Maarit Lepomäki 13:s skeetin maailmancupissa Lonatossa, Venäjän Avetisyan voitti ME-tuloksella
13.6.2007 klo 12:00

Maarit Lepomäki oli 13:s skeetin maailmancupissa Lonatossa Italiassa keskiviikkona 13. kesäkuuta. Satakunnan Ampujia edustava 50-vuotias Lepomäki ampui 67 (20+24+23) kiekkoa. Haapaveden Ampumaseuran 30-vuotias Marjut Heinonen oli 21:s tuloksella 65 (20+23+22) kiekkoa.

Kauden kolmannen naisten skeetin maailmancupin voitti 37-vuotias venäläinen Erdzhanik Avetisyan tuloksella 97 (74+23) kiekkoa. Hän jäi kiekon finaalin ME-tuloksesta 98 kiekkoa että peruskilpailun ME-tulosta 74 kiekkoa. Olympiamaapaikan otti 42-vuotias unkarilainen Diana Igaly jo peruskilpailun tuloksellaan 71 kiekkoa. Igaly sijoittui lopulta viidenneksi 93 (71+22) kiekolla.

Avetisyan on vuosien 1994 ja 1999 MM-kultamitalisti. Igaly on voittanut MM-kultaa 1998 ja 2002, MM-hopeaa 1994 sekä MM-pronssia 1995. Lisäksi hän on voittanut olympiakultaa 2004 ja olympiapronssia 2000.

Porilainen Maarit Lepomäki manasi ensimmäisen kierroksen ammuntaansa. Viisi kiekkoa karkasi, kun rytmi ei ollut kohdallaan. Käytännössä samalla karkasi finaalipaikka.

– Se ei edes tuntunut ammunnalta. Toinen ja kolmas jo tuntui ammunnalta. Ampuminen ei ole sujunut täällä oikein kunnolla edes harjoituksissa, Lepomäki sanoi.

– Kisan hyvä puoli oli, että unkarilainen otti olympiamaapaikan. Nyt paikan ampuminen on helpompaa EM-kilpailussa heinäkuussa Espanjan Granadassa, vaikka vielä monta hyvää ampujaa on paikkaa vailla.

Maailmancupin tulostaso oli kova. 70 kiekon peruskilpailutuloksella joutui uusimaan finaalipaikasta ja voittaja sivusi sekä peruskilpailun ME-tulosta.

– Täällä on hyvät kiekot ja heittimet ovat kunnossa. Keli oli hyvä ja kiekkojen lennot ovat hyvät, joten mahdollisuus hyviin tuloksiin oli.

Haulikkolajien maailmancup (3/4), Lonato, Italia.

Skeet, naiset, 75 kiekkoa + 25 kiekkoa: 1) Erdzhanik Avetisyan Venäjä 97 sivuaa ME-tulosta (74 sivuaa ME-tulosta+23), 2) Svetlana Demina Venäjä 94/2 uusinnassa toisesta sijasta (72 +22), 3) Chiara Cainero Italia 94/1 (72+22), 4) Andri Eleftheriou Kypros 94 (70/2 uusinnassa finaalipaikasta+24), 5) Diana Igaly Unkari 93 (71+22) (otti olympiamaapaikan), 6) Veronique Girardet-Allard 92 (70/2+22), 7) Nathalie Larsson Ruotsi 70/1, …13) Maarit Lepomäki Suomi 67 (20+24+23), …21) Marjut Heinonen Suomi 65 (20+23+22).

Skeet, miehet, 50/125 kiekkoa (1/2 kilpailupäivä): 1) Axel Wegner Saksa, Ioan Toman Romania, Michael Demmelmayr Itävalta, Valeri Luchini Italia, Vincent Hancock USA, Juan Miguel Rodriguez Martinez ja George Achilleos Kypros 50 (25+25), …19) Timo Laitinen Suomi ja Marko Kemppainen Suomi 48 (23+25), 82) Jani Eklund Suomi 45 (23+22).

Maailmancupissa 134 ampujaa.

Maailmancupin ulkopuolella Tomi Aspholm Suomi 47 (23+24) ja Jesse Louhelainen Suomi 42 (24+18).

Miehet ampuvat huomenna 75 kiekkoa ja kahdeksan parasta 25 kiekon finaalin.

Lisätietoja: http://www.trapconcaverde.it