Tehoryhmän valinta- ja testileireillä ennätysosanotto
23.11.2006 klo 12:00

Kaikkiaan seitsemänkymmentä nuorta kivääri-, pistooli- ja riistamaaliampujaa leireili Tehoryhmän leireillä Tanhuvaarassa ja Kuortaneella marraskuun kahtena keskimmäisenä viikonloppuna.

Nuorten tehoryhmään voi päästä syksyllä järjestettävän valintaleirin kautta. Tänä syksynä valintaleirejä järjestettiin kaksi; toinen Tanhuvaarassa ja toinen Kuortaneella. Valintaleirien yhteyteen kutsuttiin mukaan myös vanhat tehoryhmäläiset.

Kaiken kaikkiaan tehoryhmävalmennuksen merkeissä leireili marraskuun puolivälissä seitsemänkymmentä nuorta ampujaa. Kivääriampujien leireillessä suurimpana joukkona, mukaan mahtui myös 21 pistooliampujaa ja 8 riistamaaliampujaa. Urheilijoiden lisäksi leireille osallistui toki useita kymmeniä henkilökohtaisia huoltajia ja valmentajia. Tälle tärkeälle taustajoukolle tarjottiin leirin aikana valmennuskoulutusta ja mahdollisuus keskustella valmentajien kanssa.

Valintaleiri sisältää perinteisesti leirikilpailun ampumatestinä, fyysisen kunnon testauksen ja haastattelun. Näiden lisäksi nuoret saivat tänä vuonna Antidoping -koulutusta, ja heille opetettiin lihashuoltoa ja venyttelyä. Luentosalissa tämän vuoden teemana oli saada jokainen leirille tullut nuori viimeistään tässä vaiheessa aloittamaan harjoituspäiväkirjan pitämisen ja harjoittelun suunnittelun.

Liiton puolesta valmentajina leirillä toimivat Minna Hytönen, Tarmo Koskela, Marko Matilainen, Mikko Mattila, Ville Peltoniemi, Kari Ruokolainen, Erkki Turunen, Mikko Törmälä, Merja Törmälä, Jukka Törmänen, Pasi Wedman. Kuortaneen Kunto vastasi Kuortaneen Urheiluopistolla Pallohalliin rakennetun radan kokoamis- ja purkutehtävistä.

Suuri kiitos kaikille leirin järjestelyihin osallistuneille sekä kiitos kaikille mukana olleille nuorille taustajoukkoineen!

Tehoryhmän pienryhmien kokoonpanot ja valmentajat julkaistaan 1.12. mennessä Ampumaurheilunetissä.

Osallistujat huom. Testitulosten keskiarvot ja lisää kuvia Tehoryhmän nettisivulla ja leirien omilla alasivuilla. kts. linkki alla

Mikä on tehoryhmä? Nuorten tehoryhmä on Suomen Ampumaurheiluliiton nuorille tarkoitettu valmennusryhmä kivääri-, pistooli- ja riistamaalilajeissa. Toiminnan tarkoituksena on auttaa ja tukea 14-20-vuotiaita lahjakkaita urheiluampujia heidän harjoittelussaan ja valmennuksessaan. Nuoret eivät vielä kuulu maajoukkueryhmiin, mutta tavoite on asetettu kilpaurheilussa menestykseen.

Lisätietoja: /nuorisotoiminta/tehoryhmat/