Haulikkolajien uusien sarjojen SE:t vahvistetaan kauden päätteeksi
12.5.2007 klo 12:00

Haulikkolajien Y15- ja N20-sarjojen SE-tulokset vahvistetaan sääntöjen mukaisesti kilpailukauden päätteeksi, toteaa Ampumaurheiluliiton kilpailuvaliokunnan puheenjohtaja Marko Leppä.

Kilpailuvaliokunnan puheenjohtaja Marko Leppä muistuttaa, että Kilpailutoiminnan yleissäännöt ja ohjeet (KY/2005) –kirjassa julkaistut säännöt määrittelevät selkeästi Suomen ennätystulosten kirjaamisen. Ennätystilastoja ylläpitävät kilpailuvaliokunta, laji- ja aluejaostot. Henkilökohtaisten ennätysten ja joukkue-ennätysten luettelon ylläpidosta vastaa kilpailuvaliokunta ja se on ajantasaisena Ampumaurheiluliiton nettisivulla. Lajijaostojen tehtävänä on maajoukkue-ennätysten ja aluejaostojen tehtävänä alue-ennätysten hyväksyminen ja kirjaaminen.

– Säännön 9.2.1 mukaan Suomen ennätykset kirjataan sarjoissa Y, N, Y20, N20, Y17, N17, Y15 ja N15. Liittovaltuusto hyväksyi viime marraskuussa uusiksi haulikkosarjoiksi Y15, N20 ja Y70. Näistä sarjoista peruskilpailun ja finaalin SE-tulokset kirjataan N20- ja Y15-sarjoissa, kuten sääntö 9.2.2 kertoo, Leppä sanoo.

– Sääntö 9.2.7 kertoo, että uuden lajien, laukausmäärän, kilpailuajan, taulun muutoksen tai sarjan tullessa voimaan kirjataan uudeksi ennätykseksi ensimmäisen kilpailuvuoden aikana ammuttu paras tulos. Kaikkien haulikkolajien eli skeetin, trapin, kaksoistrapin, automaattitrapin ja kansallisen trapin Y15- ja N20-sarjojen osalta toimimme niin, että henkilökohtaisten ja joukkuekilpailujen ennätysilmoitukset tehdään normaalisti ja Ampumaurheiluliiton nettisivuilla julkaistaan kulloinenkin paras tulos. Jos kilpailussa tehdään parempi tulos, mikä on Ampumaurheiluliiton nettisivulla, ennätysilmoitus on tehtävä.

Marko Leppä muistuttaa ennätysilmoituksen tekemisen olevan Suomessa järjestettävissä kilpailuissa kilpailun johtajan ja teknisen asiantuntijan yhteinen tehtävä. Kansainvälisistä kilpailuista ennätysilmoituksen tekee Suomea edustavan joukkueen johtaja.

– Sääntöjen mukaan ennätysilmoitus on toimitettava liiton toimistoon 7 vuorokauden kuluessa. Ampumaurheiluliiton nettisivujen lomakkeella se onnistuu varmasti nopeamminkin. Kirsi Kankaanmäki huolehtii uuden ennätyksen hetimiten nettisivuille, jotta mahdollisen seuraavan viikonlopun kilpailun järjestäjä tietää, pitääkö hänen tehdä ennätysilmoitus vai ei, Leppä sanoo.

– SE-tuloksen voi ampua ennätyskelpoiseksi anotussa ja hyväksytyssä kilpailussa, Suomen mestaruuskilpailussa, maaottelussa tai vastaavassa sotilaskilpailussa, Euroopan cupissa tai maailmancupissa sekä Pohjoismaiden, Euroopan ja maailmanmestaruuskilpailussa ja niitä vastaavissa sotilaskilpailuissa sekä tietysti olympialaisissa.

Nuorten sarjojen osalta pitää huomata vielä yksi sääntökohta.

– Nuoren omaa ikäluokkaansa vanhemmassa sarjassa ampuma ennätystulos hyväksytään hänen oman sarjansa Suomen ennätykseksi laukausmäärän ollessa sama. Järjestäjien pitää huomata, että Y20-sarjassa kilpaileva voi tehdä Y15-sarjan SE-tuloksen, jos hän täyttää tänä vuonna enintään 15 vuotta.

Haulikkolajien uudet sarjat: Y15, N20 ja Y70

Liittovaltuusto hyväksyi sääntömuutokset kokouksessaan 25.11.2006 Vantaalla. Sääntömuutokset astuivat voimaan 1.1.2007.

Haulikkolajien uudet sarjat. Ampumaurheiluliitto ylläpitää SE-tuloksia sarjoissa Y15 ja N20.

Sarjat

Y15

N20

Y70