Raha ja politiikka – uudet pelimerkit?
3.10.2006 klo 12:00

Liikuntajärjestöjen EU-puheenjohtajuuskauden seminaari .Tule päivittämään urheilun EU-tietosi ja antamaan mielipiteesi urheilun EU-politiikan tulevista suuntaviivoista.

Liikuntajärjestöjen EU-puheenjohtajuuskauden seminaari

Raha ja politiikka – uudet pelimerkit?

Aika: 24.10.2006 klo 10.00 – 16.00
Paikka: SLU-talo, salit 1 – 3 (2. krs.), Radiokatu 20, 00240 Helsinki

Teemat:

• Suomen EU-puheenjohtajuuskauden tavoitteet liikunnan ja urheilun näkökulmasta.
  • Kansalaistoiminnan tulevaisuus EU:ssa?
  • Urheilun valkoinen kirja – urheiluväen viestit EU-komissiolle.
  • Miten hankkia euroja liikunnalle EU:n tulevalla ohjelmakaudella 2007 – 2013?

OHJELMA

klo 09.30
– Ilmoittautuminen ja aamukahvi

klo 10.00
– Avaus,
Timo Laitinen, puheenjohtaja, Suomen Liikunta ja Urheilu ry
Suomen EU-puheenjohtajuuskauden tavoitteet liikunnassa ja urheilussa, Raija Mattila, liikuntayksikön johtaja, opetusministeriö
Onko kansalaistoiminnan tulevaisuus uhattuna EU:ssa? Tänä vuonna juhlitaan 150-vuotiasta urheiluseuraa. Miltä näyttää seuratoiminnan asema tänä päivänä muuttuvassa Euroopassa? Antti Kaikkonen, kansanedustaja, Suuren valiokunnan vpj.
– Kommenttipuheenvuoro, Kerstin Ekman, yhteysjohtaja, Suomen Liikunta ja Urheilu ry
– Terveysliikunta – horisontaalisella yhteistyöllä tuloksiin  Yksi Suomen EU-puheenjohtajuuskauden tavoitteista on Health in All Policies. Millaisia näköaloja se tarjoaa liikunnalle ja urheilulle? Timo Ståhl, vanhempi tutkija, Stakes
European Youth and Sport Forum 2006 – nuorten viestit päätöksentekijöille, Saara-Sofia Sutela, puheenjohtaja, liikunnan ja urheilun nuorten komitea

klo 12.10
– Lounas

klo 13.10
– Perspectives for the future White Paper on Sport
Next steps in the White Paper process and other actual topics during the Finnish EU Presidency. Andrzej Rogulski, Programme Manager, Sports Unit, European Comission

iltapäiväkahvi

– Rakennerahastojen valmistelutilanne, Timo Aro, Neteffect Oy
Erillisrahastot liikunnan mahdollisuutena, Harri Lappalainen, Hanketaito Oy

klo 16.00
– Seminaarin päätös

Ilmoittautumiset:torstaihin 19.10.2006 mennessä osoitteessa:http://www.slu.fi/jasenpalvelut/slu-tapahtumat/liikuntajarjestojen_eu-seminaari/ tai Kristiina Heinoselle, etunimi.sukunimi@slu.fi.

Seminaarin hinta: 45 € (sis. seminaariohjelma, materiaalit, kahvit ja lounas). Seminaarin laskutus tapahtuman jälkeen.

Lisätietotoja seminaariohjelmasta: Kristiina Heinonen, SLU ry, etunimi.sukunimi@slu.fi tai  (09) 3481 2500

* * * * * * *

Euroopan unionilla ei toistaiseksi ole toimivaltaa urheilun alalla, joten EU-yhteistyötä toteutetaan epävirallisella pohjalla. Parhaillaan käynnissä olevalla Suomen EU-puheenjohtajuuskaudella komissio on kuitenkin käynnistänyt urheilun valkoisen kirjan valmistelun. Valkoiset kirjat sisältävät ehdotuksia tietyllä alalla toteutettavaksi yhteisön toiminnaksi.

Puheenjohtajakaudellaan Suomi painottaa erityisesti terveyttä edistävän liikunnan sekä urheilun vapaaehtoisen kansalaistoiminnan tukemista. Lisäksi Suomi koordinoi EU-maiden näkemyksiä antidoping -asioissa. Suomi pyrkii myös edistämään omien painopistetavoitteidensa sisällyttämistä valmisteilla olevaan urheilun valkoiseen kirjaan.

Lisätietoa Suomen EU-puheenjohtajuuskaudesta: http://www.eu2006.fi/