Ampumaurheilun Vuoden yllättäjä Marko Talvitie: "Tavoiteltavaa vielä piisaa"
4.11.2006 klo 12:00

– Joihinkin tavoitteisiin pääsin ja jossakin määrin eteenpäin menin, mutta vielä tavoiteltavaa piisaa, toteaa olympiapistooliampuja Marko Talvitie, jonka Suomen Ampumaurheiluliitto palkitsi Vuoden yllättäjänä kauden päätöstilaisuudessaan 4. marraskuuta Vierumäellä.

Lehtimäen Ampujia edustava 29-vuotias Talvitie ampui kauden ensimmäisessä maailmancupissa toiseksi 780,0 (581+199,0) pisteellä. Sekä peruskilpailun että finaalin tulos oli silloin uusi Suomen ennätys. Kauden viimeisessä kilpailussa, maailmancupin finaalissa, hän laukoi neljänneksi 779,9 (584+195,9) pisteellä. Peruskilpailun tulos on Suomen ennätys.

– Olen tyytyväinen, ettei kakkossija Kiinassa jäänyt minkäänlaiseksi yhdeksi tähdenlennoksi. Maailmancupin finaalin nelossijalla tuli jotakin itselleen ja ehkä muillekin jotakin todistettua – jos sitä nyt tarvitsee jollekulle vielä todistella. Kyllä minä sinne kärkiporukkaan kuulun, hän sanoo.

Marko Talvitie on Kansainvälisen Ampumaurheiluliiton (ISSF) ranking-listalla yhdeksäs. Maailman kymmenen parasta olympiapistooliampujaa ovat Kiina Penghui Zhang, Saksa Ralf Schumann, Kiinan Zhongsheng Liu, Venäjän Aleksei Klimov, Saksan Marco Spangenberg, Venäjän Sergei Poljakov, Ukrainan Roman Bondaruk, Talvitie ja Ukrainen Oleksandr Petriv. Heistä olympiapaikkaa tavoittelevat Talvitien lisäksi vielä Klimov ja Poljakov, joista vain toinen voi ampua olympiapaikan, koska Venäjän Sergei Alifirenko on jo paikan maalleen hankkinut.

– Tilanne näyttää jopa lupaavalta, mutta mitään ei ole vielä tavoitteen suhteen voitettu. Olympiapaikan ampuminen on ensi vuonna kova tavoite, hän sanoo.

– EM-kilpailuja ajatellen on hyvä, että olympiapistoolin seitsemästä paikasta viisi on tullut Eurooppaan. Toivoisin kuitenkin, että olympiapaikka lävähtäisi jossakin maailmancupissa.

Suomalaiset olympiapistooliampujat pystyvät tavoittelemaan edustusoikeutta Pekingin olympialaisiin vielä viidessä kilpailussa. Ensi kauden neljässä maailmancupissa on jokaisessa yksi paikka ja EM-kilpailussa kaksi paikkaa jaossa. Kaikkien ISSF:n lajien EM-kilpailut on 10.-25. heinäkuuta Granadassa Espanjassa. Maailmancupin kilpailut ovat 31.3.-8.4. Fort Benningissä USAssa, 25.4.-3.5. Sydneyssä Australiassa, 4.-11.5. Bangkokissa Thaimaassa ja 28.5.-4.6. Münchenissä Saksassa.

Marko Talvitie on valmentajansa Kari Lakan kanssa suunnitellut vasta alustavasti kauden 2007.

– Vasta kun talouspuoli varmistuu sekä selviää mitkä ovat liiton strategiat, valmennusryhmät, valmentajat ja visiot, suunnittelu lähtee eteenpäin. Siitä olemme lähteneet, että kierrän kaikki maailmancupit.

Ampumaurheiluliiton Vuoden yllättäjät

1987 Satu Pusila
1988 Arvo Papponen
1989 Asta Niemelä