KHO ratkaisi Hälvälän radan valitukset
22.12.2006 klo 12:00

Korkein hallinto-oikeus on ratkaissut Hollolan Hälvälän haulikkoampumaradan ympäristöluvan valitukset. Käytännössä haulikkoampujat jatkavat ampumista totutulla tavalla.

– Kuudesta haulikkoradasta voimme käyttää vain neljää rataa harjoittelussa. Lähimpänä asutusta olevilla kahdella radalla, skeet-radalla ja trap-radalla, emme harjoittele. Ne ovat käytössä vain kilpailujen aikana. Näin olemme toimineet tähänkin asti, kertoo Lahden Ampumaseuran Heikki Keskitalo, joka on Ampumaurheiluliiton hallituksen jäsen.

Haulikkoradalla saa ampua ympäri vuoden maanantaista perjantaihin kello 9-20.30 sekä talvikuukausina lauantaisin klo 10-16. Haulikkokilpailuja on mahdollisuus järjestää enintään kymmenenä viikonloppuna.

Haulikkoradan ympäristölupapäätöksestä valitti kolme lähialueen asukasta ensin hallinto-oikeuteen ja sitten korkeimpaan hallinto-oikeuteen. KHO piti hallinto-oikeuden ratkaisun pääpiirteissään voimassa.

– Valitusprosessi on kestänyt kymmenisen vuotta, Keskitalo sanoo.

KHO päätti, että radan ympäristölupa on voimassa vuoden 2008 loppuun. Hollolan ympäristölautakunta myönsi aikanaan luvan vuoden 2012 loppuun.