HELENA WALLDÉNISTA ENSIMMÄINEN LIITTOMME NAISPUHEENJOHTAJA
27.11.2004 klo 12:00

Suomen Ampumaurheiluliiton järjestyksessään 14. puheenjohtaksi SAL:n liittokokous valitsi yksimielisesti OKOn johtokunnan jäsen, pankinjohtaja, diplomi-insinööri Helena Walldénin. Walldén on ensimmäinen nainen liiton puheenjohtajana.

Ampumaurheilun kahden kokouksen viikonloppu oli monessakin mielessä historiallinen. Niin lauantaiaamupäivän Liittovaltuusto kuin myös iltapäivällä pidetty Liittokokous teki yksimielisiä päätöksiä kertaakaan äänestämättä. Päätöksien yksimielisyys osoitti kentän syvän yksimielisyyden niin liiton tulevaisuuden suunnitelmien kuin myös henkilövalintojen suhteen.

Toinen historiallisuus oli, että liiton 85 vuoden historianjuoksussa liiton puheenjohtajaksi valittiin nainen, Helena Walldén.

Ehdollepanotoimikunnan puheenjohtaja Olavi Malminen perusteli Walldénin ehdokkuutta ja valintaa seuraavasti: ” Suomen Ampumaurheiluliitto ry on vakiinnuttanut paikkansa kansainvälisesti menestyvänä urheiluliittona Suomessa. Menestyksen mahdollisuudet tulee osata hyödyntää. Julkishallinnon tuomiin haasteisiin on myös pystyttävä vastaamaan.

Mielestämme liiton asemaa tulisi vahvistaa yhteiskunnallisesti oman alansa asiantuntijana, mutta myös vahvistaa sitä kivijalkaa, jolla urheilullinen menestys, monipuoliset toimintamahdollisuudet ja – edellytykset turvataan.

Mielestämme liitto tarvitsee nykyisessä tilanteessaan tulevalta puheenjohtajalta laaja-alaista johtamista ja näkemystä, yhteiskuntaosaamista, sidosryhmäyhteyksiä ja yhteyksiä talouselämään. Nuo kaikki edellä mainitut ominaisuudet täyttyvät uudelta puheenjohtajalta, kun valitsemme puheenjohtajaksi Helena Walldénin.”

– ” Minusta meidän tulee saada lisää uusia jäseniä, kohderyhmänä ja mahdollisuutena koen nuorten ja erityisesti tyttöjen mukaan saannin. Harrastustoimintaa on monipuolistettava, sillä tavalla saamme myös uusia kokeilijoita mukaan. Valmennukseen  ja koulustukseen tulee jatkossakin satsata, jotta voimme pysyä samoissa menestyksen määrissä kuin nyt, kun kilpailu kansainvälisesti kovenee, linjasi uusi puheenjohtaja Walldén valintansa jälkeen ensiesiintymisessään ampumaurheiluväelle.

Kenttä eheytetty ja SAL:sta menestynein urheiluliitto

Nykyinen puheenjohtaja Alpo Vehanen oli ilmoittanut jo kautensa alussa, että tämä jakso tulee olemaan hänen viimeisensä. Vehasen johtokaudella  ampujat ovat saavuttaneet 2 olympiamitalia, 59 EM-ja MM-mitalia ns. olympialajeissa sekä yli 100 EM-ja MM-mitalia ns. uusissa lajeissa (siluetti jne.). Lisäksi Lahhdessa järjestettiin kaikkien ISSF-lajien MM-kisat, johon osallistui yli 2500 urheilijaa. Lisäksi kenttä on liiton uusien suuntien takana ja eheytetty. Listaa toki voisi jatkaa vieläkin.

– ”Olen puheejohtajakaudellani (6v) saanut eheytettyä kentän ja nyt on minun aika siirtyä ”täysinpalvelleena” syrjään. Jätän tehtäväni hyvillä mielin uudelle puheenjohtajalle ja tiedän liiton olevan jatkossa hyvissä sekä osaavissa käsissä, hyvästeli Vehanen kenttä- ja kokousväkeä.

Puheenjohtaja Alpo Vehanen vastaanotti myös kokouksessa liiton korkeimman huomionosoituksen, SAL:n kultaisen viirin kiitoksena merkittävästä panoksestaan ampumaurheilun hyväksi tehdystä työstä.

Liittovaltuusto hyväksyi 1,3 M€:n talousarvion ja toimintasuunnitelman

Liittovaltuusto hyväksyi liiton vuoden 2005 talous- ja toimintasuunnitelma. Talousarvio päätyy loppusummaan 1.375.300 € ja tavoitteena on tehdän n. 58.000€:n ylijäämä, jotta liitto pystyy hoitamaan lainavelvoitteet.

-”Pitkäaikaiseen lainaan jouduttiin turvautumaan taloudellisesti raskaiden vuoden 2002 MM – kilpailujen vuoksi. Talous on pystytty nyt tasapainottamaan ja velvoitteet hoitamaan. Tuloista n. 38% tulee jäsenmaksuista. Kiitos jäsenkunnalle sinnikkyydestä ja ymmärryksestä, nyt on meidän aikamme auttaa seuroja ”purkamalla” esteitä seuratoiminnan tieltä. Sitä työtä on tehty mm. ympäristöasioiden rintamalla sekä muillakin edunvalvonnan osa-alueilla. Tuleva vuosi tuo myös paljon seuraväelle koulutusmahdollisuuksia. Toivottavasti seurat tulevat niihin mukaan”, kiteytti toiminnanjohtaja Aarrekivi liiton tulevaisuutta.

Liittokokous hyväksyi Puhtaita osumia-strategian

Liiton tulevaisuuden suuntaviivat on kirjattu uuteen Puhtaita osumia-strategiaan. Strategian on lähetetty kaikille seuroille ja se on  jatkossa hyvä työväline seuraväelle heidän suunnitellessa toimintaansa.   Koko ampumaurheilun uusi suunta kirjautuu uuteen visioon: Ampumaurheilu on tulevaisuudessa kansalaisten laajasti hyväksymä ja arvostama viihtyisillä suorituspaikoilla kestävän kehityksen ehdoilla toimiva haastava urheilumuoto.

ra