Nuorisotoiminnan avaintoimijat Laukaassa
14.4.2007 klo 12:00

Nuorisotoiminnan avaintoimijat ahkeroivat kevään koulutuspäivillä Laukaassa 13.-15. huhtikuuta.

Yksi tapahtuman osanottajista oli Pieksämäen Seudun Ampujien Tarja Matilainen. Tässä on totuus seurajohtajan suusta.

Intro

1. Kuka olet? Tarja Matilainen, Pieksämäen Seudun Ampujat.

2. Mistä olet kotoisin? Pieksämäeltä.

3. Mikä on toimenkuvasi seurassa? Puheenjohtaja. Toinen kausi.

4. Urheilutaustasi? Itselläni ei ole urheilutaustaa. Lasten kautta olen tullut toimintaan mukaan, kun molemmat pojat menivät ampumakouluun. Marko, mieheni ja poikien isä, on ampunut nuorena ja huomasi lehdessä ilmoituksen. Hän kysyi pojilta halukkuutta ja pojat halusivat lähteä. Siitä on nyt kymmenen vuotta.

5. Miten olet päätynyt seurajohtajaksi? Olen yleensäkin toimelias ja tekevä ihminen. Ampumakoululaisten talkoiden kautta päädyin jotenkin seuran sihteeriksi, jossa hommassa olin viisi vuotta. Kun seuran puheenjohtajana ollut Marko siirtyi alueen puheenjohtajaksi, seuran puheenjohtajan homma tuli minulle luontevasti.

Varsinaiset biisit

6. Mikä on seurajohtajan tärkein ominaisuus? Organisointi.

7. Mikä on suomalaisen ampumaurheilun tila? Aikuisissa hyvä, porukat käyvät maailmalla kisoissa ja pärjäävät. Nuoria ampujia on vähän ja heidän tasonsa voisi olla parempi. Harrastajia on paljon.

8. Mitkä ovat tavoitteesi seurajohtajana? Saada luotua PiekSA:sta hyvä seura ja päästä sinettiseuraksi. Me olemme hakemassa sinettiseuraksi. Seuralla pitäisi olla laadukasta toimintaa nimenomaan nuorille ja lapsille.

9. Määrittele kouluarvosanalla seuranne ryhmähenki? 8:n ja puoli. Henki olisi lähellä kymppiä, mutta pari ihmistä hiertää – tämä on tietysti vain minun näkemykseni.

10. Millainen on nuorten vanhempien rooli seurassasi? Ampumakoululaisten, tänä vuonna aloittaneiden, vanhemmat ovat olleet hyvin mukana virittämässä asetta ja niin edelleen. Aktiivisten lasten vanhemmat ovat hyvin mukana, mutta vanhemmat voisivat olla muutenkin enemmän mukana seuratoiminnassa. Talkoissa toimiva ydinjoukko on vanhempien ampujien vanhempia.

11. Mikä on seurasi historian kohokohta? Se, että seuratyö on tuottanut tulosta. Ampujia on koko ajan esimerkiksi Tehoryhmässä ja he ovat menestyneet jopa arvokilpailuissa. Vaikka seura on pieni – 211 jäsentä, meillä on enemmän kuin yksi huippuampuja. Olemme onnistuneet tekemään laadukasta työtä.

12. Kuinka rahoitatte seuranne toimintaa? Taulumyynnillä, yhteistyökumppaneiden sopimuksilla sekä järjestämällä kisoja ja leirejä. Kaupungilta saamme yleisavustusta ja kunnossapitoavustusta radoille. Lisäksi esittelemme ammuntaa eri tilaisuuksissa ja kouluille. Toiminnan olemme saaneet pyörimään niin hyvin, että pystymme tukemaan nuorten ampujien kisa- ja leirimatkoja.

13. Mikä on tärkeintä lasten ja nuorten harrastuksessa? Lapset liikkuvat ja heillä on kivaa.

14. Millaiset harjoitusmahdollisuudet seurallanne on? Hyvät. Vuokratiloissa olevalla sisäradalla on kuutena päivänä viikossa vuoroja. Jäsenet saavat sisäradalle avaimet halutessaan. Haaveenamme on oma sisärata. Ulkoratoja on kaksi: kivääri-, pistooli- ja riistamaalirata sekä haulikkorata. Niille pääsee seitsemänä päivänä viikossa. Ratoja remppaamme kuntoon koko ajan.

15. Millainen on nuorten harrastajien tilanne seurassasi? Seuralla on tarjota nuorille esimerkiksi aseita lainaksi. Kilpailuissa käyviä nuoria on lähinnä kivääripuolella.

16. Mikä on seurasi toiminta-ajatus? Mahdollistaa ampumaharrastus kaikille halukkaille ja kehittää sitä.

Ylimääräinen numero

17. Miltä maistui Avaintoimijapäivät 13.-15.4. Laukaassa? Olen ollut tyytyväinen. Olen ensimmäistä kertaa mukana eikä minulla ollut ennakko-odotuksia eikä ennakkoasenteita. Olen saanut vaihtaa ihmisten kanssa ajatuksia ja saanut tietoa.

18. Kevennys edellisestä. Kun perheessänne vaihdetaan ajatuksia, niin kuka vaihtaa? Minä joudun muuttamaan omia mielipiteitäni joistakin asioista. Minä haluaisin jonakin viikonloppuna lähteä muuallekin kuin ampumaradalle, mutta perheen kolmen miehen mielestä se on turhaa.

19. Mikä on tähän, lauantain puoleen päivään, mennessä ollut parasta? Yleisurheiluosio. Saimme näkemystä muihinkin lajeihin, kun Suomen Urheiluliiton seura- ja nuorisopäällikkö Ella Salmela kertoi yleisurheilun nuorisotoiminnan ajatuksista.

20. Pelle Miljoonaa mukaillen, mitä tänään kurssilla opit Tarja Matilainen? Päivä on vasta puolessa. Huomasin, että yleensä kun puhutaan ammunnasta, puhutaan kivääriammusta. Pitäisi osata huomata ja huomioida kaikki muutkin lajit.

Lisätietoja: https://www.ampumaurheiluliitto.fi/nuorisotoiminta/seurat/avaintoimijat/avaintoimijapaivat_2007_1/