JUHA HIRVI VALITTIIN ISSF:N URHEILIJAKOMITEAAN
29.4.2004 klo 12:00

Suomalaisilla on kysyntää ISSF:n komiteoissa. Sen todisti viimeisin valinta eli uuden Urheilijakomitean vaali, jossa urheilijat saivat äänestää 4 ehdokasta uuteen komiteaan. Ännestyksen voitti Juha Hirvi.

Ammunnan esikisojen yhteydessä valittiin myös uusi ISSF:n Urheilijakomitea. Komitean tehtävänä on olla asiantuntija elimenä sekä linkkinä ISSF:n toimiston sekä hallintoelinten  urheilijoiden välillä. Uuteen komiteaan saivat urheilijat neljä edustajaa ja ISSF:n hallitus valitsee kolme urheilijaa. Näin saadaan kokoon seitsenhenkinen komitea. Puuheenjohtajan nimittää valituista ISSF:n hallitus.

Ehdokkaita Urheilijakomiteaan oli kaikenkaikkia 13 ehdokasta yhteensä 11 eri maasta. Ehdokkaat jakautuivat siten, että pistooli- ja kivääriampujista oli kummastakin neljä ehdokasta ja haulikosta viisi ehdokasta. Suomalaisia ehdokkaina oli vain Sydneyn hopeamitalisti Juha Hirvi.

Urheilijoiden vaali käytiin Ateenan esikisojen yhteydessä ja neljä eniten ääniä saanutta valittiin komiteaan suoraan.

Juha Hirvi ampujien suosikki äänestyksessä

Ääniä annettiin kaikkiaan 1337 ja äänestysmahdollisuutta käytti kaikkiaan 426 urheilijaa.

Suomen Juha Hirvi saavutti ykköstilan vaalissa saaden kaikkiaan yhteensä 175 ääntä. Hirvi voitti seuraavaksi eniten ääniä saanutta USA:n  kiväriampujaa Jason Pakeria (169) kuudella äänellä. Muut kaksi komiteaan valittua olivat Ruotsi Joonas Edman (136, kivääri) sekä Italian pistooliampuja Roberto Di Donna (134). Loput kolme paikkaa valitsee siis ISSF:n hallitus toukokuun aikana.

Suomalaisilla on ollut hyvä edustus myös muissakin komiteoissa, sillä ISSF:n riistamaalikomiteaa johtaa Pekka Kuusisto. Hän on ensimmäinen suomalainen ISSF:n komiteoiden johtajana. Muut suomalaiset edustajat kv-ampumaurheiluliitossa ovat SAL:n puheenjohtaja Alpo Vehanen (pistooli komitea), antidoping- ja lääketieteellisessä komiteassa istuu SAL:n maajoukkue lääkäri Hannu Järvinen ja ISSF: n kilpailukelpoisuuskomiteassa Suomea edustaa liiton toiminnanjohtaja Risto Aarrekivi. Edellä mainitut komitean jäsenet valittiin uudelleen 18.4. olleessa ISSF:n valtuuston kokouksesa Ateenassa.

” Suomi kuuluu ampumaurheilun johtaviin maihin ja siksi on tärkeää, että meillä on edustajia ylimmällä mahdollisella tasolla. Näin voimme saada suoraan mielipiteemme kuuluviin ja viedä kehityshankkeita eteenpäin helpommin kuin jos meillä ei olisi edustajia ISSF:n organisaatiossa.

Juha Hirven mukaan pääsy Urheilijakomiteaan on merkittävä asia ja tunnutus suomalaisia ampujia kohtaan ja myös sitä kehitystyötä kohtaan, jota teemme ampumaurheilun edistämiseksi”, toteaa Risto Aarrekivi.