Ampumaurheilun Vuoden valmentaja Lauri Siltavirta: Skeet-ammunnan tulevaisuus näyttää hyvältä
4.11.2006 klo 12:00

– Skeetin tulevaisuus näyttää hyvältä. Meillä on kasvamassa nuoria, jotka ovat samalla tasolla kuin Marko Kemppainen heidän ikäisenään. Taso on laajempi kuin aiemmin. Naisten puolella on ampujia vähemmän, mutta sielläkin on hyviä, arvioi Lauri Siltavirta, jonka Suomen Ampumaurheiluliitto palkitsi Vuoden valmentajana ampumaurheilun kauden päätöstilaisuudessa Vierumäellä 4. marraskuuta. Siltavirta työskentelee Marko Kemppaisen ja Maarit Lepomäen henkilökohtaisena valmentajana ja Ampumaurheiluliiton skeet-valmentajana.

Skeet-ampujat ottivat kauden 2006 aikana kolme arvokilpailumitalia, kun Maarit Lepomäki ja Marko Kemppainen ampuivat EM-pronssit Mariborissa Sloveniassa elo-syyskuun vaiheessa ja Jesse Louhelainen laukoi poikien MM-pronssia heinä-elokuun vaihteessa Zagrebissa Kroatiassa. Vuonna 2005 pojat ampuivat MM-pronssia joukkueella Jesse Louhelainen, Ville Hukkanen ja Miikka Rintala. Kolmesta mitalista huolimatta Siltavirta arvioi kauden olleen pettymys.

– Kyllä me olympiapaikkoja ja MM-menestystä lähdimme hakemaan. EM-pronssit ovat sellaisia lohdutusmitaleita, kun EM-kilpailussa ei enää olympiapaikkoja ollut jaossa, hän sanoo.

Marko Kemppainen panosti tänä vuonna kahteen kisaan. Olympiapaikkaa hän haki maailmancupin Kairon kilpailusta ja MM-kilpailusta. Kairossa hän oli 8:s tuloksellaan 121 ja MM-kilpailussa vasta 41:s tuloksellaan 118.

– Kairo meni ihan hyvin, mutta MM-kilpailu oli pettymys. Menestyspaineet olivat liian kovat, kun panostimme vain kahteen kilpailuun. Ensi vuonna tärkeitä kilpailuja on kolme, joissa kaikissa on olympiapaikkoja jaossa. Panostamme EM-kilpailuun (heinäkuussa Espanjan Granadassa), jossa on viisi olympiapaikkaa jaossa, ja MM-kilpailuun (syyskuussa Kyproksen Nikosiassa), jossa on yksi olympiapaikka. Kolmannen kilpailun ratkaisee se, miten paljon saamme rahoitusta, Siltavirta kertoo suunnitelmista.

Mestaruuskilpailujen lisäksi skeetin olympiapaikkoja on jaossa maailmancupin neljässä kilpailussa, yksi jokaisessa. Haulikon maailmancupit ovat 18.-29.3. Santo Domingossa Dominikaanisessa tasavallassa, 15.-24.4. Changwonissa Koreassa, 6.-15.6. Lonatossa Italiassa sekä 25.6.-4.7. Mariborissa Slovenia.

Lähes kaksi kuukautta leirillä

Siltavirta ja Kemppainen valmentautuvat ensi kauteen huolellisesti ja ahkerasti. Tavoitteena on 25.000-30.000 kiekon rikkominen.

– Laukausmäärä kasvaa tästä kaudesta, kun leirejä on enemmän ja kun aloittamme ampumisen hieman aikaisemmin, Siltavirta sanoo.

– Suunnitelmissa on kolme kahden viikon leiriä ja yksi viikon leiri eli yhteensä seitsemän viikkoa. Viikon leiri on Japanissa ennen maailmancupin kilpailua Koreassa. Muiden leirien paikat ratkaisee käytettävissä olevat rahat.

Joka tapauksessa Kemppainen ampuu ensi vuonna jokaisessa maailmancupissa. Näin kilpailukausi venyy puolen vuoden mittaiseksi.

Tavoitteena olympiamitali

Siltavirran ja Kemppaisen yhteistyön kirkkaimmat helmet ovat olympiahopea 2004 ja MM-pronssi 2001. Seuraava suuri tavoite on 2008 olympialaisissa Pekingissä.

– Eihän sitä mitalia huonompaa tavoitetta voi asettaa, Siltavirta kuittaa.

Juuri nyt Kemppainen ei pysty harjoittelemaan, kun hän mursi vasemman käden kämmenestään luita hirvimetsällä. Käsi on ollut kipsissä kolmisen viikkoa ja on vielä viikon.

– Etusormi toimii hyvin, mikä on tärkeintä, kun Marko ampuu vasemmalta puolelta.

Runsas vuosikymmen valmentajana

55-vuotias Lauri Siltavirta on työskennellyt valmentajana runsaan vuosikymmenen.

– 1995 kilpailin viimeisen kerran MM-kilpailussa. Sama reissu oli Markolle ensimmäisiä ja hän tuntui tarvitsevan opastajaa, Siltavirta muistelee yhteistyön alkua.

– Sitä ennen olin tehnyt töitä Oulun alueen junioreiden kanssa. Oliko se nyt 2000 vai 2001, kun liitosta soittivat ja pyysivät valmentajaksi.

Siltavirta ampui urallaan kaksi kolme kertaa maailmancupin palkintopallille ja MM-kilpailussa sijalle 16. Hänen aikanaan skeetissä ammuttiin 200 kiekon kilpailuja. Uran viimeisinä vuosina kiekkomäärä väheni 125:een.

– Voitot jäivät ottamatta ja olympialaiset käymättä. Ennätykseni on 197 kiekkoa, hän muistelee.

– Silloin ammuimme joskus katsastuksissa yhteensä 300 kiekkoa kahtena päivänä. Jenkit valitsevat vieläkin joukkueensa sillä tavalla.

Vuosikymmenien kokemuksella Siltavirta arvioi skeetin tulevaisuuden hyväksi. Esimerkiksi hänen kotiseudullaan, Oulun alueella, ampujia on paljon ja perinteet ovat pitkät.

– Tämä on lintualuetta. Haulikkoammunnan perustana on metsästys. Nuoret oppivat metsästämään ja ampumaan liikkeeseen jo nuorena. Minä ammuin haulikolla jo alta 10-vuotiaana, hän muistelee.

– Minun pappani ampui haulikolla savikiekkoja jo 1900-luvun alussa.

Lauri Siltavirta
· seura: Oulun Seudun Haulikkoampujat
· kotipaikka: Kempele
· ammatti: maanviljelijä