Viivi Koivu vuoden 2006 urheilija Jämsässä
4.4.2007 klo 12:00

Jämsän kaupunki on palkinnut Viivi Koivun vuoden 2006 jämsäläisenä urheilijana. Jämsän kaupunki luovutti Viivi Koivulle kiertopalkinnon, kukat ja stipendin tiistaina 3. huhtikuuta.

Viivi Koivu voitti vuoden 2006 aikana opiskelijoiden MM-kultaa ilmakiväärillä sekä kolme henkilökohtaista SM-kultaa: pienoiskiväärin 3 x 20 laukauksen kilpailun sekä 300 metrin kiväärin makuuasennon 60 laukauksen kilpailun ja 300 metrin kiväärin 3 x 20 laukauksen kilpailun. Lisäksi hän laukoi pienoiskiväärin 60 laukauksen makuuasennon kilpailussa SM-hopeaa.

– Ilma-aseiden EM-kilpailun jälkeen olen keskittynyt harjoittelemaan pienoiskiväärillä. Ilma-asekauden jälkeen pystyasento on aika vahvassa kunnossa. Myös makuu- ja polviasento sujuvat omien testien perusteella hyvin, totesi 26-vuotias Viivi Koivu.

– Ihan luottavaisena lähden maailmancupin kilpailuihin Thaimaahan ja Australiaan.

Viivi Koivun kauden tavoitteena on ampua pienoiskiväärin asentokilpailussa olympiamaapaikka, joita on jaossa yksi jokaisessa maailmancupin kilpailussa sekä kolme EM-kilpailussa Espanjan Granadassa heinäkuussa. Pistooli- ja kiväärilajien kauden toinen maailmancup on Australian Sydneyssä 25.4.-3.5. ja kolmas maailmancup Thaimaan Bangkokissa 3.5.-11.5. Neljäs ja viimeinen maailmancup on Saksan Münchenissä 28.5.-4.6.

Suomalaisampujat ovat hankkineet jo kuusi olympiamaapaikkaa. Kivääriampujilla on neljä paikkaa. Ne ovat ampuneet Juha Hirvi pienoiskiväärin täysottelussa, Henri Häkkinen miesten ilmakiväärissä sekä Hanna Etula ja Marjo Yli-Kiikka naisten ilmakiväärissä. Pistooliampujilla on yksi paikka ja sen on ampunut Mira Nevansuu ilmapistoolissa. Haulikkoampujilla on yksi paikka, jonka on ottanut Satu Mäkelä-Nummela trapissa. Ampumaurheiluliiton tavoitteena on seitsemän olympiamaapaikkaa.

Vuonna 2006 menestyneet jämsäläiset ampumaurheilijat Viivi Koivun lisäksi:
Kimmo Tulonen
, Tikkakosken Ampujat, joukkuepronssi Kansainvälisen Sotilasurheiluliiton, CISM:n, mestaruuskilpailuissa, sotilaiden epävirallisen EM-kilpailun joukkuekulta ja –hopea, sotilaiden Pohjoismaiden mestaruuskilpailun kaksi joukkuehopeaa, sotilaiden Suomen mestaruuskilpailun kaksi henkilökohtaista hopeaa sekä ampumaurheilun SM-kilpailun henkilökohtainen kulta sekä joukkuemitaleita
Jari Koivu, Pohjois-Hämeen Ampujat, ilmapistoolin SM-pronssi
Tarja Nevalainen, Satakunnan Ampujat, joukkuekilpailun SM-hopeaa sekä vakio- että urheilupistoolissa

Jämsän vuoden urheilijat:
2006: Viivi Koivu, Myllykosken Ampujat
2005: Kimmo Tulonen, Tikkakosken Ampujat
2004: Petri Mäkivirta, K-S:n näkövammaiset (keilailu)
2003: Lauka Hokka, Jämsän Retki-Veikot (suunnistus)
2002: Petteri Silvan, Jämsän seudun Moottorikerho (enduro)
2001: Petteri Silvan, Jämsän seudun Moottorikerho (enduro)