Haku varusmiespalvelukseen Puolustusvoimien Urheilukouluun
3.5.2006 klo 12:00

Varusmiespalvelukseen Puolustusvoimien Urheilukouluun hakevien ampumaurheilijoiden on jätettävä hakemuksensa 1. heinäkuuta mennessä.

Urheilukoulu on tarkoitettu nuorille ja lupaaville urheilijoille, miehille ja naisille. Se tarjoaa hyvät harjoitteluolosuhteet sekä riittävän ajan nousujohteista harjoittelua varten varusmiespalveluksen ohessa. Urheilukoulu on luonnollinen jatke urheilulukioista, -ammattioppilaitoksista ja -akatemioista valmistuville nuorille.

Lajit

Urheilukouluun voivat hakea kaikkien niiden lajien urheilijat, joissa järjestetään olympiakilpailu tai viralliset MM-kilpailut. Vuodesta 1979 Urheilukoulussa on palvellut 4326 urheilijaa 54 eri lajista.

Muita tietoja

Palvelusajan pituus on 12 kuukautta, jonka jälkeen valmistutaan tiedustelualiupseereiksi tai -upseereiksi. Hennalassa voi suorittaa URHK:n oman reserviupseerikurssin. Nykyisin myös 6 kuukauden jääkärikoulutus on mahdollista. Sille voivat hakeutua; Olympiakomitean tukiurheilijat, ulkomailla pelaavat/kilpailevat ammattiurheilijat sekä esiammattilasisopimuksen tehneet urheilijat.

Valmennusaika

Urheilukoulussa on ohjattuun valmennukseen varattu aikaa päivittäin 2-8 tuntia (yleensä noin 10-25 h/vko). Harjoitteluun on lisäksi käytettävissä lähes kaikki illat ja viikonloput.

Valmentajat

Urheilukoulussa on yli 20 eri lajien valmentajaa, joista lähes kaikki ovat suorittaneet liikunnanohjaaja- tai ammattivalmentajatutkinnon. Valmentajatukea saadaan tarvittaessa myös eri lajiliittoilta sekä voidaan käyttää siviilivalmentajia.

Harjoitusolosuhteet

Hennalan varuskunnasta, Lahden kaupungista ja läheisistä valmennuskeskuksista (Vierumäki, Pajulahti) löytyvät harjoituspaikat lähes joka lajiin.

Hakeutuminen

Lokakuun 2006 saapumiserään hakevien kesälajien urheilijoiden (mm. yleisurheilu, ammunta, suunnistus, jalkapallo) on jätettävä hakemuksensa 1.7.2006 mennessä. Erillisiä hakulomakkeita saa sotilasläänien esikunnista ja Urheilukoululta (www.mil.fi/varusmies/hakemukset). Valinnoissa kiinnitetään huomiota mm. urheilutuloksiin, lajiliittojen lausuntoihin sekä psykologisten testien tuloksiin.

Tiedustelut

Urheilukoulu