogdanoff ja Aapeli Törmänen juhlivat ilmakiväärin 10IT-voittoa. (Kuvat: Lassi Palo)

Kisakalliossa järjestetyt ilma-aseiden Kultahippufinaalit päättyivät sunnuntaina jälleen kerran jännittäviin ja riemukkaisiin joukkuekilpailuihin.

Suomalaisen ampumaurheilun tulevaisuus kilpaili viikonloppuna Lohjan Kisakalliossa järjestetyissä ilma-aseiden Kultahippufinaaleissa. Finaaleissa ammutaan ilmakiväärillä ja -pistoolilla. Lauantaina ammuttiin henkilökohtaiset kilpailut, ja sunnuntaina olivat vuorossa jännittävät joukkuekilpailut.

Ampumaurheiluliiton vuoden suurimmassa lasten ja nuorten tapahtumassa oli mukana 146 nuorta ampumaurheilijaa, jotka edustivat kaikkiaan 35 seuraa. Kultahippufinaalit järjestivät Kyrkslätt Skytteförening (KSF) ja Simpeleen Hahlo.

Finaalitapahtuma järjestettiin Kisakalliossa myös viime vuonna. Tuolloin osanottajia oli 135 ja joukkueita 23.

KaA:n nuoria ampumaurhelijoita jännittää…

Viime vuoden tavoin ampumarata oli rakennettu koripalloilusta tuttuun Susi Training Centeriin, jossa ”esiintymisvuorossa” olivat nyt nuoret ampumaurheilijat. Samassa paikassa on järjestetty aiemmin muun muassa ilma-aseiden SM-kilpailut ja EM-näyttökilpailuja.

Ampumaurheiluliiton toiminnanjohtaja Anne Laurila tervehti osanottajia ja kisayleisöä ja sanoi, että ”on hienoa katsoa huikeaa tunnelmaa”:

– Hyvän fiiliksen kuuli ja aisti heti, kun astuin Susi Centerin ovesta sisään. Olen nähnyt suuria tunteita, Laurila sanoi.

– Kultahippufinaaleihin kiteytyy koko seuratoiminta: ampumaurheilijat, valmentajat, ohjaajat ja vanhemmat toimivat kaikki yhdessä. Kaikki lähtevät yhdessä reissuun, ja lapset viihtyvät toistensa seurassa. Niin pitääkin olla. Pitäkää tämä hieno asenne harrastuksessa aina mukana!

Laurila kiitti myös kisajärjestäjiä, jotka tekivät paljon töitä hienon tapahtuman hyväksi.

– On ollut kova ponnistus luoda näin hienot olosuhteet. Ja erityiskiitos vanhemmille, jotka mahdollistavat lapsien harrastuksen. Olette korvaamattomia.

Ampumaurheiluliiton nuorisopäällikkö Kustaa Ylitalo oli viikonloppuun tyytyväinen, koska finaaleissa oli hyvä tunnelma ja järjestelyt toimivat:

– Juniorit ovat tällaisessa tapahtumassa tietysti parasta – heidän energiansa ja ilonsa. Pettymyksetkin toki kuuluvat kilpailuun. Ensi vuonna Kultahippufinaalit järjestetään Kauhajoella. Toivottavasti sinne tulee mukaan myös seuroja Pohjois-Suomesta. Nyt raja kulki Pohjanmaan lakeuksilla.

Valtakunnallisia ilma-aseiden Kultahippufinaaleja on järjestetty vuodesta 1994 lähtien. Kultahipputoiminnaksi kutsutaan ampumaurheilun alle 15-vuotiaiden seuratoimintaa. Toiminnan tarkoituksena on luoda lapsille mahdollisuuksia olla mukana ampumaurheilun seura- ja kilpailutoiminnassa, ja sen sisältö, kilpailutoiminta ja ampumalajit on suunniteltu huomioiden lasten ja nuorten omat lähtökohdat, tarpeet ja valmiudet.

Kultahippufinaalien sarjat ovat (IT istumatuki, VT vastapainotuki, HT hihnatuki):
Ilmakivääri: 8 IT, 10 IT, 12 VT, 12 HT, 14 VT ja 14 HT
Ilmapistooli: 8 IT, 10 IT, 12 VT, 14 VT

Kultahippufinaalien tulokset löytyvät kisajärjestäjien verkkosivuilta.

// Kultahippufinaaleista lisää kuvia Ampumaurheiluliiton Facebookissa. //