Mopsi Veromaa 26:s trapin maailmancupissa Sloveniassa, Italian Iannotti sivusi ME-tulosta
28.6.2007 klo 12:00

Mopsi Veromaa oli parhaana suomalaisena 26:s trapin maailmancupissa Mariborissa Sloveniassa torstaina 28. kesäkuuta. Veromaa rikkoi 66 (22+24+20) kiekkoa. Kauden viimeisen maailmancupin voitti Italian Deborah Gelisio hienolla tuloksella 93 (72+21) kiekkoa. Toiseksi 92 kiekolla sijoittunut Italian Giulia Iannotti sivusi peruskilpailussa ME-tulosta 74 kiekkoa. Olympiamaapaikan otti neljänneksi sijoittunut Australian Suzanne Balogh tuloksella 90 (71+19) kiekkoa.

30-vuotias Deborah Gelisio on erittäin kokenut ja menestynyt haulikkoampuja. Hän on voittanut trapin MM-kultaa 2005 ja sijoittunut toiseksi kaksoistrapissa vuoden 2000 olympialaisissa. Lisäksi hän on voittanut kaksoistrapin MM-kultaa 1995, 1997 ja 1998. 28-vuotias Giulia Iannotti on vuoden 2003 MM-kilpailujen neljäs. Olympiamaapaikan ottanut Australian 34-vuotias Suzanne Balogh on trapin olympiakultamitalisti vuodelta 2004. Balogh ampui Mariborin finaalissa olympiapaikasta Liettuan Daina Gudzineviciuten kanssa, koska he olivat ainoat maapaikkaa vailla olevat. 41-vuotias Gudzineviciute on vuoden 2000 olympialaisten kultamitalisti ja vuoden 2002 MM-kilpailujen hopeamitalisti.

Veromaa tyytyväinen

Sibbo Skyttegilleä edustava 26-vuotias Mopsi Veromaa oli tyytyväinen ammuttuaan 66 (22+24+20) kiekkoa. Tulos on kiekolleen Ampumaurheiluliiton määrittelemä B-tulosraja. Helsinkiläinen Veromaa oli kahden kierroksen jälkeen vielä finaalivauhdissa eli menossa kuuden parhaan finaaliin, mutta kolmannen kierroksen alku sujui huonosti. Viidestä ensimmäisestä kiekosta hän ampui neljä ohi. Veromaa oli lopulta 26:s.

– Vajosin suohon, mutta nousin sieltä. Pummien jälkeen muutin hieman lähtöpaikkaa – paikkaa, johon tähtään aseellani. Aivot olivat saaneet pelata vähän aikaisemmin, Veromaa kuvaili kolmannen kierroksen alkua.

– Radat olivat suhteellisen samanlaisia, mutta kolmannella kierroksella ammunta ei vain natsannut. Minun mielestäni kiekot lensivät sillä radalla hieman korkeammalle kuin muilla kahdella radalla ja sen olisi pitänyt sopia minulle. Sanoisin, jos tietäisin, mikä meni vikaan.

Mopsi Veromaa voitti tyttöjen trapin vuonna 1999 Tampereella järjestetyissä MM-kilpailussa. Lisäksi hän on sijoittunut kuudenneksi naisten trapissa vuonna 2002 Lahdessa järjestetyissä MM-kilpailuissa. Molemmissa kilpailuissa hän ampui oman ennätyksensä. Peruskilpailussa hän on rikkonut parhaimmillaan 69 kiekkoa.

– Tämä oli kauden ensimmäinen maailmancupin kilpailuni ja vasta kolmas maailmancupini koko urallani. Vuosina 2002 ja 2005 olen ampunut maailmancupin Saksassa, hän muisteli.

– Viime ja tänä vuonna olen alkanut taas osua. Täällä ammuin treeneissä ensimmäisen täyden sarjani, 25 kiekkoa.

Mäkelä-Nummela tyytymätön

Orimattilan Seudun Urheiluampujia edustava 36-vuotias Satu Mäkelä-Nummela oli tyytymätön ammuntaansa rikottuaan 65 (23+22+20) kiekkoa ja päädyttyään tuloslistalla sijalle 32. Myös hän oli kahden kierroksen jälkeen finaalivauhdissa, mutta finaalipaikka olisi vaatinut vähintään 24 kiekon päätöskierrosta, ja myös hän menetti mahdollisuutensa heti kolmannen kierroksen alussa. Mäkelä-Nummela ampui kaksi pummia kolmella ensimmäisellä kiekolla.

– Sössin kaikkien kierrosten alut (1. kierroksella toinen kiekko ohi ja toisella kierroksella ensimmäinen kiekko ohi). Lisäksi en saanut oikein yhtään kiekkoa rikki tuplalla. Ykkösellä sain sen, mitä sain, hän harmitteli.

Trapissa ampujat saavat yrittää rikkoa peruskilpailun kiekkoja kahdella laukauksella. Finaalisarjassa käytössä on vain yksi panos jokaisella kiekolla, joten finaalisarjan tulokset ovat yleensä peruskilpailua huonompia.

– Kiekot, radat ja olot muutenkin olivat todella hyvät. Tällä kertaa ongelmat löytyivät aseen perän takaa, Mäkelä-Nummela kehui Mariborin haulikkokeskusta.

Orimattilalainen Satu Mäkelä-Nummela on ampunut Suomelle olympiamaapaikan voitettuaan viime vuonna maailmancupin Saksan Suhlissa. Tänä vuonna hän on ampunut kerran maailmancupin finaalissa, kun hän oli neljäs tuloksella 87 (69+18) kesäkuun alussa Italian Lonatossa.

Antikainen paransi

Orimattilan Seudun Urheiluampujia edustava 25-vuotias Noora Antikainen ampui 64 (21+21+22) kiekkoa ja oli 33:s. Tulos on hänen toiseksi parhaansa kauden maailmancupeissa: hän oli 9:s tuloksella 66 kiekkoa Santo Domingossa maaliskuussa ja 39:s tuloksella 61 kiekkoa Italian Lonatossa kesäkuun alussa.

– Siihen olen tyytyväinen, että tulos oli parempi kuin Lonatossa. Rajoja lähdin tänne ampumaan rikki, Antikainen kertoi. Naisten trapissa Ampumaurheiluliiton A-tulosraja on 69 kiekkoa ja B-tulosraja 66 kiekkoa. A-tulosrajan rikkominen olisi tuonut Antikaisella varman paikan MM-kilpailuun, joka käydään syyskuun alussa Kyproksen Nikosiassa.

– Tiistaina ammuin harjoituksissa 24 ja 22 kiekkoa. Viralliset harjoitukset sujuivat samalla tavalla kuin kilpailukin. On aivan pienestä kiinni, että tulos olisi pari kiekkoa parempi jokaisella kierroksella.

Kauden viimeinen haulikkolajien maailmancup jatkuu miesten trapilla lauantaina, jolloin on ohjelmassa kolme 25 kiekon sarjaa. Miehet ampuvat peruskilpailun toisen päivän, kaksi 25 kiekon sarjaa, sekä finaalin sunnuntaina.

Haulikkolajien maailmancup (4/4), Maribor, Slovenia.

Trap, naiset, 75 kiekon peruskilpailu + 25 kiekon finaali: 1) Deborah Gelisio Italia 93 (72+21), 2) Giulia Iannotti Italia 92/1 uusinnassa toisesta sijasta (74 sivuaa ME-tulosta+18), 3) Emanuela Felici San Marino 92/0 (73+19), 4) Suzanne Balogh Australia 90 (71+19) (otti olympiamaapaikan), 5) Jana Beckmann Saksa 85 (69/4 uusinnassa finaalipaikasta +16), 6) Daina Gudzineviciute Liettua 84 (69/4 uusinnassa finaalipaikasta +15), 7) Iveta Loosova Tshekki 69/3 (24+25+20), 8) Yi Chun Lin Taiwan 69/2 (23+23+23), …26) Mopsi Veromaa Suomi 66 (22+24+20), …32) Satu Mäkelä-Nummela Suomi 65 (23+22+20), 33) Noora Antikainen Suomi 64 (21+21+22).

Lisätietoja: http://www.issf.tv