Takaisin mitalikantaan EM-Moskovassa
6.2.2006 klo 12:00

Suomen Ampumaurheiluliiton hallitus nimesi tänään maanantaina joukkueen ilma-aseiden EM-kisoihin Moskovaan. Kisat pidetään 27.2. – 5.3.2006 välisenä aikana Moskovassa. Ilma-aseista sekä ilmakivääri ja ilmapistooli kuuluvat olympialajeihin, sitä vastoin olympiakivääri nimestään huolimatta ei ole enää olympialaji.Nyt nimettyyn joukkueeseen pääsi kaiken kaikkiaan 20 urheilijaa; 7 naista ja 13 miestä. Valmentajia kisoihin lähtee kolme päävalmentajan lisäksi.

Suomalaisille ilma-asekisat ovat olleet vaikeita paikkoja. Mitaleja ei ole viime aikoina paljon herunut, sillä viimeinen on vuodelta 2003. Ruutipuolella menestystä on tullut huomattavasti paremmin, viime vuoden saldona oli 26 mitalia.

–         Kyllä me lähdemme hakemaan mitalia Moskovasta. Se on ihan selkeä tavoitteemme. Mitalin saaminen ilma-aseiden EM-kisoista on ollut harvinaista herkkua. Kahteen vuoteen emme ole saaneet mitalia. Viimeiset henkilökohtaiset mitalistit ovat olleet vuodelta 2003, jolloin Krister Holmberg voitti olympiakiväärissä kultaa ja Hanna Etula hopeaa naisten ilmakiväärissä, kertoo Ampumaurheiluliiton päävalmentaja Kare Norvapalo.

Ampumaurheiluliitossa onkin aloitettu ilma-aseprojekti, jossa osa urheilijoista keskittyy pelkästään ilma-aseisiin ja myös olympialajeihin. Projektin yhtenä tavoitteena Ampumaurheiluliitolla on erikoistumisen kautta saada lisäpaikkoja Pekingin 2008 olympialaisiin. Ampumaurheilu on yksi Olympiakomitean tukea saavista prioriteettilajeista.

–         Haluamme vastata Olympiakomitean meille asettamaan haasteeseen. Nyt valitun joukkueen kokokin kertoo sen, että eteenpäin on selvästi menty ja tulostaso on lähtenyt nousuun. Naisten ilmapistoolin tulokset ovat parantuneet tasolle, jolla pitäisi olla jopa finaaleissa. Myös Henri Häkkisen ja Marjo Yli-Kiikan tuloskunto näyttää olevan kohdallaan. Häkkinen laukoi Hankasalmen SM-kisojen karsinnoissa ja viimeisessä EM-näyttökisassa uuden Suomen ennätyksen 702,4. Myös nuorten puolella ollaan menossa oikeaan suuntaan, selvittää Norvapalo.

Ampumaurheilun toinen päätähtäin on heinä-, elokuussa pidettävät Zagrebin isot MM-kilpailut (kaikki lajit).

EM-kisajoukkue lajiryhmittäin

Ampujat

Ilmakivääri (10)

1                    Henri Häkkinen                    miehet