Viivi Koivu vuoden 2006 opiskelijaurheilija
1.2.2007 klo 12:00

Opiskelijoiden Liikuntaliitto (OLL) palkitsi ampuja Viivi Koivun, 25, vuoden 2006 opiskelijaurheilijana Urheilumuseossa Helsingissä 1. helmikuuta. Jyväskylän yliopistossa soveltavan fysiikan jatko-opintoja suorittava Koivu kuuluu Suomen ilmakivääriampujien parhaimmistoon ja tavoittelee paikkaa Pekingin olympialaisissa.

– Onhan se mukavaa saada tällainen huomionosoitus, väitöskirjaa tekevä Viivi Koivu sanoi.

Hänen elämäänsä kuuluu myös puolitoistavuotias tytär Julia.

– Kyllä välillä tulee stressi, eikä vapaa-aikaa juuri ole. Onneksi mieheni ehtii auttamaan.

Koivu voitti syksyllä naisten 10 metrin ilmakiväärikilpailun Tsekin Plzenissä järjestetyissä opiskelijoiden kansainvälisissä ampumakisoissa. Kovatasoisia kilpailuja voidaan pitää epävirallisina opiskelijoiden MM-kisoina, vaikkei niillä FISU:n virallista arvoa olekaan. Toinen merkittävä saavutus Koivun urheilu-uralla on pienoiskiväärin makuukilpailun MM-joukkuekulta vuodelta 2002.

Vuoden opiskelijaurheilijavalinnan lisäksi Urheilumuseolla juhlittiin 83-vuotiasta Opiskelijoiden Liikuntaliittoa ja tarjoiltiin Torinon talviuniversiadien mitalikahvit. Suomen 60-henkinen opiskelijaurheilijajoukkue saavutti universiadeissa kaksi mitalia. Suomen muodostelmaluistelijat yltivät hopealle ja lumilautailija Juha Kinnunen saavutti pronssia lumikourussa.

Tilaisuudessa oli läsnä myös Suomen Ampumaurheiluliiton toiminnanjohtaja Risto Aarrekivi. Ampumaurheiluliitto vastaanotti joulukuussa Opetusministeriön jakaman vuoden 2006 liikunnan tasa-arvotyön Piikkarit-pääpalkinnon. Suomen Ampumaurheiluliitto on ensimmäinen Piikkarit-palkittu lajiliitto. Palkinto oli 3000 euroa.

– Vaikka olemme perinteisesti miehinen laji, yksi toimintamme peruslinjauksista on tasa-arvon edistäminen. Päättävissä elimissä on naisia yli 40 prosenttia, liittomme puheenjohtaja on Helena Walldén, Pia Nybäck toimii Olympiakomitean hallituksessa ja Leena Paavolainen on liiton valmennusjohtaja, Aarrekivi luettelee.

– Tasa-arvo on luonnollista. Haluamme valita toimiin parhaat mahdolliset kyvyt sukupuolesta riippumatta. Naiset tuovat miesvoittoiseen toimintaan uusia näkemyksiä ja ajattelevat asioita toiselta näkökulmalta. Ammunnassa ollaan murtamassa rajoja, siitä on tulossa koko perheen harrastus.

Vuoden opiskelijaurheilija on palkittu vuodesta 2002 lähtien:
2002 Anu Kopra, Tampereen YO/ Hämeenlinnan OKL, suunnistus
2003 Jani Tanskanen, Jyväskylän YO, telinevoimistelu