Kuusi suomalaista vammaisampujien EM-kilpailuun
28.6.2007 klo 12:00

Suomen Ampumaurheiluliitto on valinnut viiden urheilijan joukkueen vammaisampujien EM-kilpailuun, joka on heinäkuun lopussa Saksan Suhlissa. Minna Leinonen, Jukka Mikkonen, Veikko Palsamäki, Erkki Pekkala ja Seppo Jolkkonen kilpailevat Saksan Suhlissa 24.-28. heinäkuuta. Lisäksi Näkövammaisten Keskusliitto on valinnut EM-kilpailuun Timo Nyströmin.

– Menestystä odotan tietysti Minna Leinoselta, mutta myös Erkki Pekkala on viimeisten tulosten perusteella hyvässä kunnossa, kertoo vammaisampujien päävalmentaja Pirjo Peltola.

EM-kilpailu on vammaisampumaurheilijoiden kauden pääkilpailu. Vuoden 2004 paralympiakultamistalisti Minna Leinonen on asettanut tavoitteekseen palata arvokilpailujen mitalikantaan. Viime vuonna hän ampui MM-kilpailussa pienoiskiväärin makuuasennon 60 laukauksen kilpailussa neljänneksi tuloksella 682,4 (581+101,6) Sveitsin Sargansissa. Ilmakiväärin makuuasennon 60 laukauksen MM-kilpailussa hän oli viides tuloksella 704,2 (599+105,2). Vuoden 2005 EM-kilpailussa hän ampui hopeaa pienoiskiväärillä.

Jukka Mikkosen tavoitteena mqs-raja

EM-kilpailuun osallistuu kaikkiaan 287 ampujaa 43 maasta. EM-menestyksen lisäksi useat ampujat tavoittelevat vuoden 2008 paralympialaisten kelpoisuusrajoja.

– Suomen (liikuntavammaisten) joukkueesta vain Jukka Mikkoselta puuttuu paralympialaisten tulosraja. Hän ampui rajan rikki Kroatiassa kesäkuussa, mutta tulosraja on saavutettava kaksi kertaa joko mqs- tai arvokilpailussa, Pirjo Peltola kertoo.

– Kaikkiaan paralympialaisiin pääsee 140 ampujaa koko maailmasta. Villi veikkaukseni on, että tähän mennessä rajan on rikkonut noin 190 ampujaa. Näin kaikki tulosrajan saavuttaneet eivät pääse paralympialaisiin, Kansainvälinen Paralympiakomitea IPC jakaa paikat maittain vuoden 2008 keväällä ja Suomi saanee 5-6 paikkaa maapaikkaa. Paralympiakomitea valitsee Suomen joukkueen keväällä 2008.

Suomen joukkue vammaisampujien EM-kilpailuun, 22.-29.7., Suhl, Saksa.

Ilmakivääri, makuu, 60 ls, luokka SH2 ja pienoiskivääri, 60 ls, makuu, luokka SH2: Minna Leinonen Kajaanin Ampujat ja Jukka Mikkonen Haapajärven Ampumaseura

Ilmakivääri, makuu, 60 ls, luokka SH1 ja pienoiskivääri, 60 ls, makuu, luokka SH1: Veikko Palsamäki Haapajärven Ampumaseura ja Erkki Pekkala Haapajärven Ampumaseura

Ilmapistooli 60 ls, urheilupistooli 30+30 ls ja vapaapistooli 60 ls, luokka SH1: Seppo Jolkkonen, Kontiolahden Urheilijat

Ilmakivääri, 60 ls, makuu ja pysty, luokka SH3x: Timo Nyström, Mikkelin Ampujat.

Lisätietoja: http://www.esc2007.eu