Suomalaiset aktiivivaikuttajia myös kansainvälisissä liitoissa
10.6.2005 klo 12:00

Suomalaiset on aktiivisesti mukana kansainvälisen ampumaurheilun kehittämisessä. SAL esittää ESC:n komiteoihin kahdeksaa suomalaista.

EM-kisojen alla, (2.7. 2005) Belgradissa järjestetään myös ESC:n (European Shooting Confederation) yleiskokous. Kokoukseen matkaavat liiton puheenjohtaja Helena Walldén ja toiminnanjohtaja Risto Aarrekivi.

Kokouksessa päätetään arvokisoista ja myös ESC:n hallitus ja komiteapaikoista. Suomalaiset ampumaurheilijat ovat olleet hyvin edustettuina kansainvälissä liitoissaan.

–          Haluamme olla vaikuttamassa, kehittämässä ja viemässä eteenpäin strategiamme mukaan kansainvälistä ampumaurheilua. Meillä on osaamista, jota voimme hyödyntää tässä kohdin, selvittää liiton puheenjohtaja Walldén.

–          Meillä on tavoitteena saada vähintään yhden komitean puheenjohtajuus ja jäsenyydet neljään viiteen komiteaan. ESC:ssä perustetaan lajikomiteoiden rinnalle nyt myös ympäristökomitea. Luulen, että olemme Euroopassa tässä asiassa edelläkävijä maa. SAL:ssa ympäristöasioita on työstetty jo reilut seitsemän (7) vuotta ja saimmehan juuri valmiiksi Opetusministeriön tuella uuden Ampumarataoppaankin, jossa on huomioitu viimeisimmät ympäristösäädökset. Suomella on asettaa hyvä ehdokas komiteaan – SAL:n ympäristövaliokunnan puheenjohtaja, professori Jorma Riissanen, tarkentaa Helena Walldén.

Suomalaisia kansainvälisissä liitoissa Euroopan ja Maailmanliitossa on lähes parikymmentä. Korkeimmalla paikalla niin Euroopan kuin koko ampumaurheilu-maailmaankin ajatellen istuu Juha Hirvi, joka on  ISSF:n (Kansainvälinen Ampumaurheiluliitto) hallituksen jäsen ja johtaa myös ISSF:n urheilijavaliokuntaa.

Esitettävien joukossa ovat Riissasen lisäksi mm. liiton entinen puheenjohtaja Alpo Vehanen ja haulikkoguru Curt Sjöblom, kiväärin Harri Marjala, riistamallin Pekka Kuusisto. Anti-doping tehtäviin esitetään Hannu Järvistä.

ra