JUHLAVUODEN TOIMINNOILLA INNOSTUNUT VASTAANOTTO ALUEKOKOUKSISSA
28.10.2003 klo 12:00

Tuleva toimintavuosi 2004 on SAL:n 85 toimintavuosi. Juhlimme hienoa virstanpylvästä toiminnan ja työn merkeissä mm. käynnistämälla Kansallisen Ampumaurheiluviikon syyskuussa 2004.

Noin 17 vuoden aikana on SAL järjestänyt 14 eri PM-, EM- tai MM-kilpailut. Ne ovat vaatineet sekä henkisiä, että fyysisiäkin voimavaroja. Kilpailuilla on saatu paljon julkisuutta, mutta siinä järjestelyjen sivussa on jouduttu jotain jättämään vähemmälle. Liiton pääasia ei ole kansainvälisten kilpailujen järjestäminen.  Nyt liittohallitus onkin tehnyt linjauksen, että kansainvälisiä arvokisoja ei ISSF-lajeissa anota ennen 2007/2008 kautta.

– Linjauksen mukaan palaamme juurillemme tekemään perustoimintoja: tukemaan seuratoimintaa ja parantamaan harrastusolosuhteitamme. Nuo kaksi ovat pääpainopisteitämme, muita tärkeitä asioita ovat myös nuorisotoiminnan uuden toimintamallin sisäänajaminen, viestinnän uudistaminen sekä tietysti huippu-urheilun osalta Ateenan Olympiakisat. Mutta pääpaino on joka tapauksessa seuratoiminnan elävöittämisessä ja siihen liittyvissä olosuhdekysymykset, kitetyttää toiminnanjohtaja Risto Aarrekivi.

– 85.vuotisjuhlavuoden ja samalla seuratoiminnan kehittämisen lähtölaukaus tapahtuu varsinaisesti syyskuun alussa, jolloin kutsumme aluiettain kaikki seurat ”Juhalkohtaamisiin”, joissa tuomme seuroille uudistetut palvelupaketit sekä juhlaviestin. Kohtaamisiin kutsutaan myös sidosryhmiemme edustajia mukaan.  Juhlavuoden aluetaapamisten jälkeen käynnistyy Kansallinen Ampumaurheiluviikko, jolloin seurat, alueet, lajijaostot tulevat ulos ”turuille ja toreille” , kouluihin, avoimin ovin radoille jne. Tilaisuuksissa on tarkoitus esitellä eri lajejamme, järjestää haasteotteluita eri tahojen välillä. Tapahtumat eivät ole ryppyotsaisia, vaan ilosia positiivisia ulostuloja. Hauskaa hyvässä seurassa sen olla pitää. Siinähän voi vaikka leikkimielisesti etsiä kunnan tai kaupungin tarkinta lasereilla tai millä vain. Pääasia, että koko ampumaurheilun kirjo tulee saman aikaisesti esille läpi koko Suomen, kiteyttää toiminnajohtaja.

Vastaanotto innostunutta

Asiaa on esitelty jo muutamien alueiden syyskokouksissa ja vastaanotto on ollut innostunutta. – Linjaukset ovat nyt oikean suuntaisia ja meillä on ollut tähän mennessä liian vähän positiivisia ulostuloja. Nyt kun on tämmöinen mahdollisuus meillä, niin tähän täytyy lähteä mukaan, totesi Lappeenrannan puuhamies Erkki Suhonen viikonlopun Kaakkois-Suomen alueen syyskokouksessa. Kun seuroilta kysyttiin, aikovatko ne järjestää  omat Ampumaviikon tapahtumansa, niin lähes jokaisen seuran käsi nousi innostuneesti ylös.

Samoin asian laita oli eilen myös Etelä- Suomen alueen kokouksessa Riihimäellä. Kokous kirjasikin vielä erikoiskohtana 85. juhlavuoden toiminnot toimintasuunnitelmaansa. Kun seuratapaamisia tuetaan valtakunnan tason viestinnällä ja sitä kautta voimme osoittaa kuuluvamme suurempaan perheeseen, on se hyvä asia, tuumaili eteläsuomen alueen seuraväki. Kun joku totesi, etteivät ampujamme ole enää iskussaan ja tuloskunto on ohi, niin heti huomautettiinkin toiselta puolen salia, että nythän on tarkoitus järjestääkin uusille tulokkaille ja kuntalaisille hauskaa ja iloista lajiesittelyä ja kirkastaa ampumaurheilun kuvaa.