Suomalaiset olympiapaikkajahdissa EM-kilpailussa
6.3.2007 klo 12:00

Suomen Ampumaurheiluliiton hallitus valitsi yhdeksän ampujaa ilma-aseiden EM-joukkueeseen maanantaina 5. helmikuuta. Ilma-aseiden EM-kilpailut on Deauvillessä Ranskassa 12.-18. maaliskuuta.

– Ampumaurheiluliiton huippu-urheilijoiden tämän vuoden päätavoite on maakohtaisten edustuspaikkojen ampuminen vuoden 2008 olympialaisiin Pekingiin. Olemme asettaneet kaikkien lajien, luoti- ja haulikkolajien, yhteiseksi tavoitteeksi viiden maapaikan hankkimisen nykyisten kahden lisäksi. Ilma-aseiden EM-kilpailussa miesten ja naisten ilmakiväärissä sekä naisten ilmapistoolissa on jokaisessa jaossa kolme olympiaedustuspaikkaa, toteaa Ampumaurheiluliiton valmennuksen johtaja Leena Paavolainen.

– Joukkueelle ei ole asetettu olympiapaikka- tai mitalitavoitetta, mutta jokainen ampuja tietää, että EM-kilpailussa paikan hankkiminen on helpompaa kuin maailmancupin kilpailussa. Neljässä maailmancupissa jokaisessa olympialajissa on jaossa vain yksi paikka, josta kilpailevat lajin kaikki urheilijat ympäri maailman.

Suomen joukkueesta Henri Häkkinen, Marjo Yli-Kiikka ja Mira Nevansuu olivat jo viime vuoden MM-kilpailussa Zagrebissa lähellä olympiaedustuspaikkaa. 26-vuotias Häkkinen oli ilmakiväärissä 11:s tuloksella 595 ja oli tulosluettelossa toiseksi paras ilman paikkaa jäänyt. 28-vuotias Yli-Kiikka ampui ilmakiväärillä 396, 11:s ja jäi ensimmäisenä vaille paikkaa. 21-vuotias Nevansuu laukoi ilmapistoolilla 382, oli 13:s ja jäi hänkin ensimmäisenä vaille paikkaa.

Suomen joukkue ilma-aseiden EM-kilpailussa Deauvillessä Ranskassa 12.-18.3.2007.

Miesten ilmakivääri: Henri Häkkinen Joensuun Ampujat.

Naisten ilmakivääri: Marjo Yli-Kiikka Isonkyrön Metsästys- ja Ampumaseura, Hanna Etula Lahden Ampumaseura ja Viivi Koivu Myllykosken Ampujat.

Tyttöjen ilmakivääri: Tiia Törmälä Rauman Seudun Urheiluampujat.

Naisten ilmapistooli: Mira Nevansuu Kuortaneen Kunto ja Karoliina Keskitalo Salon Seudun Ampujat.

Poikien ilmapistooli: Jesse Peltomäki Kuortaneen Kunto.

Liikkuva maali: Krister Holmberg Raseborgs Skyttar.