Janne Kirvesmäki voitti kärkituloksella trapin EM-katsastuksen Hollolassa
27.5.2007 klo 12:00

Janne Kirvesmäki voitti hienolla kauden kärkituloksella 141 (120+21) kiekkoa trapin EM-katsastuksen Hollolan Hälvälässä sunnuntaina 27. toukokuuta. Karstulan Seudun Metsästys- ja Ampumaseuraa edustava 38-vuotias Kirvesmäki jäi vain yhden kiekon finaalin SE-tuloksestaan 142 kiekkoa. Kirvesmäen peruskilpailutulos 120 kiekkoa on täsmälleen Ampumaurheiluliiton asettama A-tulosraja EM- ja MM-kilpailuun.

Anttilan Erämiehiä edustava Miikka Peltonen ampui uuden finaalin SE-tuloksen 142 kiekkoa alle 20-vuotiaiden poikien EM-katsastuksessa. Hänen peruskilpailun tuloksensa 119 kiekkoa sivuaa SE-tulosta, jonka Jesse Louhelainen ampui viime vuonna sijoittuessaan junioreiden MM-pronssille. Peruskilpailun tuloksellaan Peltonen ylitti kolmella kiekolla Ampumaurheiluliiton asettaman EM- ja MM-kilpailun A-tulosrajan.

Trapin alle 20-vuotiaiden EM-katsastuksen voitti Sibbo Skyttegille 19-vuotias Veli-Matti Matikainen, joka hänkin ampui hyvän tuloksen 131 (116+15) kiekkoa. Matikaisen peruskilpailun tulos 116 kiekkoa on kiekolleen Ampumaurheiluliiton asettama A-tulosraja EM- ja MM-kilpailuun ja jää vain kaksi kiekkoa SE-tuloksesta.

Huipputulos oli tuloillaan

Janne Kirvesmäki ampui trapin EM-katsastuksen peruskilpailun neljä ensimmäistä sarjaa loistavasti: 24+25+24+25. Viimeinen viides sarja tuotti vain 22 osumaa.

– Sen radan taustana on valkoinen pressu. Sitä vasten kiekot erottuivat heikosti. Ammuin viidellä ensimmäisellä laukauksella kolme pummia, kun lähdin varmistelemaan hyvää tulosta, Kirvesmäki harmitteli kisan jälkeen.

– Sen jälkeen en voinut enää varmistella, kun tajusin, että loput kiekot on rikottava, jotta saisin A-tulosrajan ammuttua. Se aiheutti jännitystä, mutta ammuin loput 20 kiekkoa rikki. Samalla radalla ammuin eilen täydet 25 kiekkoa, kun tausta oli sateen vuoksi tummempi.

Karstulalainen Kirvesmäki on ampunut vaisusti kauden kahdessa ensimmäisessä maailmancupissa. Hän oli 61:s tuloksella 110 kiekkoa maaliskuussa Santo Domingossa ja 71:s tuloksella 102 kiekkoa huhtikuussa Korean Changwonissa.

– Kevään harjoitus- ja kilpailumatkat olivat minulle perheellisenä miehenä liian pitkiä. Kun 5-6 viikon jaksolla ehdin olla kotona vain 5-7 päivää ja sinä aikana tein pitkää päivää töissä, en palautunut rasituksesta. Jatkossa pitää miettiä tarkemmin leiri- ja kilpailumatkoja, Kirvesmäki sanoo.

– Nytkin ajelin lauantaina Karstulasta suoraan kilpailuun. Se sopii minulle paremmin.

Kirvesmäki kilpailee seuraavan kerran maailmancupissa Italian Lonatossa. Trapin kilpailupäivät ovat 8.-9. kesäkuuta. Slovenian Mariborissa kesä-heinäkuun vaihteessa ammuttavan kauden neljännen maailmancupin hän jättää väliin välttääkseen matkustelua.

Polar GP 2007, Suomen EM-katsastus sekä Euroopan haulikkocupin osakilpailu, Lahden Ampumaseura, Hollolan Hälvälä.

Trap, miehet, 125 kiekkoa + 25 kiekon finaali: 1) Janne Kirvesmäki Karstulan Seudun Metsästys- ja Ampumaseura 141 (120+21), 2) Tommi Andelin Salon Seudun Ampujat 138 (115+23), 3) Jukka Takala Sibbo Skyttegille 135 (118+17), 4) Petri Nummela Lahden Ampumaseura 133 (117+16), 5) Antti Helin Sibbo Skyttegille 131/1 uusinnassa viidennestä sijasta (115+16), 6) Mauno Ylikangas Kannuksen Ampujat 131/0 (113+18), 7) Henrikki Vitali Sibbo Skyttegille 112, 8) Ari Jokinen Lahden Ampumaseura 112, 9) Risto Rämö Lahden Ampumaseura 111, 10) Seppo Törnroos Lahden Ampumaseura 108.

Trap, pojat, 125 kiekkoa + 25 kiekon finaali: 1) Veli-Matti Matikainen Sibbo Skyttegille 131 (116+15), 2) Jesse Kinnunen Sibbo Skyttegille 129 (110+19), 3) Jesse Santti Siilinjärven Urheiluampujat 128 (111+17), 4) Antti Tuomenoksa Vihdin Ampumaseura 121 (104+17), 5) Mika Ruotsalainen Satakunnan Ampujat 114 (100+14), 6) Juho Hannonen Nastolan Metsästysampujat 109 (97+12).

Skeet, miehet, 125 kiekkoa + 25 kiekon finaali: 1) Boriss Timofejevs Latvia 146 (121+25), 2) Sami Kutila Lounais-Hämeen Ampujat 143 (120+23), 3) Tomi Aspholm Jakobstads Skytteförening 141 (117+24), 4) Vesa Lautamatti Anttilan Erämiehet 139 (120+19), 5) Vesa Lamminmäki Pohjois-Hämeen Ampujat 137 (116+21), 6) Heikki Meriluoto Siilinjärven Urheiluampujat 135 (116+19), 7) Jaakko Hacklin Lounais-Hämeen Ampujat 115, 8) Jesse Louhelainen Lahden Ampumaseura 115, 9) Lauri Leskinen Sibbo Skyttegille 114, 10) Arto Hamonen Mikkelin Ampujat 114.

Skeet, pojat, 125 kiekkoa + 25 kiekon finaali: 1) Miikka Peltonen Anttilan Erämiehet 142 SE-tulos (119 sivuaa SE-tulosta + 23), 2) Oskari Kössi Oskari Loimaan Laukoja 135 (113+22), 3) Pekka Parikka Kontiolahden Urheilijat 132 (108+24), 4) Matti Pietarinen Kontiolahden Urheilijat 128 (109+19), 5) Janne Puska Anttilan Erämiehet 116 (97+19), 6) Toni Pajula Lahden Ampumaseura 115 (97+189.

Lisätietoja: http://www.lahdenampumaseura.fi