Mikko Mäkitalo 5:s maailmancupin kaksoistrapissa Saksassa
11.6.2006 klo 12:00

Mikko Mäkitalo maailmancupissa viidenneksi tuloksella 183 (140+43).

Mikko Mäkitalo oli 5:s kaksoistrapissa haulikkoammunnan neljännessä ja viimeisessä maailmancupissa Saksan Suhlissa sunnuntaina 11. kesäkuuta. Mäkitalo ampui tuloksen 183 (140+43) kauden ensimmäisessä maailmancupin finaalissaan. Kiinan 28-vuotias Binyuan Hu voitti hienolla tuloksella 190 (144+46). Uransa ensimmäisellä maailmancupin voitollaan hän otti Kiinalle edustuspaikan 2008 olympialaisiin Pekingiin.

– Olen tyytyväinen. Tämä on kauden paras sijoitukseni maailmancupissa ja uran toiseksi paras sijoitus ja toiseksi paras tulos maailmancupissa, 28-vuotias hyvinkääläinen Mäkitalo kommentoi hienon kilpailun jälkeen. Viime vuonna Mäkitalo oli maailmancupissa kolmas tuloksella 188 (141+47) Belgradissa ja viides tuloksella 175 (135+40) Roomassa.

Salon Seudun Ampujia edustava Mäkitalo lähti kuuden parhaan ampujan finaaliin jaetulta toiselta sijalta. Kiinan Binyuan Hu oli 150 kiekon peruskilpailussa ylivoimainen rikkoen 144 kiekkoa. Mäkitalo ja Venäjän Vitali Fokejev ampuivat 140 osumaa.

– Mahdollisuudet olivat hyvät, kun toisena pääsi lähtemään. Finaalissa oli liikaa yritystä. Ammuin heti toiselta paikalta tuplapummin. Finaalin toinen puolikas kulki jälleen hyvin, Mäkitalo arvioi kilpailuaan. Finaalin ensimmäisestä 25 kiekosta Mäkitalo rikkoi vain 20. Toinen puolisko tuotti normaalin tuloksen 23.

– Tästä kilpailusta tuli oppia oikein kunnon repullinen.

Mäkitalo on asettanut kuluvalle kaudelle itselleen kaksi tavoitetta; menestyminen maailmancupissa ja MM-kilpailussa. Kauden neljä maailmancupia sujuivat nousujohteisesti: Kiinassa 24:s, USA:ssa 13, Egyptissä 13:s ja Saksassa 5:s.

– MM-kilpailussa ja maailmancupeissa ovat ihan samat ampujat viivalla. Yhtä kovia kilpailuja ne ovat. MM-kilpailujen tavoitteena on päästä finaaliin. Se olisi minulle ensimmäinen MM- tai EM-finaali.

Mäkitalo työskentelee Hyvinkäällä KCI Konecranesin tuotekehitysinsinöörinä. Hän kehuu työnantajan antavan hyvän mahdollisuuden sovittaa yhteen huippuampujan uran ja työuran.

Kiinan 28-vuotias Binyuan Hu on tänä vuonna ollut vakuuttava kaksoistrapin maailmancupissa. Kauden ensimmäisessä kilpailussa Kiinassa hän oli kolmas ja kolmannessa kilpailussa Kairossa toinen. Vuoden 2004 olympialaisissa hän sijoittui kaksoistrapissa neljänneksi. Aasian mestaruuskilpailussa hän on ampunut pronssille 2001.

Miesten kaksoistrapiin olympiapaikan ovat Kiinan Binyuan Hun lisäksi maalleen ampuneet Venäjän Vitali Fokejev ja Vasili Mosin, Yhdistyneiden Arabiemiirikuntien Ahmed Almaktoum ja Intian Rajyavardhan Singh Rathore. Tänä vuonna on jaossa vielä kaksi olympiamaapaikkaa MM-kilpailussa Kroatian Zagrebissa 21.7.-6.8. Kaksoistrapissa olympiaedustuspaikan saa yhteensä 17 ampujaa.

Pekingiin 390 ampujaa

2008 olympialaisiin pääsee yhteensä 390 ampujaa 15 eri lajiin. Yksittäinen maa voi saada enintään 28 paikkaa, kun yhteen lajiin voi ansaita edustuspaikan enintään kaksi ampujaa yhdestä maasta. Poikkeuksena ovat naisten haulikkolajit, trap ja skeet, joihin voi paikan saada vain yksi edustaja yhdestä maasta.

Yksittäinen urheilija voi ampua maalleen vain yhden maapaikan yhteen lajiin. Urheilija voi kilpailla olympialaisissa useassa lajissa, jos on saavuttanut lajissa vaadittavan tulosrajan.

Tähän mennessä on jaettu 129 maapaikkaa 35:n eri maan edustajalle. Kiinalla on olympialaisissa ainakin 23 ampujaa, kun sen urheilijat ovat ampuneet 14 edustuspaikkaa ja Kansainvälinen Ampumaurheiluliitto ISSF on myöntänyt kisajärjestäjälle 9 paikkaa. USA:n urheilijat ovat ampuneet jo 15 paikkaa, venäläiset 13 paikkaa ja saksalaiset 11 paikkaa.

Suomella on yksi olympiapaikka, jonka on ampunut Juha Hirvi voittamalla miesten pienoiskiväärin 3 x 40 laukauksen maailmancupin 2005. Ampumaurheiluliitto on asettanut tavoitteekseen seitsemän olympiaedustajaa, yksi jokaiseen lajiryhmään eli kivääri-, pistooli- ja haulikkolajeihin.

Tänä vuonna on jaossa vielä 56 olympiamaapaikkaa, joista 2 on kilpailtavana haulikkolajien maailmancupissa Suhlissa ja 54 kaikkien lajien MM-kilpailussa Kroatian Zagrebissa 21.7.-6.8. Vuoden 2007 aikana olympiamaapaikkoja on jaossa maanosien mestaruuskilpailuissa 129, maailmancupeissa 60 ja haulikon MM-kilpailussa 5. EM-kilpailussa olympiamaapaikan saa palkinnoksi 41 ampujaa.

ISSF käyttää 10 olympiapaikkaa kutsumalla Pekingiin kolmansien maiden ampujia. Lisäksi se myöntää 14 niin sanottua villikorttipaikkaa.

Suhlissa kova taso

Suomella on Suhlissa 14 ampujan joukkue, joka tavoittelee viidessä lajissa edustuspaikkoja olympialaisiin suomalaisen kivääriampujan seuraksi. Suomen maapaikan pienoiskiväärin 3 x 40 laukauksen kilpailuun on ampunut Juha Hirvi. Jokaisessa lajissa olympiapaikan saa maalleen maailmancupin voittaja tai paras paikkaa vailla oleva. Maailmancup jatkuu tiistaina naisten ja miesten trapin peruskilpailulla, jossa suomalaisista ampuvat Tommi Andelin, Janne Kirvesmäki, Ari Simola, Noora Antikainen, Marja Maunula ja Satu Mäkelä-Nummela. Naisten finaali on keskiviikkona ja miesten finaali torstaina.

Haulikkolajien kauden neljännessä maailmancupissa Suhlissa Saksassa on erittäin kova taso. Kilpailuun on ilmoittautunut 437 ampujaa yhteensä 54 maasta.

Haulikkolajien kauden neljäs ja viimeinen maailmancup, Suhl, Saksa.
Miehet, kaksoistrap, 150 kiekkoa + 50 kiekon finaali: 1) Binyuan Hu Kiina 190 (144+46), 2) Richard Faulds Iso-Britannia 186/4 uusinnassa toisesta sijasta (139+47), 3) Vitali Fokejev Venäjä 186/3 uusinnassa toisesta sijasta (140+46), 4) Hamad Alafasi Kuwait 184 (139+45), 5) Mikko Mäkitalo Suomi 183 (140+43), 6) Bill Keever USA 182 (138+44), …34) Simo Köylinen Suomi 127 (42+42+43), …37) Joonas Olkkonen Suomi 126 (40+41+45).
Kilpailun ulkopuolella: Jussi Anttonen Suomi 130 (43+44+43) ja Kim Känsälä Suomi 126 (41+40+45).

Suomen joukkue:
Miesten trap: Tommi Andelin, Janne Kirvesmäki ja Ari Simola
Naisten trap: Noora Antikainen, Marja Maunula Satu Mäkelä-Nummela
Miesten skeet: Jani Eklund, Marko Kemppainen ja Heikki Meriluoto
Naisten skeet: Marjut Heinonen ja Maarit Lepomäki
Miesten kaksoistrap: Simo Köylinen, Mikko Mäkitalo ja Joonas Olkkonen

Maailmancupin aikataulu
Haulikkolajien maailmancup, Suhl, Saksa. (Ajat ovat Suomen aikaa.)

• ma 12.6. naisten ja miesten trapin harjoituspäivä
  • ti 13.6. miesten trapin (Tommi Andelin, Janne Kirvesmäki, Ari Simola) 125 kiekon peruskilpailusta 50 kiekkoa ja naisten trapin (Noora Antikainen, Marja Maunula, Satu Mäkelä-Nummela) 75 kiekon peruskilpailusta 50 kiekkoa
  • ke 14.6. miesten trapin (Andelin, Kirvesmäki, Simola) peruskilpailusta 25 kiekkoa sekä naisten trapin (Antikainen, Maunula, Mäkelä-Nummela) peruskilpailusta 25 kiekkoa ja 25 kiekon finaali klo 13 alkaen
  • to 15.6. miesten trapin (Andelin, Kirvesmäki, Simola) peruskilpailusta 50 kiekkoa ja finaali klo 15 alkaen