Vesa Saviahde aloitti ilmapistooliuransa 547 pisteellä
9.3.2007 klo 12:00

Riistamaaliampuja Vesa Saviahde aloitti ilmapistooliampujauransa 547 pisteellä 60 laukauksen kilpailussa perjantaina 9. maaliskuuta Tampereella. Ensimmäisessä kilpailussaan, Upseerien Ampumayhdistyksen mestaruuskilpailussa hän sijoittui kuudenneksi Pohjois-Hämeen Ampujien radalla. UAY:n pistoolimestaruuden voitti Jukka Nikkari 560 pisteellä ja toiseksi sijoittui Risto Korhonen 559 pisteellä.

– Oli se sellaista kuin kuvittelinkin, ihan kiva kokemus puolen vuoden harjoittelun jälkeen. Olisin tyytyväinen, jos olisin saanut 550 pistettä, Saviahde mietiskeli kilpailun jälkeen.

– Ensimmäisellä kymmenellä laukauksella sain 87 ja viimeisellä 90 pistettä. Kilpailuun taisi tulla yksi seiskakin. Kymppejä en tahtonut saada.

Pohjois-Hämeen Ampujia edustava 31-vuotias Vesa Saviahde ampui liikkuvan maalin ilmakiväärin sekajuoksuissa viidenneksi MM-kilpailussa Zagrebissa heinä-elokuun vaihteessa viime vuonna. MM-matkalla hän tilasi ilmapistoolin ja ryhtyi harjoittelemaan pistooliammuntaa. Lähes vanhasta muistista hän voitti liikkuvan maalin ilmakiväärin seka- ja normaalijuoksujen mestaruudet kolmantena vuotena peräkkäin SM-kilpailussa helmikuun lopussa Koskella.

– Ilmapistoolilla kilpaileminen tuntuu helpommalta kuin riistamaalin ampuminen. Vielä en tosin osaa pitää taukoja silloin kuin pitäisi, hän sanoi.

– Ampumaurheiluliiton kilpailuissa kilpailen ilmapistoolilla ensi syksynä.

Lisätietoja: http://www.uay.fi