ON KIITOKSEN AIKA!
20.12.2004 klo 12:00

Suomalainen ampumaurheilu on ollut positiivisessa pyörityksessä koko kuluneen vuoden. Nyt kun 85. vuotemme on kääntymässä kohti loppuaan, täyttää mieleni rauhallisuus ja kiitollisuus.

Kun suunnittelimme alkuvuodesta Kansallista Ampumaurheiluviikkoa, antoi se jo viitteitä innostuksesta ja halusta markkinoida ja tuoda lajiamme esille. Lähes neljäkymmentä tapahtumaa oli hieno lähtölaukaus ja vastaanotto tapahtumaketjulla oli erinomainen, väkeä tuli tapahtumiin. Tulevana vuonna jatkoa seuraa eli järjestämme yhdessä jälleen Ampumaurheiluviikon ( 20-29.5.2005). Tästä on hyvä jatkaa.

Olympialaisten ja paralympialaisten mitalit (Marko Kemppainen ja Minna Leinonen) elo-, syyskuulla kruunasivat hienosti juhlavuotta. Seurakierroksemme aikana (tapasimme 66 seuraa) saimme myös kuulla, kuinka ampumakoulut vetivät uusia tulokkaita. Ja koko loppu syksy onkin ollut ampumaurheilulla sellaista aallon harjalla kulkua.

Marraskuussa olivat sitten Lajiparlamentti, Grande Finale sekä isot kokoukset (liittovaltuusto ja SAL:n kokous). Liittokokouksessa saimme sitten myös uuden puheenjohtajan, ensimmäisen naisen Helena Walldénin vetämään liittoamme. Ja sekin asia huomioitiin valtakunnallisesti samoin kuin pari päivää sitten myönnetyt Pro Urheilu-palkinnotkin. Ja jännittämistä toki riittää vielä Vuoden urheilija-valinnoissa!

Ampumaurheilu ja ampumaurheilijat otetaan nyt entistä ”vakavammin” huomioon ja pääsemme esille myös julkisuudessa. Eikä syyttä, sillä ovathan urheilijamme tuoneet vuosien 2000-2004 aikana 2 olympiamitalia, paralympiamenestystä, ISSF-lajeissa 59 EM-ja MM-mitalia, toistasataa EM- ja MM-mitalia siluetissa, kasa-ammunnassa, mustaruuti- ja practical- ammunnassa. Voimme surutta ja ylpeydellä sanoa, että ampumaurheilu on Suomen menestynein laji kansainvälisesti.

Tulevaisuus on omissa käsissämme, kuten puheenjohtajamme Alpo Vehanen läksiäispääkirjoituksessaan kirjoittaa. Se on aivan totta. Hyvät uutiset saavat jatkoa, vain jos haluamme sitä ja teemme niitä. Tulevaisuuteen voi vaikuttaa, kun itse sitä suunnittelee ja haluaa rakentaa sitä.

Ampumaurheilun hieno juhlavuosi on rakentunut juuri niin kuin sen pitääkin, seurojen, urheilijoiden ja kaikkien meidän yhteisillä toiminnoilla ja positiivisilla ”ulostuloilla”. Jatketaan tätä hyvää yhteistyötä myös ensi vuonna.

Nyt päättyvä juhlavuosi on hyvä päättää kiitoksen juhlaan. Juhlaan ja kiitokseen Teille kaikille, jotka olette olleet mukanamme viemässä ampumaurheilua eteenpäin: kiitokseen tekemästänne työstä ja toisaalta kiitokseen Joulun sanomasta!

Hyvää ja Rauhallista Joulua sekä Menestystä Vuodelle 2005!

Suomen Ampumaurheiluliitto ry

Risto Aarrekivi